Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö nuori omillaan?

Vierailija
22.12.2024 |

Kun meidän kaksi vanhinta lasta muuttivat omilleen opiskelemaan, ei minulla ollut mitään huolta heidän pärjäämisestään. Joskus kysyivät neuvoa ja jotain vakuutusasioita katsottin yhdessä, mutta kaiken kaikkiaan aina ajattelin, että osaavat hoitaa asiansa. Opinnot, työt, laskut, kodin, lääkäriajat jne.

Kuopus on nyt 17 v. Tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta, että hän osaisi hoitaa itsenäisesti mitään. Ei olla häntä missään pumpulissa pidetty, mutta on tukeutunut meihin vanhempiin hirveästi, eikä ole kiinnostunut mistään "aikuisten elämän" asioista, kuten pankkiasioiden tai ajanvarausten hoitamisesta itse. Kesätöiden hakuun on pitänyt ihan pakottaa. Lukio menee erinomaisesti, eli ei ole mitenkään tyhmä.

Onko muiden lapsilla tapahtunut joku iso kehitysaskel siinä lukion lopussa, että on oppinut ottamaan enemmän vastuuta itsestään ja hoitamaan asioita itse. Tai onko jonkun vanhempien pitänyt huolehtia vielä parikymppisen aikuisenkin asioita?

Nuori itsekin on siis sitä mieltä, että ei osaa elää yksin, eikä oikein edes haluaisi muuttaa pois lukion jälkeen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi opiskella kotipaikkakunnalla kotoa käsin? Eivät kaikki aikuistu sillä sekunnilla kun tulee 18 vuotta mittariin.

Vierailija
2/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuista yksi poika asui tästä syystä kotona opiskellessa Helsingissä. Äiti pakotti muuttamaan, kun oli valmistunut oikkiksesta. On nykyään kolmen lapsen isä ja menestyy hyvin elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi opiskella kotipaikkakunnalla kotoa käsin? Eivät kaikki aikuistu sillä sekunnilla kun tulee 18 vuotta mittariin.

Toivon, että ei valitse opintoalaa sen perusteella, että tarvitse muuttaa. Kyllä nyt ehkä ekan vuoden voisi vielä kotona asua, mutta kyllä minusta sitten pitäisi oikeasti itsenäistyä. En minä halua hoitaa kuopuksen asioita loppuelämääni.

Osaa tehdä ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä, mutta virallisten asioiden hoitaminen ja erityisesti puhelimella soittaminen on ihan mahdotonta.

Ap

Vierailija
4/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa pärjäämään kun on pakko. Nyt ei ole kun äiti hoitaa kaiken. Jos kotipaikkakunnalla ei ole sopivaa opiskelupaikkaa niin on muutto edessä. Tai jos on niin viimeistään kun alkaa vastakkainen sukupuoli kiinnostamaan enemmän niin oma asunto on houkutteleva.

Vierailija
5/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se alkaa pärjäämään kun on pakko. Nyt ei ole kun äiti hoitaa kaiken. Jos kotipaikkakunnalla ei ole sopivaa opiskelupaikkaa niin on muutto edessä. Tai jos on niin viimeistään kun alkaa vastakkainen sukupuoli kiinnostamaan enemmän niin oma asunto on houkutteleva.

Asumme suuren kaupungin lähellä, joten monenlaisia opiskelupaikkoja on kohtuullisen matkan päässä. Luonnollisesti aika moni paikka rajautuu näin poiskin.

Tällä hetkellä on vakuuttunut, että ei halua koskaan parisuhdetta, mutta tämä voi tietenkin muuttua. Tämä on yksi niistä "aikuisuuteen liittyvistä " asioista, joista ei ole nyt kiinnostunut. 

Ap

Vierailija
6/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutuista yksi poika asui tästä syystä kotona opiskellessa Helsingissä. Äiti pakotti muuttamaan, kun oli valmistunut oikkiksesta. On nykyään kolmen lapsen isä ja menestyy hyvin elämässä.

Mä olisin antanut jo aiemmin lähtöpassit 

Vierailija
7/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Osalle ei vaan toimi ehkä koulut hyvin. Ellei ole aikuisiltakoulutus ja lyhyempi. Taloudellisesti voi tukea ja nuori soittelee mitä tarvitsee jne. Omaa asuntoa moni alkaa luonnostaan siivota, aika harva kestää villakoiria tai tiskejä.

Vierailija
8/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin pitäisi olla valtion taholta kannustimia asua kotona, kun opiskelee. 

Järjetöntä, että yhteiskunta kustantaa opiskelijan huvikseen itsekseen muuton. 

Vierailija
9/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mikään kiire saada teiniä kotoa pois. Vielä 2,5 vuotta, kun hän valmistuu ammattikoulusta. Sitten varmaan armeija. Jos sitten haluaa lähteä, niin se on ihan ok. 

Vierailija
10/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole mikään kiire saada teiniä kotoa pois. Vielä 2,5 vuotta, kun hän valmistuu ammattikoulusta. Sitten varmaan armeija. Jos sitten haluaa lähteä, niin se on ihan ok. 

Olisiko sinulle ok, jos lapsesi asuisi kotona yhä 25-vuotiaana?

Vierailija
11/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulle ok, jos lapsesi asuisi kotona yhä 25-vuotiaana?

Jos ei töitä löytäisi niin olisi.

Vierailija
12/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala opiskella kotoa käsin, jos omalla paikkakunnalla ei ole mitään muuta kuin lukio. Monelta jää jatko-opinnot kokonaan.

Vierailija
13/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asuisi kotona, laitat itse hoitamaan omat asiansa- pyykit, viranomaisasiat jne jne.. itsetunto omasta pärjäämisestä kasvaa siten. Kyllä se aikanaan muuttaa. Seurustelukumppanin tuominen kotiin yöksi viimeistään motivoi jos sitä kotikodissa sallita.. 

ja jos saa palkkaa niin vuokrasta osuus kun ikää enemmän

Vierailija
14/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka asuisi kotona, laitat itse hoitamaan omat asiansa- pyykit, viranomaisasiat jne jne.. itsetunto omasta pärjäämisestä kasvaa siten. Kyllä se aikanaan muuttaa. Seurustelukumppanin tuominen kotiin yöksi viimeistään motivoi jos sitä kotikodissa sallita.. 

ja jos saa palkkaa niin vuokrasta osuus kun ikää enemmän

Pelkään, että jos asuu meillä, ei suostu noita viranomaisasioita hoitamaan itse, kun ei nytkään suostu. Houkutus töiden tekoon myös vähenee, jos ei tarvitse rahaa elämiseen. Seurustelukumppaneita ovat muutkin saaneet tuoda yökylään, niin en tässä halua erilaisia sääntöjä kuopuksellekaan.

Ap

Vierailija
15/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire ap sulla on saada nuori pois kotoa? Mulla äiti laittoi mut samana päivänä kun täytin 18v muuttamaan. Oman teinini kohdalla ehkä siksi olen lempeä, annan käydä koulun ensiksi loppuun ja ajattelen, että hän itse tajuaa, koska on valmis lähtemään kotoa.

Vierailija
16/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kiire ap sulla on saada nuori pois kotoa? Mulla äiti laittoi mut samana päivänä kun täytin 18v muuttamaan. Oman teinini kohdalla ehkä siksi olen lempeä, annan käydä koulun ensiksi loppuun ja ajattelen, että hän itse tajuaa, koska on valmis lähtemään kotoa.

Enköhän tässä ole huoleni kerronutkin. Jos asuu lapsuudenkodissaan, ei varmaankaan innostu hoitamaan asioitaan ja tekemään (kesä)töitä, kun ei ole pakko. Opiskelupaikan vaihtoehdot kutistuvat  kun sinne pitää päästä täältä.

Kyllä Ii-asteen opintojen jälkeen on hyvä itsenäistyä vähitellen. 

Ap

Vierailija
17/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ongelma on ap:ssa, ei lapsessa. Haloo, se lapsi on vielä alaikäinen. Se tarkoittaa, ettei hänen kuulukaan hoitaa mitään virallisia asioita.

Ja tiedoksi, nykyään juuri mitään asioita ei hoideta soittamalla puhelimella vaan netissä.

Itse ainakin inhosin lukioiässä puheluja vieraille. Siihen aikaan ei ollut mitään verkkoasiointia mihinkään ja siitä huolimatta, että nuoret soitteli paljon puhelimella toisilleenkin (toisin kuin nykyään), jännitin puheluja joissa olisi pitänyt jutella jonkun muun kuin tutun kanssa.

Ihan asiansa hoitava kansalainen minusta kuitenkin tuli. Unohtelin nuorena tavaroitani sinne tänne, kirjaston kirjat oli myöhässä jos itse hoidin jne. Nuori vasta opettelee vastuuta ja aikuinen tarvitaan tukemaan, ei nillittämään.

Että annapa sille nuorellesi kasvurauha.

Vierailija
18/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ongelma on ap:ssa, ei lapsessa. Haloo, se lapsi on vielä alaikäinen. Se tarkoittaa, ettei hänen kuulukaan hoitaa mitään virallisia asioita.

Ja tiedoksi, nykyään juuri mitään asioita ei hoideta soittamalla puhelimella vaan netissä.

Itse ainakin inhosin lukioiässä puheluja vieraille. Siihen aikaan ei ollut mitään verkkoasiointia mihinkään ja siitä huolimatta, että nuoret soitteli paljon puhelimella toisilleenkin (toisin kuin nykyään), jännitin puheluja joissa olisi pitänyt jutella jonkun muun kuin tutun kanssa.

Ihan asiansa hoitava kansalainen minusta kuitenkin tuli. Unohtelin nuorena tavaroitani sinne tänne, kirjaston kirjat oli myöhässä jos itse hoidin jne. Nuori vasta opettelee vastuuta ja aikuinen tarvitaan tukemaan, ei nillittämään.

Että annapa sille nuorellesi kasvurauha.

Oikein postissa tuli kirje, että pitäisi varata aika hammastarkastukseen vielä 17-vuotiaana. Kirje on ollut nyt pöydällä puoli vuotta, alkaa olla jo kiire hoitaa hampaat kuntoo  ilmaiseksi. Nettiajanvarausta ei ole, vain puhelut käytössä. Minä en tytön aikatauluja tiedä, enkä edes periaattesta hoida tätä hänen puolestaan.

Pitäisi myös hankkia hänelle verkkopankkitunnukset pankkiin, jossa on säästötili ja arvo-osuustili. Tilien näkyminen loppuu 18-vuotispäivänä. Ei halua yhtään osallistua tämän asian hoitamiseen, kun ei kiinnosta. Olisihan se kiva vähintään opiskelemaan lähtiessä edes nähdä kuinka paljin rahaa on tilillä.

Tässä siis ei vaan odotella, kun asioita pitäisi hoitaa nyt.

Ap

Vierailija
19/21 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali aikuinen ihminen pystyy asumaa  yksin.

Vierailija
20/21 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri osa suomalaisista yliopisto-opiskelijoista asuu vanhempiensa luona? Luulisi olevan tosi harvinaista. En ainakaan itse tuntenut ketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän