Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Muistan. EdeltÀvÀnÀ syksynÀ olin ensimmÀistÀ kertaa miettinyt, olisiko Thaimaa kiva lomakohde perheelleni. Olin katsellut matkatoimiston esitettÀ eri rantakohteista siellÀ. Ennen joulua tv-ohjelmassa sitten nÀytettiin tilannetta lentokentÀltÀ, kun matkailijat lÀhtivÀt joululomalle, ja jotain henkilöÀ haastateltiin. Kun tsunamiuutinen tuli, sitÀ ajatteli, miten heille kÀvi.
Muistan ihmetelleeni sitÀ, ettÀ ihmisille "tsunami" oli ihan tuntematon juttu. Ei mantsa tietysti voi olla kaikkien lempiaine, mutta kyllÀ sen verran olisi pitÀnyt oppikirjaa raottaa, ettÀ maankuoren perusasiat tuntee.
Yksi erityisen Àlytön kommentti on jÀÀnyt mieleen: "MitÀ yhdestÀ aallosta, kyllÀ kaikki suomalaiset osaa uida."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EihÀn tÀssÀ siit ollut kyse onko kauempaa menettÀÀ tsunamissa lÀheiset vai omaisuus, vaan siitÀ ettÀ paikallisetenetti lÀheistensÀ lisÀksi myös omaisuuden. Turistit eivÀt. LisÀksi tsunamilla oli paikallisille tÀysin erilaisia vaikutuksia mitkÀ ei koskeneet turisteja mitenkÀÀn. Moni lapsi jÀi esimerkiksi ilman mahdollisuutta jatkaa koulunkÀyntiÀ, orpokodit oli tupaten tÀynnÀ ja perustarpeista valtava pula. Ei ne paikalliset lapset saaneet mitÀÀn vastaavaa valtion tai avustusjÀrjestöjen kustantamaa terapiaa kÀsitellÀkseen tapahtunutta, kuten moni turistilapsi.
Thaimaan koulupakko koskee myös orpoja. Se ei ole mikÀÀn kehitysmaa, paitsi niiden mielestÀ jotka eivÀt ole koskaan kÀyneet Thaimaassa.
Thaimaa kyllÀkin on kehitysmaa, mutta varsin teollistunut sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ja monia muita :(
Olin Lapissa ja tÀÀllÀ ei ollut silloin TV , radio kyllÀ.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ihmetelleeni sitÀ, ettÀ ihmisille "tsunami" oli ihan tuntematon juttu. Ei mantsa tietysti voi olla kaikkien lempiaine, mutta kyllÀ sen verran olisi pitÀnyt oppikirjaa raottaa, ettÀ maankuoren perusasiat tuntee.
Yksi erityisen Àlytön kommentti on jÀÀnyt mieleen: "MitÀ yhdestÀ aallosta, kyllÀ kaikki suomalaiset osaa uida."
NiinpÀ, mutta ei siinÀ taitavakaan uimari vÀlttÀmÀttÀ selviÀ.
Muistan ja aattelin ettÀ onneksi en lomaile ulkomailla, enkÀ lomaile vielÀkÀÀn kun ei ole varaa. Aki Sirkesalon kuolemasta kirjoiteltiin silloin paljon.
Vuosia myöhemmin luin jostain, ettÀ ihmiskauppiaat olivat pelmahtaneet nopeasti paikalle ja vieneet yksin jÀÀneitÀ lapsia. En tiedÀ onko totta, mutta edes mahdollisuus tÀllaisesta jÀrkytti.
Muistissa on Thaimaan tapahtumat, NetflixisistÀ katsotaan juuri Fukushiman ydinvoimala onnettomuudesta 2011 "The Days" Japanissa
On hyvin muistissa, aikuinen olin jo. Mutta toki jo kaukausia muistoja ja tÀnÀ pÀivÀnÀ ei herÀtÀ oikein mitÀÀn tunteita.
Tsunami ei ole kyllÀ jÀttÀnyt mitÀÀn muistijÀlkeÀ. Kuka muistelee Haitin maajÀristystÀ? Ei kukaan.
Onko tsunami on parempi luonnonkatastrofi? Senkö takia, ettÀ lÀnsimaalaisten henki on arvokkaampi?
Molemmat ovat asianosaisten kannalta surullisia.
Thaimaahan lomailemaan menneet sentÀÀn saivat rentouttavan lopun elÀmÀlleen.
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei ole kyllÀ jÀttÀnyt mitÀÀn muistijÀlkeÀ. Kuka muistelee Haitin maajÀristystÀ? Ei kukaan.
Onko tsunami on parempi luonnonkatastrofi? Senkö takia, ettÀ lÀnsimaalaisten henki on arvokkaampi?
Molemmat ovat asianosaisten kannalta surullisia.
Thaimaahan lomailemaan menneet sentÀÀn saivat rentouttavan lopun elÀmÀlleen.
Onhan sillÀ merkitystÀ, jos suomalaisia kuolee. Ei Thaimaan tsunamissa ne 200 000 indonesialaista ketÀÀn kiinnosta, enemmÀn kiinostaa se yksi menehtynyt suomalainen artisti perheineen.
NaapuriperheestÀ yksikÀÀn ei palannut.
Oon 90- luvun lapsi niin muistan tosi hÀmÀrÀsti/en juuri ollenkaan nÀitÀ 911, tÀtÀ tsunamia, konginkangasta siis joku hÀmÀrÀ muistikuva on siitÀ, kun vanhemmat nÀistÀ jotain puhui sillon kun tapahtui ja joka puolella puhuttiin, mut en oikein ite ymmÀrtÀnyt mitÀÀn vielÀ niin lapsena.
joku toinen tsunami oli tÀssÀ myöhemmin tÀmÀn jÀlkeen? Sen muistan hÀmÀrÀsti. NÀistÀ karmeumsista parhaiten muistuu mieleen jokela ja utoya, niistÀ löytyy jo mielikuvia enemmÀnkin, ettÀ missÀ oli silloin jne. Utoya oli itselleni ihan kamala, koska olin saman ikÀinen kuin iso osa niistÀ uhreista, itkin sitÀ silloin monta pÀivÀÀ kun kosketti niin paljon.
onneksi maailmassa on paaaaljon hyvÀÀkin nÀiden kauheuksien lisÀksi.
Olin tÀnÀ vuonna ekaa kertaa Thaimaassa ja sellaisillakin alueilla, missÀ tÀmÀ tsunami kovaa tuhoa teki. Aivan ihana matkakohde, johon haluaa mennÀ uudestaankin. Aika hurjalta tuntui ajatella, millainen kohtalo niillÀ ihmisillÀ siellÀ oli. :(
Miksi sitÀ tsunamijÀrjestelmÀÀ ei voitu tehdÀ aikaisemmin? Oliko niin ettÀ seismologit ym olisi voineet sellaisen haluta aikaisemmin mutta valtioiden pÀÀmiehet ei olleet kiinnostuneita?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen uutta tsunamidokumenttia aiheesta kiinnostuneille. Itse löysin sen Disney Plussalta, mutta asun ulkomailla eli voi olla ettÀ löytyy Suomesta jostain muusta suoratoistopalvelusta tms.
Sen dokumentin nimi on: Tsunami, Race Against Time
ja sen on tehnyt National Georaphic
Se on neljÀosainen ja siihen on kerÀtty tuntikausia selviytyjien videomateriaalia/haastatteluja. Kertoo minuutilleen, miten tapahtumat etenivÀt. Videoilla on kuvattu ne valtavat, mustat vesimassat jotka on tÀynnÀ rojua. NiistÀ kyllÀ tajuaa katastrofin laajuuden
TÀmÀ dokumentti muuten tulee National Geographicilta tÀnÀÀn klo 18-22.
Muistan. Olin silloin 37 ja kaikki ne uutiset, kun alkoivat kirjaimellisesti tulvia.
Ei sitÀ kiehuvan, likaisen, tÀynnÀ vahingoittavaa romua vesimassan keskelle joutumista voi mitenkÀÀn kuvitella. VÀhÀn kuin olisi laitettu pesukoneeseen, joka on tÀynnÀ lasinsirpaleita ja leikkaavaa metallia, kolhivia kappaleita, sekaan vielÀ jo menehtyneiden ihmisten ruumiita.
Sitten aikanaan kun vesi vetÀytyi takaisin merelle, oli raadonsyöjillÀ parempi buffet kuin ruotsinlaivalla konsanaan.
NiissÀ kuvissa varmaan jÀrkyttÀvimpiÀ ovat kuitenkin ne alkuvaiheet, kun jengi menee sinne vetÀytyvÀlle rannalle ihmettelemÀÀn. Jopa paikallisille vieras ilmiö ja kerÀilivÀt kaloja rannalta ilmaiseksi lounaaksi.
Oma ÀÀni pÀÀssÀ nÀitÀ katsoessa sanoo "juokse v*tun ÀÀliö" mutta se perustuu vain siihen, ettÀ tietÀÀ, mitÀ tapahtuu seuraavaksi. SitÀpaitsi rannan ihmisille olisi ollut jo liian myöhÀistÀ, ellei kÀytössÀ jotain moottoriajoneuvoa.
MitÀ oikeasti olisi itse tuossa tilanteessa tehnyt? Olisin varmaan seurannut paikallisten toimintaa ja kroppani olisi pÀÀtynyt Intian valtameren eliöiden kiertoon.
Sen vielÀ muistan, ettÀ lahjoitin työpuhelimella jotain 20 euroa tms. pelastustoimiin. Pyhien jÀlkeen pomo (narsistinen setÀmies) haukkui pystyyn, koska siitÀ seurasi kirjanpidon ongelmia.
Se tui National Geographicilta vÀhÀn aikaa sitten ja oli kyllÀ hyvin tehty ja mielenkiintoinen ohjelma. Vaikka tsunamista on tietysti nÀytetty paljon kuvamateriaalia, tuossa se jotenkin ensi kertaa konkretisoitui itselle kaikessa karmeudessaan. Erityisesti se oli hyvÀÀ, ettÀ ÀÀneen pÀÀsivÀt turistien lisÀksi myös tavalliset ihmiset, jotka asuivat eri maissa, joihin tsunami osui.