Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Niin, usein siellä on ovikin ihan lattiaan saakka.
Joo. Meilläkin on rivitalossa isot ikkunat olohuoneessa (alakarmi on polven korkeudella) ja lasiovi. Siis ulko-ovi on lähes kokonaan lasipintaa. Metallikarmit, kahva, lukko, saranat.
Enpä ole huomannut mitään ongelmia olohuoneen ikkunoiden tai oven kanssa. Muutin tähän taloon vuonna 1990. Ehkä nykyajan talot on rakennettu niin päin v*ttua, että kaikki ikkunat ja ovet vuotaa kylmää. Onko teillä jotain "kierrätyslasia" vai mitä? Meillä on laminoitu lasipinta, joka kestää helposti 50 vuotta ilman huoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kans pidä noista lattiasta-kattoon ikkunoista. Kaveri just rakennuttaa omakotitaloa, ja pari kertaa käynyt katsomassa edistymistä. Itse totesin, että mikäli rakennutaisin itse, niin ottaisin pienemmillä ikkunoilla. Tosin hänellä nuo isot ikkunat ovat ns. metsään päin. Alue on harvaan rakennettua, ja ihan lähellä ei ole toista taloa. Tosin tuohan voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Meillä on olkkarin ikkunat ihanaan, ah niin turvaisaan metsään päin. Eivät onneksi alas asti avoimet.
Jossain vaiheessa elämääni harrastin tanssia ja treenasin kotona ikkunat peileinä, n. tunnin joka ilta. Kunnes osoittautui, että siellä suojaisella metsän puolella oli puiden varjossa saappaiden jäljet. Siellä oli hartaasti otettu näkymää ikkunoihimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kans pidä noista lattiasta-kattoon ikkunoista. Kaveri just rakennuttaa omakotitaloa, ja pari kertaa käynyt katsomassa edistymistä. Itse totesin, että mikäli rakennutaisin itse, niin ottaisin pienemmillä ikkunoilla. Tosin hänellä nuo isot ikkunat ovat ns. metsään päin. Alue on harvaan rakennettua, ja ihan lähellä ei ole toista taloa. Tosin tuohan voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Meillä on olkkarin ikkunat ihanaan, ah niin turvaisaan metsään päin. Eivät onneksi alas asti avoimet.
Jossain vaiheessa elämääni harrastin tanssia ja treenasin kotona ikkunat peileinä, n. tunnin joka ilta. Kunnes osoittautui, että siellä suojaisella metsän puolella oli puiden varjossa saappaiden jäljet. Siellä oli hartaasti otettu näkymää ikkunoihimme.
Apua, stalkkeri.
Vierailija kirjoitti:
On niissä verhot, mutta ei semmoisia tavallisia kankaita sivuilla roikkumassa. Niissä on automaattiset kaihtimet.
Halvannäköisiä valkoisia kankaita näyttävät usein käyttävän verhoina. Jatkuvasti pitävät ne kiinni. On typerää laittaa jätti-ikkunat pienille tonteille rakennettaviin taloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ne asunnot joutuu kyllä skippaamaan,vaikka muuten olisi hyvä. Niinpä vain odottelemme, löytyykö sitä seuraavaa asuntoa koskaan. Joko on koko seinän ikkunat tai keittiö olohuoneen seinällä.
Sama juttu. En myöskään halua ylisuuria ikkunoita. Tupakeittiö käy, jos on lisäksi erillinen sali/olohuone.
minä taas ihastuin jo nuorena Pariisissa sauessani miten kerrostalot oli rakennettu niin, että kerrostalokotini ikkunoista näki vastapuolen kerrostalon ikkunoista sisään. Ihana oli nähdä ihmisten elämää kotonaan, toisen kokkaavan, toisen maalaavan, toisten taas lukevan , seurustellen vieraiden kanssa.. Pitivät reilusti verhot auki vähät välittäen muiden näkevän. Itsekään en peittänyt ikkunoita. En kyllä edelleenkään välitä siitä, etää ihmiset näkevät kotiini.
En taida olla tyypillinen suomalainen, kun en halua sulkea itseäni säle- ja muiden verhojen taakse vaan pidän avaruuden tunnusta ja valoisuudesta ja siksi minulla ei ole koskaan päiväaikaan verhot kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuriin rakennettiin tällainen musta lato, jossa kadulle päin ikkunat lattiasta kattoon. Aluksi esittelivät auliisti sisustustaan ohikulkijoille, oli Eero Aarnion kuplavalaisin, Artekin huonekaluja yms kliseistä Avotakkakamaa.
Jossain vaiheessa kai kyllästyivät olemaan näyteikkunassa, ja istuttivat tuija-aidan ikkunan eteen.
Heh. On varmaan just sama talo, jota minäkin olen katsonut. Kuplavalaisinkin täsmää 🤣
Haha, kolmevuotias lapsenlapsi hihkui innoisaan nähdessään kaukaa erään talon ovenpielessä suurikokoisen tupla- kupla pihavalaisimen: "Kato mummo, miten iso kana!"
Vierailija kirjoitti:
Isot lasipinnat hohkaavat kylmää mikä on epämiellyttävä. Mitä enemmän tilassa on ikkunoita sitä vaikeampaa sen lämmönsäätely on. Kesällä ongelmana on liika kuumuus ja talvella kylmyys.
On teillä ongelmat.Minulla on sähkökäyttöiset markiisit eteläpuolella isojen ikkunoiden päällä, samoin sälekaihtimet. lasien välissä. Sitten voi vielä laittaa paksut kangasverhot
Niillä se paahde torpataan kesällä ja talvella kylmyyttä estää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, jos tanssia seuraa ?
Vain suomalaista voi häiritä normaali elämä. Kivahan se on nähdä muiden elämää ja elää itsekin. Mitään piilotettavaa ei ole. Suurista ikkunoista tulee paljon valoa. Kerran vuodessa pesu ei ole ongelma. Sädekaihtimet auttaa kesällä. Kylmää eivät hohkaa.
Jos olet käynyt noilla alueilla niin arkkitehtien ja asujien unelmat eivät kohtaa. Ne ikkunat on peitetty lähes kaikista ja jos lupa saadaan muutetaan ne ihan normaalikokoiseksi. On rasittavaa pukeutua koko ajan tip top mutta jos haluaa niin ei mitään. Mielestäni tässä on enemmänkin kyse siitä että ostaja haluaa tulla huomatuksi ja se heille suotakoon.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Lasia voi olla hieman liikaa, jos kaikki näkyy, ellei tykkää olla esiintymässä. Moni ei jaksa pestä ikkunoita kerrostalossakaan, jos on hartiavaivoja tai korkealla pelottaa kauheasti. Myös liian pienet ikkunat ahdistavia. Vetää niistä ei saisi.
NO, lattiasta kattoon ikkunoista ei vedä, koska ne eivät ole avattavia....Asennuskin tapahtuu nosturilla, painavat esim 1000 kg kappale. Toisekseen niiden peseminen on edellämainitusta syystä helppoa (Jos ovat ensimmäisessä kerroksessa) pestään ulkoa ja sisältä...Valmista! Ja robottipesureitakin näitä varten löytyy. Vettä ja likaa hylkivät nanopinnoitetut lasit antavat vieläkin odotuttaa itseään.... Eli tässä oli teille pienilasisille tiedonjyväsiä.
Hollannissa jos poikkeatte, niin huomioikaa että siellä kukaan ei käytä verhoja oli isot tai pienet ikkunat.... tai isot tai pienet vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi samaa tekniikkaa ja rakennetta ei sitten käytetä seinissä, vaan joudutaan tekemään paksut seinät eristeineen?
Koska lasiset seinät voisivat olla vähän epäkäytännölliset kaikissa huoneissa?
Kuulin että uusiin kerrostaloihin parvekkeet tehdään lasista lattiasta alkaen jotta ulkoa nähdään jos partsilla on joku saanut kohtauksen ja makaa siellä. Sittenhän keittiö ja vessakin pitäis olla lasista, siellä saadaan useimmat kodin sairauskohtauksista ja makuuhuoneessa myös lasiseinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketä niitä ikkunoita jaksaa pestä
'Kuka'
Minullakin meinaa pää pullistua tuon ketän takia, mutta sitten ajattelen, että kaikille ei kielioppi ole helppoa. Sitten vaan yritän kestää.
Nykyään ei enää suositella ainakaan kovin suuria ikkunoita painevaaran takia, jos tulee sotatila. Sairaalatkin varsinaisia lasikaappeja. Hankala peittää kokonaan.
Sitten isot ikkunat peitetään verhoilla tosi käytännöllistä.
Ei välttämättä sama talo. Sen sijaan niiden sisustus on jokaisessa sama.