Miten pääsee eroon häiritsevistä ajatuksista?
En nyt yksilöi sen tarkemmin mutta pyörittelen koko ajan päässäni tiettyjä ajatuksia ja ajatusmalleja jotka eivät ole mulle tai mun parisuhteelle hyväksi. Ne vain vahvistavat mun näkökulmaa joka on mahdollisesti ihan vääristynyt. Miten sellaisista pinttyneistä ajatusmalleista oikein pääsee irti? Tunnistatteko ongelman?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko kyse pakkoajatuksista?
Ei. Vaan pyörittelen mielessäni koko ajan mun parisuhteeseen liittyvää ongelmaa joka ei mun pyörittelyllä muuksi muutu. Haluaisin lopettaa ne ajatukset mutta koko ajan huomaan vain ajattelevani asiaa.
Kannattasko kommunikoida siitä kumppanin kanssa niin ei tarttisi yksin pyöritellä?
Kyllähän sitä on kommunikoitu ja kommunikoidaan mutta sekään ei asiaa muuksi muuta.
No jos teillä on parisuhteessa ongelma joka sinua vaivaa, niin mitä se kumppani on vastannut siihen kun olet kertonut mikä sinua häiritsee?
Hän tietenkin kertoo sen oman näkemyksensä. Ongelma on vain siinä että suu sanoo yhtä ja teot toista. Ja kun kaikki teot sanoo toista, se vain vahvistaa sitä mun omaa näkemystä, jota sitten pyörittelen päässäni ihan koko ajan, mikä vain vahvistaa sitä entisestään.
Joo, onhan tätä vaikea selittää ilman että yksilöi sen ongelman. Kyseessä on kuitenkin asia joka ei tosiaan puhumalla (tai tällä ajattelemisella) muuksi muutu, mutta joka tällä hetkellä tuhoaa mun itsetuntoa. Haluaisin lopettaa asian ajattelemisen mutta en vain osaa.
Vilkaisin noita mindfulness-harjoituksia. Kuulostaa ainakin paperilla juuri siltä mitä tarvitsen, aion kokeilla tänään.
Piirrä mielessäsi punainen ruksi sen asian päälle, kun se tulee mieleen. Toista tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Piirrä mielessäsi punainen ruksi sen asian päälle, kun se tulee mieleen. Toista tarvittaessa.
Kiitos vinkistä, tää on varmasti tosi toimiva niille jotka hahmottaa asioita näönvaraisesti. Itse en ole kovin visuaalinen vaan mun ajattelu on usein jopa ihan ääneen puhumista. Mutta kokeilen tätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tietenkin kertoo sen oman näkemyksensä. Ongelma on vain siinä että suu sanoo yhtä ja teot toista. Ja kun kaikki teot sanoo toista, se vain vahvistaa sitä mun omaa näkemystä, jota sitten pyörittelen päässäni ihan koko ajan, mikä vain vahvistaa sitä entisestään.
Joo, onhan tätä vaikea selittää ilman että yksilöi sen ongelman. Kyseessä on kuitenkin asia joka ei tosiaan puhumalla (tai tällä ajattelemisella) muuksi muutu, mutta joka tällä hetkellä tuhoaa mun itsetuntoa. Haluaisin lopettaa asian ajattelemisen mutta en vain osaa.
Vilkaisin noita mindfulness-harjoituksia. Kuulostaa ainakin paperilla juuri siltä mitä tarvitsen, aion kokeilla tänään.
Teillä näyttää olevan ihan isompikin ongelma kuin sinun ajatukset eikä tuo ratkea sillä, että koitat vaimentaa ne ajatukset. Sinulla on siellä puoliso joka haluaa hämmentää sinua ja nyt jo saanut sinut epäilemään itseäsi, omia tunteitasi ja itsetuntoasi.
Siis meillä on ihan todellinen ongelma ja ennemmin tai myöhemmin se pitää saada jotenkin ratkaistua, mutta fakta on että mun miettimiset vain pahentaa tilannetta. Mä tiedän että mun puoliso rakastaa mua ja haluaa että mun olisi hyvä olla. Kyseessä on asia jolle hän ei omien sanojensa mukaan nyt vain voi mitään.
Menin nytkin kirjoittamaan tilanteesta toiseen ketjuun ja taas tuli paha mieli. En tajua miksi teen tätä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko kyse pakkoajatuksista?
Ei. Vaan pyörittelen mielessäni koko ajan mun parisuhteeseen liittyvää ongelmaa joka ei mun pyörittelyllä muuksi muutu. Haluaisin lopettaa ne ajatukset mutta koko ajan huomaan vain ajattelevani asiaa.
Onko kyse mustasukkaisparanoiasta?
No siis miksi pyörittelet semmoista mielessäsi? Mistä ajatuksista on kysymys ja mihin ne liittyvät?
Olen varma että ymmärrät itse enemmän kuin tuot julki.
Mitä jos puhuisitte yhdessä ammattilaiselle vaikka parisuhdeterapiassa?
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on ihan todellinen ongelma ja ennemmin tai myöhemmin se pitää saada jotenkin ratkaistua, mutta fakta on että mun miettimiset vain pahentaa tilannetta. Mä tiedän että mun puoliso rakastaa mua ja haluaa että mun olisi hyvä olla. Kyseessä on asia jolle hän ei omien sanojensa mukaan nyt vain voi mitään.
Menin nytkin kirjoittamaan tilanteesta toiseen ketjuun ja taas tuli paha mieli. En tajua miksi teen tätä itselleni.
Minkälainen se asia sitten on jolle puoliso ei voi mitään sanojensa mukaan? Siis ei tarvitse tarkkaa kuvausta antaa vaan minkä tyyppisestä asiasta on kyse?
No tuolla on tuo mun äsken kirjoittama viesti. Vikana kommenttina tällä hetkellä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4164791/milta-tuntuu-seksiton-elama-koe…
Lyhyesti. Mies sanoo että ei johdu minusta. Minä taas en ymmärrä mistä muusta se voi johtua. Ja sitä minä pyörittelen päässäni aivan liikaa, ja siitä haluaisin päästä irti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos puhuisitte yhdessä ammattilaiselle vaikka parisuhdeterapiassa?
Tätä aion jossain vaiheessa ehdottaa. Huomaan miettiväni aika paljon että meillä taitaa olla kaksi vaihtoehtoa, ero tai terapia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä jokin perversio, fetissi tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä jokin perversio, fetissi tms?
Ei kuulemma mutta en minä voi varmaksi tietää. Olen kyllä tätäkin miettinyt yhtenä vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
No tuolla on tuo mun äsken kirjoittama viesti. Vikana kommenttina tällä hetkellä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4164791/milta-tuntuu-seksiton-elama-koe…
Lyhyesti. Mies sanoo että ei johdu minusta. Minä taas en ymmärrä mistä muusta se voi johtua. Ja sitä minä pyörittelen päässäni aivan liikaa, ja siitä haluaisin päästä irti.
Voisiko miehesi olla kaapissa? Ei olisi ensimmäinen mies joka kulissiksi hankkii perheen.
Mulla on OCD. En enää edes yritä parisuhdetta, koska naisten empatiakyvyn puute tekee mut sairaaksi. M40
Tuli paha mieli puolestasi, tuo on hirveää. Onko miehellä riittämättömyydentunnetta, masennusta, potenssiongelmia, jotain muita terveyshuolia, työhuolia, suorituspaineita? Onko viitteitä että hänellä olisi joku sivusuhde tai katsooko liikaa p*ornoa? Onko viitteitä ettei mies olisi kokonaan hetero?
Häiritsevät ajatukset ja vääristyneet ajatusmallit ovat usein osa kognitiivisia prosesseja, joita esimerkiksi kognitiivis-behavioraalisessa terapiassa (CBT) käsitellään. Tässä muutamia keinoja, joita voit hyödyntää:
1. Ajatusten tunnistaminen ja uudelleenarviointi
CBT:n yksi keskeisistä menetelmistä on auttaa tunnistamaan ja kyseenalaistamaan automaattisia, negatiivisia tai vääristyneitä ajatuksia. Voit aloittaa seuraavasti:
Kirjoita ajatukset ylös: Kun häiritsevät ajatukset tulevat mieleen, kirjaa ne paperille tai muistioon. Tällöin ne siirtyvät konkreettisesti ulos mielestäsi.
Kyseenalaista ajatukset: Kysy itseltäsi, ovatko ajatukset tosiasioihin perustuvia vai tunteiden värittämiä? Esimerkiksi:
Onko tästä todisteita?
Onko tämä ajatus objektiivisesti totta vai vain tulkintani?
2. Vääristymien tunnistaminen
CBT auttaa tunnistamaan yleisiä ajatusvääristymiä, kuten:
Mustavalkoinen ajattelu: "Kaikki menee pieleen" tai "olen täysin epäonnistunut."
Yliyleistäminen: "Jos tämä meni huonosti, kaikki menee aina huonosti."
Ajatusten lukeminen: "Tiedän, mitä hän ajattelee, ja se ei ole hyvä asia."
Kun tunnistat vääristymän, voit aktiivisesti yrittää nähdä tilanteen eri näkökulmasta.
3. Ajatusmallien uudelleenmuokkaus
Korvaavat ajatukset: Kokeile muuttaa alkuperäiset ajatukset realistisemmiksi ja rakentavammiksi. Esimerkiksi:
Häiritsevä ajatus: "Kumppanini ei välitä minusta, koska hän ei vastaa heti viestiini."
Korvaava ajatus: "Ehkä hän on kiireinen, eikä tämä tarkoita, että hän ei välittäisi."
4. Mindfulness ja hyväksyntä
Joskus ajatusten haastamisen sijaan voi auttaa niiden hyväksyminen osana mielesi toimintaa:
Hyväksyntä: Tunnista, että ajatus on vain ajatus, eikä se määrittele sinua tai todellisuutta. Voit esimerkiksi sanoa itsellesi: "Tämä on vain ajatus, eikä minun tarvitse toimia sen mukaan."
Mindfulness-harjoitukset: Harjoitukset, kuten meditaatio tai hengityksen seuraaminen, voivat auttaa päästämään irti häiritsevistä ajatuksista.
5. Toiminnallinen kokeilu
Toimi vastoin ajatustesi ohjaamaa impulssia ja testaa todellisuutta. Jos esimerkiksi ajattelet, että kumppanisi ei arvosta sinua, tee jotain, mikä vahvistaa suhdetta, ja huomaa, miten hän reagoi.
6. Ammattilaisen tuki
Jos ajatukset ovat erityisen itsepintaisia tai ahdistavia, kannattaa harkita keskustelua ammattilaisen, kuten terapeutin, kanssa. CBT on erityisen tehokas tässä, sillä terapeutti voi auttaa sinua tunnistamaan ajatuksia, haastamaan niitä ja löytämään uusia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli puolestasi, tuo on hirveää. Onko miehellä riittämättömyydentunnetta, masennusta, potenssiongelmia, jotain muita terveyshuolia, työhuolia, suorituspaineita? Onko viitteitä että hänellä olisi joku sivusuhde tai katsooko liikaa p*ornoa? Onko viitteitä ettei mies olisi kokonaan hetero?
Siis miehellä ei enää seiso. Kuitenkin testosteroni ja kaikki muutkin arvot on normaalit. Mies sanoo että minussa ei ole vikaa. Minä en ymmärrä missä muualla se vika voi olla. Ja oikeasti tämä tänne kirjoittelu ei auta millään tasolla. Ensinnäkin tässä on se että aina kun kirjoitan näitä viestejä ja kommentteja, mietin asiaa. Toiseksi se että nämä kommentit vahvistavat mun ajatusta siitä että on jotain mitä mulle ei kerrota. Ja sitten mun mieli alkaa miettiä näitä enemmän ja enemmän. Tästä ketjusta saan nyt uutena ajatuksena tuon että ehkä mies ei olekaan hetero.
Kiitos silti kaikista vinkeistä joita on tullut. Yritän sitä mindfulnessiä tänään kunhan saan tilaisuuden.
Eli onko joku sen tason ongelma että miehellä on liian pieni ja pakkomielteenäsi on saada isompaa? Jos ei kerran ongelma puheella ratkea?