Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistui taas mieleen, miksi en ole käynyt aatona vanhenmillani 6 vuoteen. Ja sitä ennenkin harvakseltaan

Vierailija
21.12.2024 |

Jo juhannuksen jälkeen alkaa se hokeminen, että kohta on joulu ja tulenko jouluna jne. Aina poikkeuksetta on tullut äitini puolesta riitaa joluna. Ruoka oli hänen mielesrään epäonnistunutta, lahjat oli huonoja jne. Olen sanonut 100 kertaa, että olen jo aikuinen ihminen ja ruokaa en tullut syömään, enkä lahjoja halua.  Sanat menee aina tyhjille seinille. Nyt sitten ajattelin kun taas on hoettu tulemisesta, että he ilahtuvat kun kerron tulevani. Soitin äsken asiasta. Äitini sai jo puhelimessa raivokohtauksen, että "Eiiii, eiiii, hänellä on valmistelut vasta kesken ja en tiedä onko täälä aattona vielä mitään ruokaa, kun nyt pitää sitten tehdä lisää, kun minäkin tulen". Siis mitäh!  Sanoin, että en minä syömään tule. Hän vastasi, että "Ainahan sä olet syömään tullut". Siis En. Minä vihaan jouluruokia ja ihan kohteliaisuudesta ajattelin käydä. Kun sanon, että vihaan jouluruokia, niin suuttuu siitäkin. Hän jatkoi, että "Pitää sitten kuoria kilo poorkkanoita lisää, että Rosollia riittää". Minä olen vihannut rosollia lapsesta saakka. Oksennan kun syön vähäkin. Ei mun takia tarvi tehdä mitään rosollia 3 kiloa. He ovat yli 80 vuotiaita, joiden omat vatsat ei ole vuosikausiin kestänyt  mitään rosollia. Olisimme jouluna kolmestaan ja kaikki pieni ruokaisia. Oli kyllä nyt sitten ihan vihon viimeinen joulu kun menen. Tuli selväksi, että todellisuudessa ei edes haluta, että tulen. 

N.53

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa seuraavaksi jouluksi jo nyt, ketkä on paikalla ja ketkä ei. Ei sitten tule yllätyksenä ja kaikki ehtii sopeutua. Jakakaa ruokien valmistus, yksi laittaa vaikka laatikot ja toinen kinkun ja rosollin.

Sanoinhan jo, että vihaan jouluruokia. Syömään en olisi ollut menossa. Ja minä en halua heillä joulua viettää. Lukiko nämä minun syyttäjät, että en ole viimeisenä 6 vuotena käynyt. Eikä ollut tarkoitus nytkään mennä. 

Kirjoitat vihamieliseen sävyyn vanhoista vanhemmistasi.

Vierailija
42/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa seuraavaksi jouluksi jo nyt, ketkä on paikalla ja ketkä ei. Ei sitten tule yllätyksenä ja kaikki ehtii sopeutua. Jakakaa ruokien valmistus, yksi laittaa vaikka laatikot ja toinen kinkun ja rosollin.

Sanoinhan jo, että vihaan jouluruokia. Syömään en olisi ollut menossa. Ja minä en halua heillä joulua viettää. Lukiko nämä minun syyttäjät, että en ole viimeisenä 6 vuotena käynyt. Eikä ollut tarkoitus nytkään mennä. 

Tuskin seuraavaa joulua enää tulee. Isä on ollut pitkiä aikoja sairaalassa. Nyt ollut kuukauden kotona. 

Ap.

Sääliäkin vielä kerjäät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hössötys on hänen dna:ssa, anna olla. Ei itse asiassa liity edes sinuun, vaan siihen, että on kasvanut tuohon, että hössöttää pitää ja ruoka ei saa loppua kesken, muuten on huono ihminen.

Juuri näin sama kuin inttäisit robotille.

Vierailija
44/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa joulurauha vanhuksille. Vuodessa on muitakin päiviä kuin joulu ja kesäpäivä.

En minä heillä kesiäni vietä. Olen käynyt viimeksi äitienpäivänä. Minusta ei ole kyllä vaivaa. Hehän minua pyysivät. 

ap.

Vaikuttais siltä, että eivät pyytäneet, vaan ilmoitit meneväsi. Ruokiakaan ei ole varattu.

Vierailija
45/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihminen voi olla noin epäkypsä vielä 53-vuotiaana.

Miten niin? Tuo äiti on yli 80v.

Vierailija
46/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa riidellä jonninjoutavista. Se jouluvalitus  ja hössötys tavallaan kuuluu jouluun. Validointi. Vanhuksille saattaa olla hyvin tärkeää tehdä kaikki jouluvalmistelut itse. Ja lisäksi yhtä hyvin kuin nuorempana vaikka voimat, kyvyt ja jaksaminen ei ihan riittäisikään. Minulla on tapana kuunnella vanhusten valitukset rauhallisesti ja myötätuntoisesti. Samaan aikaan tehdään asioita yhdessä. Kun kaikki on valmista, ihastelemme aikaansannoskia yhdessä. Ja usein keitetään perään kahvit. 

Vierailija
47/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten niin, että ap on 53-vuotias. Vaikka ap kirjoittaa kuin teinikapinallinen.

Vierailija
48/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hakemaan heidät luoksesi jouluna! 

Äitisi on liian vanha passaamaan. Onko tämä provo. 

Vierailija
49/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kirjoita.

Vierailija
50/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Aloittajalla kun ei ole muuta tekemistä.

Vierailija
51/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kirjoita.

Kirjoittaa kuin kiukutteleva penska. Häpiäis.

Vierailija
52/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kuule ap sun vuoro hommata kotiis joulutarjoilut ja kutsua vanhat vanhempasi valmiiseen pöytään mikäli haluat heidät tavata jouluna.

Vierailija
53/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpä on perhe vailla mitään käytöstapoja. Mene sinne, kehu ruokaa olipa se millaista hyvänsä, kiitä kauniisti, toivota hyvää joulua ja lähde. Ei voi olla niin vaikeaa.

Vierailija
54/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että he jaksavat matkustaa. Sanoinhan että isäni on ollut pitkiä aikoja sairaalahoidossa. Nytkin luultavasti makaa sängyssä koko sen ajan kun olisin.  Ja vielä kerran. En ole menossa syömään vaan käymään, kun aina pyydetään. Ruoan tekeminen on täysin äitini päätös, vaikka olen sanonut etten pidä jouluruuasta ja minua varten ei tarvitse ruokaa tehdä. Kävisin ja lähtisin. 

Ap. 

Vierailija
55/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa jaksaa vielä kiukutella aikuinen ihminen ja ulista vanhasta vanhemmastaan.

Äippä sitä ja äippä tätä. Äippä sanoi niin ja äippä tekee noin.

Vierailija
56/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että he jaksavat matkustaa. Sanoinhan että isäni on ollut pitkiä aikoja sairaalahoidossa. Nytkin luultavasti makaa sängyssä koko sen ajan kun olisin.  Ja vielä kerran. En ole menossa syömään vaan käymään, kun aina pyydetään. Ruoan tekeminen on täysin äitini päätös, vaikka olen sanonut etten pidä jouluruuasta ja minua varten ei tarvitse ruokaa tehdä. Kävisin ja lähtisin. 

Ap. 

Noinkohan on pyydetty? Ruokia ei kuitenkaan ole varannut sinua varten. Oletko autoton kun et pysty hakemaan koskaan vanhempiasi sun luo? Ja peeaa kun sulla ei ole varaa kustantaa jouluruokia puolestasi vanhemmillesi.

Vierailija
57/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tapaatte, sanot reippaasti: ensi jouluna en sitte pääse tulemaan, minulla on matka suunnitelmissa. Ja sillä sipuli, he eivät odota ja sinä et mene.

Vierailija
58/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut enää vuosikausiin vanhojen vanhempien luona jouluna. Äiti kyllä pyytää aina mutta vaikeaa lähteä kun pitkä ajomatka ja muuta. Olen n. viidenkymmenen. Joskus keväällä aion mennä seuraavan kerran. Lahjan olen lähettänyt hyvissä ajoin.

Vierailija
59/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vielä, että et ole koskaan järjestänyt iäkkäille vanhemmillesi joulutarjoiluja. Et edes silloin, kun jaksoivat vielä matkustaa.

Vierailija
60/67 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhukset haluavat lapsia käymään vain siksi, että saisi naapureille kehua, että kävivät,vaikka heti kun sinne menee, annetaan ymmärtää, että on rasite.

Kyllä ennen kun vietettiin vielä vanhuksen luona sukujouluja, niin se oli kamalaa. Minulla ei ole lapsia, niin minä sitten valmistin tai viimeistelin ruuat ja katoin pöydän ja siivosin ja tiskasin  (käsin koska vanhuksen mielestä koneella ei tule puhdasta), jaoin rasioihin ylimääräiset ruuat vietäväksi koteihin, ja kuuntelin ensin lasten naukumista ja huutamista lahjojen avaamiseen (kun ne sai avata vasta syönnin jälkeen) Eipä juuri ollut haluaamani ruokaakaan jäljellä kun ehdin tarjoululta itse ruokapöytään. Ja punkun hajusta ja kuumuudesta yleensä iski migreeni.

Onneksi ne ajat ovat ohi, ja saan enimmäkseen omassa kodissa viettää joulun. Terveisin piika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi