Miksi ostaa uusi auto?
Alkuun; ymmärrän osittain, että ihmiset ostavat uusia autoja, eihän niitä muuten käytettyinäkään olisi. Ja se uuden auton haju, fiilis jne.
Mutta aivan rehellisesti; tonnilla-muutamalla saa tämän vuosituhannen, ellei viime vuosikymmenen auton, jossa ovat ilmastoinnit, airbagit ja oikeastaan kaikki tarpeellinen, mitä uusimmissakin autoissa on. Ymmärrän, että tätä vanhemmista vehkeistä puuttuvat monet mukavuusvarusteet(jos niitä kaipaa) ja turvallisuuskin voi olla mitä on(jos sillä on merkitystä). Jos siis mennään ysärille ja sitä vanhempiin.
Mutta ennen kaikkea; jos 05-10 mallinen Corolla/Octavia tms. tarjoaa tonnilla-muutamalla oikeastaan kaiken tarpeellisen, niin miksi ostaa uusi Octavia/Corolla ja maksaa siitä 30-40ke? En vain tajua tätä.
Vielä enemmän en tajua sähköautoa, koska jälleenmyyntiarvo arvo tippuu vielä nopeammin. Eihän asiassa vain ole mitään_vatun_järkeä?
Ja en ole itse pa. Voisin hyvin mennä liikkeeseen ostamaan käteisellä(kortilla) esim em. uuden auton, mutta se arvonlasku ja kaikki olisi aivan kauheata sielussani. Lisäksi en vain halua mitään liikennemerkkitunnistimia tai nopeushälytyksiä autooni. hohhoijjaa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tehän puhutte kaikki uusista autoista. Itse kävin juuri kaupassa vuosimallin 1970 autolla. Hyvin pärähti käyntiin ilman esilämmittimiä tuolta lumihangesta ja 10 asteen pakkasesta. Tie oli peili jäässä mutta minä osaankin ajaa ilman abseja, espejä, sipsejä ja tipsejä vai mitä ne nykyautot sisältää. On minulla hyvät talvirenkaat tietysti. Huollan ja korjaan autoni aina itse.M39
Kuinka kehtaat ryvettää museoikäistä klassikkoautoa Suomen talven suolapaskassa? Vielä käyntiin ilman esilämmitystä mikä rasittaa vanhaa autoa ihan eritavalla kuin uudempia. Kulutat moisella perceilyllä vanhan auton loppuun ihan turhaan. Hanki joku 20v rieska talvikäyttikseksi ja pidä klassikko kesäautona!
Se on arvovalinta niin kuin monet muutkin asiat elämässä.
Kaikki valinnat eivät ole perusteltavissa faktoilla, vaan tunteet vaikuttavat voimakkaasti taustalla.
Sama pätee vaikka silmälaseihin.
Järkevä, käytännöllinen ja rahoistaan tarkka ihminen hankkii peruslasit, jotka on kestävät ja joilla näkee.
Tunneihminen saattaa hifistellä kalliilla merkkikehyksillä, jotka tilataan erikseen, ja ohennuttaa ja värjäyttää kalliit linssit. Hän tinkii tarvittaessa muusta, mutta ei laseista.
Molemmat ovat tyytyväisiä hankintaansa eikä kumpikaan suostuisi muuttamaan mieltään millään perusteluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä 7 vuotta vanha auto karvalakkimalli, ilmastoinnilla jota en vaihda. Jotkut tarvitsevat uuden auton hinnalla ja velkarahalla. Maksakoot sitten itseensä kipeäksi ja menkööt vararikkoon.
Uliuli köyhä.
Siinä taas yksi velka-autoilija joka katselee osamaksupeliään kerrostalon ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiinko tässä ketjussa siis oikeista autoista vai Skodista ja Toyotista?
Sinä olet yhä se sama surkea mikkihiiri vaikka ajaisit millä, et saa lisää voimaa tai pituutta.
Minä en taas ymmärrä niitä ihmisiä jotka ostaa kalliita autoja kun toimivan auton saa 1000e eurolla myös.
1000 eurolla saa 2000 luvun auton ja 2000 luvulla autojen turvallisuus sekä tekniikka on kehittynyt jo paljon.
Mä ite ostan sen 1000e maksavan auton ja ajelen sillä sen 10 vuotta, sitten kun se auto on käytetty loppuun niin ostan taas sen 1000e maksavan auton.
Toiset ostaa maksaa yhdestä autosta enemmän mitä mä maksan autoilustani koko elämäni ajan.
En tuomitse heitä jotka ostaa kalliita autoja mutta en vaan ymmärrä heitä koska minä ainakin tykkään käyttää rahani fiksumpiin kohteisiin kuin liikkumavälineisiin.
Vierailija kirjoitti:
En tuomitse heitä jotka ostaa kalliita autoja mutta en vaan ymmärrä heitä koska minä ainakin tykkään käyttää rahani fiksumpiin kohteisiin kuin liikkumavälineisiin.
Kerropa sitten, mitkä sinusta ovat fiksuja rahankäyttökohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan maksu tai sijottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mun firman tulos tulee autolla. Miten ajattelit tonnin romulla pitää itsesi leivän syrjässä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Video on 6 minuuttia pitkä. Aivan liian pitkä palstailijoiden katsoa. Sinun täytyy selittää videon sanoma hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti. Silti on hyvin mahdollista että eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiinko tässä ketjussa siis oikeista autoista vai Skodista ja Toyotista?
Onko kiinalainen Volvo tai Polestar sinulle "oikea" auto?
Kiinalaisen auton ostaminen on maanpetoksellinen teko. Pelataan Kiinan ja Putinin pussiin. Kiinassa yritys ja valtio ovat yksi ja sama.
https://en.wikipedia.org/wiki/Geely
porukka nykyään niin avutonta ettei osaa edes polttimoa vaihtaa
omassa autossa vaihto kestää 30 sek ja maksaa 2 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja kenenkään vanhalla autolla. Ostan 3-5 vuoden välein uuden kaupasta.
Tuskin ostat yhtään mitään, velaksi ostat eli osamaksulla.
Samalla logiikalla ei koskaan kannata ostaa asuntoa tai taloa, kun useimmat joutuisivat ottamaan lainan! Tiedän myös erään, joka flexaa sillä, että hän ei ostanut autoaan lainarahalla: Ajaa jollain 12 vuotta vanhalla rotiskolla :D
12 autoa ollu kallein maksoi 2000e vähän tein acconaan remppaa myin 3v päästä 40000e. nyt olis patteri autot halpoja jos saan ilmaiseksi otan ja myyn osina.
Mitä vanhempi auto, sitä suurempi todennäköisyys että ostat ns. pommin. Löytyy ruostetta, vaihteisto tai moottori leipoo, pitää vaihtaa antureita ja ohjainlaitteita. Ongelmia, jotka uuden auton takuu kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja kenenkään vanhalla autolla. Ostan 3-5 vuoden välein uuden kaupasta.
Kyllä monet ostaa uuden auton heti omaksi,etenkin vanhemmat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan maksu tai sijottaminen.
Joillain riittää rahat noihin JA autoon. Villiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempi auto, sitä suurempi todennäköisyys että ostat ns. pommin. Löytyy ruostetta, vaihteisto tai moottori leipoo, pitää vaihtaa antureita ja ohjainlaitteita. Ongelmia, jotka uuden auton takuu kattaa.
Juuri näin. Ja kun sen sitten ostaa käytettynä hyvästä liikkeestä ensimmäisen omistajan omistajan jälkeen, vaikka takuu olisikin jo mennyt, voi luottaa että huollot on tehty valmistajan ohjelman mukaan, mahdolliset takuuviat on jo korjattu ja auto on kunnossa. Mutta näitä puoliahan nuo tonnin pommeilla ajavat eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä niitä ihmisiä jotka ostaa kalliita autoja kun toimivan auton saa 1000e eurolla myös.
1000 eurolla saa 2000 luvun auton ja 2000 luvulla autojen turvallisuus sekä tekniikka on kehittynyt jo paljon.
Mä ite ostan sen 1000e maksavan auton ja ajelen sillä sen 10 vuotta, sitten kun se auto on käytetty loppuun niin ostan taas sen 1000e maksavan auton.
Toiset ostaa maksaa yhdestä autosta enemmän mitä mä maksan autoilustani koko elämäni ajan.
Oletko laskenut, kuinka paljon autoiluusi on oikeasti mennyt rahaa? Ne vanhan ja tarpeeksi hyvän 1000 euron kulkupelin huollot tulevat äkkiä maksamaan enemmän kuin kalliimman auton ostohinta. Minulla on ollut tonnin auto, kymppitonnin auto ja tästä nykyisestä maksoin vuosi sitten melkein 18 000. Arvaatko, mikä näistä on ollut vuositasolla edullisin ylläpidettävä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa uusi auto?
Siksi, kun uusi on aina uusi.
Jep, eihän kukaan käytä jonkun muun käytettyjä kalsareitakaan.. tuntuu samalta jos käytetun ostaa