Miksi ostaa uusi auto?
Alkuun; ymmärrän osittain, että ihmiset ostavat uusia autoja, eihän niitä muuten käytettyinäkään olisi. Ja se uuden auton haju, fiilis jne.
Mutta aivan rehellisesti; tonnilla-muutamalla saa tämän vuosituhannen, ellei viime vuosikymmenen auton, jossa ovat ilmastoinnit, airbagit ja oikeastaan kaikki tarpeellinen, mitä uusimmissakin autoissa on. Ymmärrän, että tätä vanhemmista vehkeistä puuttuvat monet mukavuusvarusteet(jos niitä kaipaa) ja turvallisuuskin voi olla mitä on(jos sillä on merkitystä). Jos siis mennään ysärille ja sitä vanhempiin.
Mutta ennen kaikkea; jos 05-10 mallinen Corolla/Octavia tms. tarjoaa tonnilla-muutamalla oikeastaan kaiken tarpeellisen, niin miksi ostaa uusi Octavia/Corolla ja maksaa siitä 30-40ke? En vain tajua tätä.
Vielä enemmän en tajua sähköautoa, koska jälleenmyyntiarvo arvo tippuu vielä nopeammin. Eihän asiassa vain ole mitään_vatun_järkeä?
Ja en ole itse pa. Voisin hyvin mennä liikkeeseen ostamaan käteisellä(kortilla) esim em. uuden auton, mutta se arvonlasku ja kaikki olisi aivan kauheata sielussani. Lisäksi en vain halua mitään liikennemerkkitunnistimia tai nopeushälytyksiä autooni. hohhoijjaa.
Kommentit (88)
Me ostamme aina uuden auton. Siinä on juuri ne varusteet, jotka me haluamme. Edellinen uutena ostettu auto oli meillä 8 vuotta ja nykyinen 2. Niillä halvoilla ropposilla tuli ajettua nuorempana ja se riitti.
Mäkin kelasin ennen et ajan vanhalla kipolla mut sit alkoi ruosteet tympimään eikä niitä kannattanu korjata koska ois maksanu melkein saman kun auton arvo niin ostin pari vuotta vanhan auton ja olin väärässä. Kyl tää on nostanu mun elämän laatua
Jos on rahaa, niin miksi ei ostaisi tismalleen sellaista kuin haluaa, värien, varustelun jne. kannalta. Eipä niitä käytettyjä autojakaan olisi, jos kukaan ei ostaisi uusia.
Minä asun pienen kaupungin laitamilla, keskustaan 3 km. Sen sijaan että ostin auton, ostaisin 20000 euron auton, ostin 5000 euron sähköpyörän. Sillä pääsen töihin 20 minuutissa, sen saa sisätiloihin lukkojen taakse, työpaikalla voin ladata akkua toimistossa jne. En olisi oikeastaan tarvinnut edes sähköpyörää, mutta vähän piti antaa periksi mukavuudenhalulle, eli sadekeleillä pääsee nopeammin pois sateesta. Korit on edessä ja takana, siinä kulkevat ostokset ihan yhtä näppärästi kuin autollakin.
Toki jos olisi lapsia, auto olisi ollut ehdoton valinta. Mutta nyt mennään tällä, vuosi kohta ajettu, myös nyt talvella, eikä mitään valittamista.
Jokainen nyt uusi sähköauto on romurautaa ja ongelmajätettä seitsemän vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiinko tässä ketjussa siis oikeista autoista vai Skodista ja Toyotista?
Onko kiinalainen Volvo tai Polestar sinulle "oikea" auto?
Vierailija kirjoitti:
Pikkumuna taisi mainita ne ainoat autot jotka Suomen olosuhteissa toimivat.
Kyllä minä ymmärrän miksi jotkut ostaa autonsa aina uutena, vaikka itse ajankin tällä hetkellä 18 vuotiaalla focuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä 7 vuotta vanha auto karvalakkimalli, ilmastoinnilla jota en vaihda. Jotkut tarvitsevat uuden auton hinnalla ja velkarahalla. Maksakoot sitten itseensä kipeäksi ja menkööt vararikkoon.
Uliuli köyhä.
Ostatko autosi käteisellä vai lukeeko rekisteriotteessasi omistajan paikalla joku muu kuin sinä?...köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiinalainen Volvo tai Polestar sinulle "oikea" auto?
Kiinalaisen auton ostaminen on maanpetoksellinen teko. Pelataan Kiinan ja Putinin pussiin. Kiinassa yritys ja valtio ovat yksi ja sama.
Otan autoni yleensä max viisi vuotta vanhoina ja max 70 t. ajettuina. Näissä on aidosti hyvä hinta-laatu-suhde, jopa parempi kuin ihan uusissa. Mutta kyllä minäkin silti ostaisi uuden jos olisi varaa, saisi kerrankin tismalleen sellaisen kuin haluaa eikä tarvitsisi tinkiä joistain ominaisuuksista.
käytetyn auton osto on kuin ostaisi jonkun käytetyt kalsarit jotka on vaan pesty.
Tehän puhutte kaikki uusista autoista. Itse kävin juuri kaupassa vuosimallin 1970 autolla. Hyvin pärähti käyntiin ilman esilämmittimiä tuolta lumihangesta ja 10 asteen pakkasesta. Tie oli peili jäässä mutta minä osaankin ajaa ilman abseja, espejä, sipsejä ja tipsejä vai mitä ne nykyautot sisältää. On minulla hyvät talvirenkaat tietysti. Huollan ja korjaan autoni aina itse.M39
täytetään elämän tyhjyyttä uudella roinalla
Ostin yhden pakasta vedetyn ja koin etten saanut rahalle riittävästi lisäarvoa. Nyt olen ostanut 1-3 vuotta vanhoja autoja sisäänajokilometreillä. Säästöä tullut 5-15 kiloeuroa. Sähköauton hinta oli tuon 15 kiloeuroa halvempi. Käyttökuukaudet 7 ja 4 kuukautta vietti autoliikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Olivat rikkaiden norjalaisten ja sveitsiläisten suosikkimerkkejä ennen sähköistymistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005978877.html
Suomalaisella pitää olla paljon ruosteista vanhaa peltiä ympärillä, niin tuntuu rikkaammalta. Vähän sama maku kuin albanialaisella.
Huoltovapaus on syy ostaa uusi tai vähän käytetty auto verrattuna 10+ vuoden vanhaan. Vanhoissa autoissa tahtoo tulla pikkuremppaa ja niihin menee aikaa ja jonkin verran rahaakin.
Ostan aina uuden auton ja ajan sen lähes loppuun eli noin 500-600 tkm. Ei tule juuri kalliimmaksi kuin vanha Toyota. 5-7 vuoden takuun jälkeen tunnen jo autoni niin hyvin, että aistin viat jo ennen ongelmia. Ajoa tulee viikossa lähes 1000 km.
Uudessa autossa ei ole minkäänlaista kuluneisuutta missään, ja valmistajan takuu on vielä turvana joten siinä on kaksi erittäin hyvää syytä ostaa uusi auto. Käytetyistä ei koskaan tiedä minkä paskan sitä käteensä saa, ja siinä se on tämän jutun tiesuola... eikun mitenkäs se nyt menikään :P