Mitä soitinta nelikymppisen kannattaa opetella soittamaan?
Tavoitteena sellainen soittotaito, että voi esiintyä vähään tyytyvälle yleisölle, ja etenkin klassinen musiikki kiinnostaa. Lisäksi olisi hyvä jos osaava opettaja on helppo löytää, mieluiten jopa suht halvalla. Ei siis mitään kovin harvinaista soitinta. Olisiko piano hyvä valinta vai onko joku muu soitin parempi?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Basso
Miksi?
Vain neljä kieltä, kun kitarassa on kuusi.
Helpompi oppia soittaa,
Piano on ainakin perushyvä valinta. Oppikirjoja ja opetusvideoita löytyy vaikka kuinka ja nuotteja on helppo löytää joka lähtöön.
Piano on varmaan se suosituin. Sillä on kaksi etua: sen avulla opit jotain soinnuista ja vapaastavsäestyksestä ja toisaalta soitto kuulostaa heti puhtaalta.
Kitarassa on osi samoja puolia. Minä olen ottanut tuntejakin mutta en jaksanut harjoitella. Kuuntelen kuitenkin klassista kitaramusiikkia paljon - kitara on suosikkisoittimeni.
Vaikea sanoa. Kolmikymppisenä opettelin pianonsoittoa, mutta kun kaveri alkoi nelikymppisenä soittaa kitaraa, niin aloin itse soittaa bassoa, samaten nelikymppisenä. Jotenkin itelle basso on se luonteva soitin, ei siinä kai muuta. Enemmän varmaan kyse siitä, mitä itse haluat soittaa.
Pianossa kiehtoi alkuun, että sillä voidaan soittaa koko klassisen orkesterin taajuusskaala yhdellä soittimella. Mutta toisaalta erilaiset sävelasteikot ovat kivempia soittaa bassolla, enkä toisaalta tarvitse korkeita taajuuksia, koska ne käyvät korvaan.
Bassonsoittoon on hyviä tutoriaaleja, mm. bassbuzz-sivuston opettajalla, jolla on myös hyvä online-kurssi, joka on todellakin hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Piano on ainakin perushyvä valinta. Oppikirjoja ja opetusvideoita löytyy vaikka kuinka ja nuotteja on helppo löytää joka lähtöön.
Haloo?! Jos meinaa nelikymppisenä aloittaa nollasta ja tavoite esiintyä yleisölle, sanoisin pianon olevan vaikea valinta.
se mikä kiinnostaa, on aina hyvä valinta
Yksi tutti opetteli ensin huilun täytettyään 40 ja sitten viulun täytettyään 50. Emme rohkaisseet kumpaankaan - ovat vaikeita soittimia. Hyvin se oppi molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo?! Jos meinaa nelikymppisenä aloittaa nollasta ja tavoite esiintyä yleisölle, sanoisin pianon olevan vaikea valinta.
Puhe oli vähään tyytyvästä yleisöstä.
Itse opettelin nelikymppisenä pianon. Minusta se oli hyvä valinta, koska sillä voi soittaa melko helposti kivan kuuloisia kappaleita yksikseen, ja opetusta on hyvin tarjolla. Jollain bassolla ei välttämättä yleisöä viihdytä.
Vierailija kirjoitti:
se mikä kiinnostaa, on aina hyvä valinta
pianolla konsertoinnissa on se huono puoli, että konserttitilassa pitäisi olla valmiina piano. Se voi rajoittaa paljon. Viulu aiheuttaa ika todennäköisesti kuulovaurion. Puhaltimet on aika käteviä pitää mukana. Klassista voi periaatteessa soittaa millä vain, toki soitettava sävellys rajoittaa vähän, mutta periaatteessa. Musiikin teoriaopintoja kannattaa käydä läpi jossain kansalaisopistossa tai vastaavassa, että pääsee perille mistä on kyse, se auttaa paljon. Opettajia löytyy, hinnat varmasti kovat. nykyajan hyvä puoli on se, että youtubekin on täynnä instrumenttiopetusta. voithan tehdä niin, että lähdet sieltä liikkelle (ota vaikka selvää lainaako kirjastosi instrumentteja kotiin, niin voit kokeilla useampaa ennen valintaasi)
ikääsi on turha pelätä. musiikin opettelu on kuin uuden kielen opettelua: se virkistää aivoja ja saa aikaan uusien hermosoluyhteyksien kasvua. lisäksi samaa tekee instrumentin käytön opettelu. kaikki se on kotiinpäin.
Kaikki vaativat opettelua ja paljon harjoittelua. Suurin työ tehdäänkin kotona/harkkapaikassa. Opettaja vain korjaa virheet.
Basso