***HEINÄHELISTIMET uuteen viikkoon***
Pitkästä aikaa pinoutumaan!
Oltiin koko perhe viime viikolla oksutaudissa. Tyttö aloitti tiistiana hoidossa, ja oksensi tiistai-iltaan saakka. Minä ja mies aloitettiin sitten ke-to välisenä yönä. Ei ollut herkkua ei...
Vieläkin on vähän ällö olo...
Tämä pieni futaaja kyllä potkii niin uskomattoman paljon, että välillä tuntuu, että se haluaa tulla navasta ulos!! Toissapäiväånä mies tunsi ekat selkeät potkut mahan läpi :0). Oli herkkä hetki...
Tosiaan muistan kyllä, että esikoinenkin oli tosi kova potkimaan, mutta ei se NÄIN paljon potkinut. Mutta hyvä kait se vain on :0).
Uuteen viikkoon käy tiemme!!
heather, neiti-nessukka 1,5v ja mötkö 22+3
Kommentit (37)
sain tietää, ku jouduin kulkee tuolla sairaalassa tutkimuksissa (lähinnä nyt lapsivesipunktiossa vain) kohonneen down-veriseulan lukeman takia. Sitte ku saatiin tietää että tervettä outellaan ni haluttiin samalla tietää hänen sukupuoli ku siitä punktiosta sen saa selville 100%.
Heather kyseli tuota tissi-askaa :) Minulla on kasvanu ihan järettömästi, tuntuu niinku painas sata killoo kappale. Myös tuntoherkemmät ovat. Rasvailemaan oon pyrkiny heitä kerran päivään, ihan jo ajatellen kesää ja sitä että alan imettään. Kaveri sai vaavin 19.2 ja 20. päivä sillä oli jo ihan puhki, riekaleiksi imetty tissin päät. Meinasi että ois varmaan kantsinu hänenki rasvailla niitä joskus :)
Siinäkait ne tärkeimmät tälle päivää, hehheh!
Annemari+oboy 19+1
terve vaan, ja uusille tervetulloo!!!!!!!!
Skye85: eiköhän meillä kaikilla ole huoli vauvan hyvinvoinnista, mutta ei siitä kannata stressiä ottaa.. jos on jotain niin neuvolan tädit auttaa mielellään.. mullaki tulee välillä mieleen et onkohan siellä kukaan enää mut onneksi kerran kuussa pääsee kuuntelemaan sydämen sykettä.. ja ultrassahan sen näkee livenä :)
heather: mulla on kans sellaset melonit että... kokeilin piruuttani vanhoja liivejä nii eihän ne peittäny ku nännit :) pitänee ostaa isompia..
rintojen rasvaaminen auttaa kutinaan, mä oon rasvanu jo kauan en muuten pystyis olemaan... pakkanen kuivattaa..
oma: nuha edelleen, sitä tuntuu olevan liikkeellä.. töissä oli melkein kaikki nuhasia.. mahassa potkuharjoitukset jatkuvat.. vauvalla on kumma mieltymys tunkea itsensä poikittain navan kohdille ja se tuntuu minusta jotenkin epämukavalle.. yritän siinä sit taputella et siirryhän vähän :)
millaste ja napsu 19+1
Oon tässä ollu sairaslomalla toista viikkoo. Keräilly voimia jne...
_maricken&Skye85: tervetuloa joukkoon. Täälläkin esikoista odotellaan ja pahimmilta peloilta oon välttyny, mut kaikkee sitä aina välistä pyörii päässä. Tällää myös potkitaan välistä aika reippaastikin. Miula tosin on tuo istukka eessä, et se vaimentaa tehokkaasti ja potkut tuntuu lähinnä kyljissä sekä tuolla alapäässä.
Äitiyspakkauksesta: Jpoo tässä itekin oon miettiny millon se uus pakkaus tulis jakoon. Ois jotenki kiva saaha jotain ihan uutta. Tai no saamaa tavaraaha siellä on, mut varmaan eri väriessä. :o)
Heather: Miula on kyllä rinnat kasvanu, vaikka mitkään pienet ne ei ennen raskauttakaan ollu. Enää parit liivit sopii päälle eli pitäs varmaan liivikauppaan tästä lähtee. Miusta tuntuu, et ne rasittaa jo tuota niska-hartia seutuu ku se on alkanu olla aika jumissa. Tosta vihlonnasta... viikonloppuna oltiin Himoksella ja hiihtelin siellä. Kyllä se tuuli vaan otti takin läpi vähän hikustuneeseen ihoon ja miulakii vihlo toista rintaa välistä niin et piti suojata viimalta. Oon välistä pakkasella kävellessäki huomannu saman. Nännit miula on ollu arat jo alusta lähtien ja oon jo pitemmän aikaa liiveissä käyttäny vanulappuja nännin kohalla pehmentämässä.
Omasta elosta sellasta, et jouduin saikulle ku selkä on ollu tosi kipee ja alapaine oli vähäsen koholla. Mie ite oon sitä mieltä et stressistä noi vaan johtuu, ku on tässä ollu kaikennäköstä. Meni olo vaan ihan itkuseks ja väsyneeks eikä mikään kiinnostanu. Nyt on jo huomattavasti pirteempi olo ja jaksaa taas jo hymyillä sekä nauttii tästä juniorista masussa. Uuteen kämppään on nyt asetuttu ja melkis kaikki tavarat on löytäny paikkasa. Vois sit pikkuhiljaa alkaa hankkii vauvatavaraa. KIVAA!! Huomenna ois taas neuvola ihan vaan noitten paineitten takia kahen viikon sisään. Saan varmaan kans paperit hakemuksia varten. Nyt yritän olla stressaamatta ja nauttia tästä tilasta. Eihän tässä töitäkään enää oo ku 11 viikko jälellä. Ens viikko ollaan lomalla ja lähetään Itä-Suomeen. Pitää mennä taas sitä meijän taloprojektii hoitamaan, et sit kesällä päästään alottamaan.
Sellasta tänne.... Aurinkoisia kevätpäiviä!!!!
Sonteri ja juniori 21+4
sadetar & Vompatti2: Mukava kuulla noista liikkumisen eroista. Uusi olotila aiheuttaa ihmettelyä, että mikä on mitäkin. Nyt alan olla varma siitä, että parisen viikkoa tuntemani (varsinkin iltasella) kuplinta ja muljahdukset sisuskaluissa ovat vauvelin pyörintää, kun alkavat tuntua selvemmin.
Heather: Rintojen ja vatsan kasvu tuntuu vähäksi aikaa tauonneen, mutta eiköhän kohta taas ole kasvupyrähdys edessä. :p
Ovatko muut kertoneet jo töissä vauvasta? Itse en ole vielä, ajattelin kertoa vasta maaliskuun puolenvälin jälkeen pomolle. Lähimmille työkavereille on tehnyt jo pitkään mieli kertoa ja eiköhän näin puolenvälin etapin ylityksen jälkeen jo uskallakin...
oma: Odottelen tässä malttamattomana seuraavaa neuvolakäyntiä (vajaan kahden viikonpäästä), että saisi taas kuunnella sydänääniä. Viime käynnillä doppler otti kovasti häikkää gsm tms. aalloista, mikä oli aika koomista (ihan kuin pikkuisella olisi ollut käynnissä puhelu, jota häiritsimme dopplerilla) :).
t. Newbie + piltti (20+1)
Ja tervetuloa kaikki uudet mukaan!
meillä on poika ollut nyt 5pv kuumeessa, on antibioottikuurilla. Tänään käytiin terkkarissa ottamassa tulehdusarvot uudestaan ja oli normaalit. Eli saattaa olla parantumaan päin.
Mä kerroin pomolle jo viikolla 13 et olen raskaana. Ihan sen takia kun meillä vähennettiin työntekijöiden tuntimääriä. Sai ainakin tietää, ettei kannata pistää pihalle ketään kun kesällä tarvii jo uuden työntekijän. Sit kun olin viikolla 16, niin pomo pisti kaikille työntekijöille meilin mun raskaudesta. Ei halunnut et ihmiset alkaa juoruilemaan kun vaapun kuin ankka :-S
Mä olen päättänyt, etten ota äippäpakkausta kun esikoisen kanssakaan ei tullut kaikkia vaatteita käytettyä. Tosin kaikki on vielä tallella. Voipi olla et sijoitan sen rahan kestovaippoihin. Onko kellään tietoa paljonko niihin pitäis alkuun sijoittaa, et pystyy ainakin osittain käyttämään kestoja?
oasis 18
Ja kiitos kaikille tissi-kyselyyn vastanneille :0). Onpahan taas tosi epämukava olo heti aamusta :(. Olen kyllä rasvaillut ahkerasti, kun vihdoin löysin apteekista hyvän voiteen! Mahaa kutittaa myös nykyään aika tavalla tuosta navan ympäriltä....
Newbie taisi kysellä töissä kertomisesta. Minähän kerroin jo rv8, heti kun olin saanut tietää, kun olen töissä pienessä paikallisradiossa ainoana toimittajana, niin niitten pitää etsiä tilalleni joku toinen heti kesäkuusta alkaen.
Tietäisikö joku, mistä löytäisi halvalla sellaisen prinsessa sänkyverhon lastensänkyyn? Tiedättehän, sellaisen sängyn päädyssä olevan katosta roikkuvan jutun? HobbyHallilla on kiva, mutta muualtakin jos löytyisi?
Cittarissa alkoi tänään mammuttimarkkinat, pitänee käydä etsimässä kivoja vaatteita! Vaikkei sukupuolta vielä tiedäkään, niin jotain kivaa olisi mukava löytää :0).
Hauskaa päivää kaikki!
heather, neiti-nessukka 1,5v ja mötkö 22+5
Meitä naistenklinikka muisti eilen kirjeellä, jossa perui ensi viikon ultran. Tilalle tarjosi sitä ainota aikaa, joka minulle ei ensi viikolla sopinut. Onneksi tälle päivälle oli jäljellä yksi aika, joten tänään mennään. Ja PELOTTAA ja HIRVITTÄÄ muuten kamalasti. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa.
Mä ostin odotusajan liivit jo reilu kuukausi sitten ja omia en ole kokeillut sen koomin, joten en tiedä vieläkö ne menisivät. tuskin...
Äitiysvaatteet on olleet jo pari kuukautta käytössä. Viime viikon neuvolassa sf. mitta oli jo 26!!!
Sairaslomalla kökitään kotona tämä viikko kun alkuviikosta alkoi tulla enneakoivia (?) supistuksia. Lisäksi häpy liitos (vai mikä se on nimeltään) on alkanut jo löystyä niin että kävely on tuskaa. Ennen näin on tapahtunut vasta lähempänä 30.
Liikkeitä tuntuu onneksi koko ajan enemmän. Ostin kuitenkin sellaisen koti dopplerin ja nyt pitäisi opetella sen käyttöä. Aiemmissa raskauksissa on ollut hermo kireällä kun meidän laiskamadot on liikkuneet 5-6 kertaa vuorokaudessa. Ajattelin että nyt voisi tarkistaa itse että kaikki on kunnossa eikä hermoilla (ja purkaa sitä mieheen)
MotherOf4 ja Tiku&Taku rv. 19+3 (puoliväli lähestyy vihdoinkin!!!)
En ole vähään aikaan kirjoitellut tänne heiniksiin, olen ryhtynyt listaemoksi tuonne keskenmenon kokeneiden ex-haahujen pinoon. Joten kyselenkin jospa joku haluaisi ottaa tuon Heinähelistimien pinon päivityksen itselleen? Homma on tosi helppo, voin opastaa! Minulla on tuo lista valmiina wordilla, johon vaan teen aina muutokset.
Löytyisikö joku innokas kiinnostunut?
DreamOne ja nappula rv 19+1
Hyvää torstai-päivää!
MotherOf4: Ai kun ihanaa kun tekin pääsette kurkkaa masuasukkeja. Tiedättekö jo onko tyttöjä/poikia tulossa vai molempia?
Tules kertomaan heti sitten ultrakuulumiset...
heather : Mulla on kanssa tissit kutisseet ja kuivat ovat.. Mitä rasvaa olet käyttänyt/suosittelet? Olen ajatellut ostaa ja käyttää raskauden loppuun asti, koska viim.synnytyksen jälkeen esikon kanssa tisseihin tuli heti verestäviä haavoja... jos vois jo ennakkoon saada niistä vähän kestävämmät! Oliskohan ikeassa niitä rinrenssa katoksia???
Mekin käytiin tänään cm:ssä mammutti-markkinoilla. Oli paljon vauvojen vaatteita halvalla...mut empä ostanutkaan(hyvä minä!Sain pidettyä näppini erossa)
newbie ; Oletko jo käynyt rakenne ultrassa?
sonteri ; Oletteko te rakentamassa tänne itäsuomeen? Jos sen verran saan udella, niin minnes suuntaan? Me ollaan tääl pohojois-karjalassa..
Noista äitiyspakkauksista, niin utelin kelalata yhdeltä rouvalta, et milloin uus tulee jakoon, niin huhtikuun puolevälin maissa. Ja vaaleaa on vaatteet sävyltään(kertookin aikapaljon :0))
Vompatti2 : Niin, meidän tyttö on 3 vuotias ja hän söi 2 antibiootti kuuria korvatulehdukseen... Korvat parani muuten, mutta niihin jäi nestettä. Mutta nyt kun käytiin viim. korvakontrollissa, oli neste hävinnyt, eli ei putkitusta! Onneksi!
Skye85 : HEi ja teretulemas joukkoomme. Millaiset unisukat sie oot ostanut ja mistä? Mulla on alkanut jalat krampittaa öisin...
On ( . ): Eli tänään oli se rakenne ultra. Kaikki oli hyvin. Vauvalla oli n.300g painoa. Ja lääkäri sanoi että on vauvalla ovaali päänmuoto. Millainenhan sen pitäisi olla??? Mut sanoi tosiaan et kaikki hyvin ja eikun vaan hyvää loppu raskautta. Saatiin taas kuva ihasteltavaksi...
Sukupuoltakin veikkasi... pihtikintulta... :0)
Kertokaas te jotka olette jo käyneet rakenne ultrassa et minkä painoisia pieniä teillä on ollut masuissa ja millä viikolla?
t.sadetar, eppu, joka taitaakin olla nuppu 20+0 ja tyttö03 ja mies-80
Enpä ole jaksanut kirjoitella sitten ihan alkuviikkojen. Olen kyllä ahkerasti lukenut muiden turinoita. Meillä menee niin hyvin raskauden suhteen, että vois sanoa että ei raskaana olekaan (paitsi, että maha on aika iso). Oltiin tiistaina rakenneultrassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin. Tällä kertaa saatiin kunnon kuviakin mukaan (kätilö vähän innostui niitä nappaamaan ja otti niitä 6). Tänään oli sitten neuvola ja eipä sielläkään mitään ihmeempiä. Verenpaine 126/69, hemppa 128 ja vauvan syke 140. Painosta oli jossain vaiheessa puhetta... Viime neuvolaan mennessä ei ollut vielä tullut juuri yhtään ja tänään punnittiin niin kaiken kaikkiaan painoa tullut raskauden myötä 2,5 kg. Tulipa paljon itsestä... :)
T: Janan ja " Tiitus" 19+4
Hei kaikille!
Meilläkin oli tänään rakenneultra NKL:lla. Menin kylläkin yksin, koska mies on työmatkalla. Vauva vastaa täysin viikkojaan ja kaikki oli hienosti kunnossa. Mitään painoarvioita ei kyllä mulle kerrottu. En muista, että esikoisestakaan olisi tässä vaiheessa annettu painoarviota. Ultrasivat aika pitkään (kätilö ja kätilöopiskelija) n. 45 min, joten pääsi aika kivasti masuasukkia katselemaan. Sukupuolta yritin vähän udella / itse vilkuilla, mutta salaisuudeksi se kuitenkin jäi. Jotenkin on tyttö tunne vaikka ehkä poikaa toivoisin...
Naistenklinikalle ollaan keväällä (?) avaamassa jotain uutta perheosastoa. Kait joku saman tyyppinen kuin haikarapesä. Onko monilla toiveissa päästä perhehuoneeseen tms.? Tai onko kenelläkään kokemusta olla perhehuoneessa, jos on jo lapsi / lapsia ja he ovat mukava?
Tuntuu aika hurjalta, että jo puolessa välissä ollaan tätä odotusta. Nyt ei sitten ole enää ultrakäyntejä, jos kaikki menee normaalisti.
Me ollaan siirtämässä esikoista pikku hiljaa tavalliseen sänkyyn. Meillä on sukulaisen vanha jatkettava sänky, jota olen nyt putsaillut (tarroja, likaa). Jostain pitäis patja mennä ostamaan. Saa nähdä miten käy iltojen ja öiden, kun neiti pääsee itse kulkemaan sänkyyn. Pitää vatmaan ottaa vaan tiukka linja heti alkuun. Tai onko jollain jotain vinkkejä?
Ei sitten muuta kuin mukavaa viikonlopun odotusta!
Leppis rv 19+6
Nopeasti työn lomassa muokattu quote rakenneultrasta:
Rakenneultrassa käytiin 22.2. (19+2) ja kaikki näytti hyvältä. B-mitta oli 47,5mm ja vastasi 20+3 viikkoa (HC eli pään ympärysmitta vastasi kuitenkin viikkoja)... pyöreäpäinen kaveri! :) Naperon sukupuolta ei kätilö halunnut/osannut kertoa. Sanoi, että heiltä on kielletty ajankäyttäminen sukupuolen selvittämiseen. Itse en kyllä sellaista kuvakulmaa nähnyt, että osaisin sanoa suuntaan tai toiseen. Painoa naperolla oli kuulemma 250 g ja pituutta 20 cm. Mukava oli katsella pilttiä ja sen liikehtimistä.
4D ultra on varattu huhtikuun alkuun...
t. newbie & piltti 20+2
.....sadetar
Joo mie ite oon kotosin Liperistä ja sinne meijän porukoilta lohkastulle tontille ois tarkotus alottaa oman mökin rakentaminen ens kesänä. Miun veli rakenti siihen meijän tontin viereen jotain nelisen vuotta sitten. Ollaan sit siinä lähekkäin... ihan kiva kun mie oon aina ollu aila perherakas. Isäntä on Keski-Suomesta ja koska molemmat ollaan labrahoitajia ei töittenkään takia oon ongelmia, niitä löytyy joka puolelta Suomee.
Nyt on vaan tässä paljon kaikkee päällekäin ku se pikkanenki tulee siihen samaan soppaan kesällä. No myö varmaan ollaanki sit loppukesä pääasiassa siellä päin ku isännälläkii on 4 vko lomaa siinä elokuussa.
Sellasta!! Neuvolassa tänään oli pikku kaveri tosi villi kun dopplerilla kuunneltiin niin mono heilu koko ajan. Kaikki oli ihan hyvin ja ei toi painokaan vielä oo alkanu nousta. Johtusko sit siitä et mahaakaan ei varmasti ulkopuolisten silmin huomaa, jos ei raskaudesta tiiä.
Nyt pitää mennä!!!
Sonteri ja juniori 21+5
Hiihtolomaa vietetään, esikoisen 6-v synttärit vie melkein koko viikon..
Omanapaisesti nyt kirjoitan, luin kyllä koko pinon ja oli kuulla kuulumisia, olen vain niin väsynyt, etten jaksa pitkään kirjoittaa..
Mulla siis alun vaivat palanneet täysillä.. Väsyttää sikana (hb laskenut 138:sta 118:sta) syön monivitamiinia, möllerin tuplaa ja aloitan nyt sen rautamehun (KrauterBlutSaft), jospa alkais helpottaa.. Lisäksi pahoinvointi jatkuu edelleen jossain määrin..
Suonenvedoilta säästyn, kun joka iltan otan magnesiumvalmisteen (kokeilkaa, se tehoaa ihan tutkitusti) ja pidän jalkoja koholla. Turvotus sensijaan vaivaa jossain määrin, lisäksi masu on jo iso (ainakin omasta mielestä) ja kohdunpohja korkealla, närästää siis ja esim lasten pukeminen ulos on aika työlästä. Potkut tuntuu voimakkaasti ja ihan jokapuolelle. Näkyy ja tuntuu myös masun päälle.
Rinnat on isot ja rasvailen itsekin ahkerasti, tosin aiempien kokemuksien perusteella rasvaaminen ei juurikaan auta sitten imetyksen aloitukseen. Rinnanpäät menee silloin helposti rikki vaikka mitä tekis, ainoa asia mikä auttaa on se, että vauvan imuote on oikea ja maito nousee suht nopeasti, ettei tarvi kauaa tyhjää imeä.
Tervetuloa kaikille uusille ja voimia oksennustaudin kourissa oleville!
Kolmen kullannupun emo, masuasukki rv 21+2
Naistenklinikka oli yhä yhtä karu kuin kymmenen vuotta sitten... Lääkäri ultrasi pikkuisia pitkään ja kaikki perusrakenteet ovat kunnossa. Sydämen rakenteet samoin toisella, mutta toisella oli selkäranka kammioväliseinän edessä joten uuteen ultraan kahden viikon kuluttua. Lääkäri lohdutti kyllä että mitään vakavaa ei pitäisi enää voida löytyä.
Kertoipa myös sukupuolet ja olivat samat mitä Bruno meille np ultrassa kertoi jo viikolla 13.
Molemmat vauvelit olivat lisäksi keksineet kääntyä poikittain, joka selittää kummallisiin kohtiin osuvat potkut. Toivottavasti kääntyvät vielä kunnolla, täytyy pitää niille puhuttelu joka ilta.
Vauvan vaate ostoksillakin kävin heti kun kuulin että kaikki taitaa olla ok. Ihanat prinsessa ja prinssi potkarit tarttuivat bobosta mukaan.
MotherOf4 ja Tiku&Taku rv.19+3
MotherOf4:
Sinä olit myös naistenklinikalla rakenneultrassa. Luin, että sinulla ultran teki lääkäri. Johtuuko kaksosista vai mistä? Minulla tosiaan yksi vauva masussa ja kätilö ihan normaalisti tänään ultrasi ja ei sukupuoleen kommentoinut mitään, kun kysyin.
Nyt sitten tosiaan jännitystä sukupuolen suhteen riittää tuonne heinäkuulle saakka. Toisaalta ois ihan kiva tietää etukäteen, mutta en kyllä oikein viitsisi maksaa sitä yksityisultraa. Mitä se nyt maksaakaan, n. 100 euroa? No, pääasia on se, että vauva on kunnossa ja kasvaa hyvin!
Leppis
Tervetuloa mukaan kaikki uudet :0). Kivaa, että muutkin tuntevat jo liikkeitä. On se vaan niin ihmeellistä!
Tilasin juuri netanttilasta tytölle jatkettavan sängyn. Se on ihan sievä, vaikkei ihan sellainen, mitä olisin halunnut.. mutta nätti kumminkin.
Patjankin sai sieltä aika halvalla.
Onko muiden rinnat kasvaneet? Mulla on nyt sellaiset melonit, ettei ole edes mitään järkeä!! En todellakaan muista, että esikoisen kohdalla olisi näin käynyt.
Ja toinen kymysys rinnoista: kutiaako teidän rinnat? Siis ihan koko iho? Tämä on ihan kamalan kiusallinen ja ärsyttävä ongelma, kun sitä jatkuu pitkin päivää!!!!
Kylmällä ilmalla tuntuu toisessa rinnassa sellainen järjetön kipu, ihan kuin nestemäisellä typellä olisi jäädytetty sisältä päin.
Nyt takaisin duuniin!
heather, neiti-nessukka ja mötkö