Vesirokko taaperolta aikuiselle
Aitini ei muista etta olisin koskaan sairastanut vesirokkoa, enka siis itsekaan muista. Nyt pelottaa jos poika saa vesirokon ja saan saman tartunnan niin eiko se voi olla aikuisella pahakin? Onko kellaan kokemuksia tallaisesta? Voikohan vesirokkorokotteen ottaa jos ei ole edes varma onko sita sairastanut...ehka olenkin sen joskun tosi lievana sairastanut, en tieda!
Kommentit (4)
Voit käydä verikokeissa varmistamassa, löytyykö sinulta noita vasta-aineita vesirokkoon. Jos ei niin voit ottaa rokotteen, se ei välttämättä suojaa täysin, mutta helpottaa tautia.
Itsekään en ole (ainakaan kukaan ei muista) sairastanut vesirokkoa ja kunhan imetys vaan loppuu niin täytyisi tuo asia hoitaa. Hirvittää jos tuon taudin saa näin aikuisena.
onko sairastanut, sillä sehän on iso riski lapselle jos raskaana ollessa saa. Annetiinhan vihurirokkorokotuskin meidän lapsuudessa yli 10-vuotiaana kaikille tytöille, vaikka itsekin olin sen sairastanut.
sairastaneen vesirokkoa. Ilmaisin huoleni lapsen lääkärineuvolan käynnillä, kun suunnittelimme uutta raskauttakin ja tytön hoidossa oli vesirokkoa. Lääkäri laittoi lähetteen labraan ja verikokeen tulos oli se, että minulla oli vasta-aineet veressä, olen sairastanut rokon joskus niin lievänä, ettei äitini sitä ollut edes huomannut.
Ja kuten aiemmin sanottiin, rokotteen voi ottaa, vaikka olisi rokon tietämättään sairastanut.
ja oli totta vie kamala tauti! Tiesimme tartunnasta etukäteen ja rokote oli myöhäistä ottaa. Mies kyseli myös viruslääkkeestä, joka pitää aloittaa pian sairastumisen jälkeen. Lääkäri vain naureskeli, että sairastamalla se lähtee.
Siinäpä käytiin sitten muistaakseni viisi kertaa lääkärissä taudin aikana,tuli kaiken maailman keuhkoputkentulehdusta ja silmäänkin sellainen rakkula. Sitten kun tauti oli ohi, toinen (tai se viides) lääkäri sanoi, että ehdottomasti olisi kannattanut ottaa se lääkitys.
Mies sanoi luulleensa oikeasti kuolevansa tautiin. Kovassa kuumeessa oli sängyn pohjalla, ja minä hoidin lasta, jolla myös sama tauti.
Joten lämpimästi suosittelen joko rokotetta (jos vasta-aineita ei löydy) tai sitten viruslääkitystä, jos taudin saa.