Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Lammi kivitalo jossa on olohuoneessa isot ikkunat. Noin kuusi metriä siis ikkunaa lattiasta kattoon. Se valon määrä mikä huokuu ympäri vuoden taloon sisälle, on aivan mieletön. Toki meillä on kaihtimet mutta vain pimeimpään aikaan ne ovat kiinni.
Ikkunat ovat laadukkaat , erittäin onnistunut valinta ainakin meillä ja olemme hyvin tyytyväisiä. Kylmyys ei hohka ikkunoista eikä ikkunat mene jäähän tms.
Niin ja ikkunanpesuse hoituu ihan kotikonstein, välinevarret on näppärä apu.Entä kuumuus ?
No oletko kuullut ilmastoinnista ja / tai ilmanvaihtokoneesta?
Täällä kirjoittavat ei ole koskaan uutta tai uudehkoa taloa läheltä nähneetkään. Suurin osa uudesta tekniikasta ihan uutta tietoa .... ikkunoihin
Ei vissiin ole ne uusien talojen rakentajatkaan moisia nähneet, sen verran selvästi näkyy jokaisen jääkaapin sisältö kun ohi kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamalaa jos joku näkee elämää sisällä, vaikka jonkun syömässä näkkäriä ruokapöydän ääressä.
Isot ikkunat on kivat! Miksi elää hämärässä kopissa. Katse ulos.
Mä en myöskään ymmärrä mitä salaista tai häpeällistä ihmiset kotonaan tekevät. Pikemminkin ahdistavaa olla huoneessa jossa kaikki verhot kiinni eikä näe ulos.
On se nyt ehkä vähän noloa syyllistyä siveysrikokseen aina kun tulee suihkusta. Eiköhän se älykäs ratkaisu ole miettiä ikkunat talon sijainnin mukaan, isot sopii isoille yksityisille tonteille, vieri viereen rakennetulle postimerkkitontille sitten vähän pienempää.
Itse en kans pidä noista lattiasta-kattoon ikkunoista. Kaveri just rakennuttaa omakotitaloa, ja pari kertaa käynyt katsomassa edistymistä. Itse totesin, että mikäli rakennutaisin itse, niin ottaisin pienemmillä ikkunoilla. Tosin hänellä nuo isot ikkunat ovat ns. metsään päin. Alue on harvaan rakennettua, ja ihan lähellä ei ole toista taloa. Tosin tuohan voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Ne kaikki istuttavat tuija-aidan näkösuojaksi
Tuija-aita tulee rajalle meilläkin. Mutta osaako joku teistä neuvoa mille etäisyydelle rajasta naapuri tuijansa saa istuttaa?
Niistähän ajan myötä tulee hirveän korkeita ja leveitä, vaikka mitä laatua olisivat.
Miksi noissa lasitaloissa on edes avaimellinen ovi kun sisään pääsee ihan vaan vasaralla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ja lattia on vtun kylmä, ellei ole varsin kallista lattialämmitystä kaiken lisäksi. Patteri ikkunan alla -ratkaisulle on ihan omat ja kestävät perusteensa.
"Kallista lattialämmitystä", ei kai kukaan rakenna uutta omakotitaloa Suomessa patterien varaan? Eiköhän lattialämmitys ole 99 %:ssa.
Sellaisissa asuvilla varmaan harrasuksen kytistää pensaistossa pitkä sadetakki / perperi yllään ohikulkijoita...ja HAA ! ( äääks ! ) ...poistuvat niihin taloihinsa hihitellen ja jupisten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isot lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat ovat järvelle päin, joten ohikulkijat eivät häiritse. Isot ikkunat ovat panssarilasia, jossa on vain kaksi pintaa eli elko- ja sisäpinta pestävänä, joten ne on helpompi pestä kuin perinteiset pienemmät ikkunat, joissa pahimmillaan kuusi pintaa pestävänä.
Oiko kuitenkin lämpöälasia?
Ei ku panssari. Niistä ei T-34 aja läpi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmetellyt samaa, sekä miettinyt myös lämmityskustannuksia, ikkunanpesua ja lentelevätkö linnut jatkuvasti päin ikkunoita.
Meillä on 1980-luvun talo, jossa isot ikkunat. Lasi on yli 3cm paksu. Se ei aiheuta mitään ongelmia. Lämmityskustannukset ovat meillä pienemmät kuin naapuritaloyhtiössä, missä on ohuet ikkunat. Linnut eivät törmäile lasiin, koska lasien eteen istutettiin pensaita 1980-luvulla. Pensaat ovat nyt yli 4 metriä korkeat. Hyvä näkösuoja kesällä. Toimii myös aurinkosuojana eli talo pysyy viileämpänä kesähelteillä. Talvisin pensaat tarjoavat suojaa linnuille. Linnut yöpyvät pensaissa (osa pensaista on ikivihreitä). Pensaiden oksien välissä on myös lintunen ruokinta-automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketä niitä ikkunoita jaksaa pestä
'Kuka'
Ken
Kannattaa laittaa silti vaikka rautakaide kun peurat ja hirvet juoksee päin niitä. Linnut taas lentää päin kosta ikkuna heijastaa taivasta . Pitää olla joku serviisi mikä estää heijastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ja lattia on vtun kylmä, ellei ole varsin kallista lattialämmitystä kaiken lisäksi. Patteri ikkunan alla -ratkaisulle on ihan omat ja kestävät perusteensa.
"Kallista lattialämmitystä", ei kai kukaan rakenna uutta omakotitaloa Suomessa patterien varaan? Eiköhän lattialämmitys ole 99 %:ssa.
Lattialämmitystä et korjaa sitten millään kun hajoaa . Älä osta lattialämmitys taloa .
Vierailija kirjoitti:
Tuija-aita tulee rajalle meilläkin. Mutta osaako joku teistä neuvoa mille etäisyydelle rajasta naapuri tuijansa saa istuttaa?
Niistähän ajan myötä tulee hirveän korkeita ja leveitä, vaikka mitä laatua olisivat.
Sille etäisyydelle, että eivät kasva naapurin puolelle ja pystyt hoitotoimenpiteitä tekemään ilman että teet sitä naapurin tontilta.
Kerrostalojen kellareissa on yöpynyt valkovenäläisiä nuoria kuin vintillä. Jäänyt jälkeen keittopusseja , kynttilää .
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa voi asua normaalisti. Vaatisi hehtaartontin ja vtun suojaisan pihan.
On varaa ostaa miljoona talo, mutta ei ole varaa laittaa tai asennuttaa verhoja?
Mua ei haittaa kyylät, päinvastoin nautin kun kateellisina kurkkivat sisään. On varaa pesettää ikkunat ja ois varaa verhoihinki mut en haluu mitää ikkunoiden etee. Meil kaikis huoneis iso ikkuna ja keittiös jääkaapin oviki lasia nii näätte kyylät kaikki kalliit leikkeleetki iltalenkeillänne.
Niin, usein siellä on ovikin ihan lattiaan saakka.
Sälekaihtimet