En enää osta tilalle uutta jos vanha toimii ihan hyvin
Turhaa konsumerismia ja yltiökulutusta.
Meinasin "piristykseksi" tilata uuden tietokoneen näytön, mutta kun tajusin ettei nykyisessä ole 11v käytön jälkeen mitään vikaa ja on edelleen hyvä kuvanlaatu eikä mitään ongelmia arkikäytössä, jäi sekin 800e ostos tekemättä.
Asioita kannattaa ostaa vain jos niistä saa iloa tai edellinen vastaava mennyt rikki/sitä ei ole alunperinkään ollut. Pelkän uudistamisen takia on tyhmä ostella vaikka miten markkinavoimat yrittävät aivopestä sinua siihen.
Kommentit (45)
Minkä takia aiemmin olet ostanut uusia laitteita vaikka vanhakin toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pihatakki joka on revennyt monesta kohtaa,mut kyllä se omalla pihalla vielä toimii kun roskat vie ja kolaa lunta.
Sama. On reikä taskussa ja jotain kulumaa hihan kohdalla, mutta mitä sitten? Ihan siisti, ja kestää ulkokäyttöä vielä toisen vuosikymmenen. Turha siihen on upottaa rahaa.
Olen eri, mutta olen korjannut pihatakkia teipillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooksää sit joskus ostanut? Miksi?
Koska ei ollut tietokoneen näyttöä. Olin käyttänyt konetta vain kirjastossa tai töissä.
No eihän se ollut mikään turha ostos, jos sitä tarvitsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten altistaa kaikki tietotekniset laitteesi tunkeutujille. Oma valinta.
Ei kukaan monitoriin murtaudu.
Tietokone nyt on kyllä hyvä uusia ainakin 10-15v välein, koska käyttöjärjestelmä tuki lakkaa tuossa ajassa. Sen jälkeen ei tule enää päivityksiä ja pelkästään selaamalla nettiä joku käyttää haavoittuvuutta hyväkseen lisätäkseen sinut johonkin bottiverkkoon.
Uusi käyttis, älä koko konetta.
Windows 10:n tuki loppuu 2025.
Windows 11 ei asennu koneelle ellei prosessorissa ole TPU:moduulia joka on vain 2022 jälkeen rakennetuissa intel/amd prosessoreissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone nyt on kyllä hyvä uusia ainakin 10-15v välein, koska käyttöjärjestelmä tuki lakkaa tuossa ajassa. Sen jälkeen ei tule enää päivityksiä ja pelkästään selaamalla nettiä joku käyttää haavoittuvuutta hyväkseen lisätäkseen sinut johonkin bottiverkkoon.
Windows 11 ei asennu koneelle ellei prosessorissa ole TPU:moduulia joka on vain 2022 jälkeen rakennetuissa intel/amd prosessoreissa.
Näin. Ei vtuta ollenkaan uusia vain 5 vuotta vanhaa, täysin toimivaa läppäriä tuon takia. Jos Windowsille olisi joku oikeasti fiksu vaihtoehto, äänestäisin jaloillani, mutta Maciin en vaihda kuin siinä tapauksessa, ettei mitään muuta ole enää olemassa ja Linuxin kanssa ei taida sopia mikään ohjelma yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoititko kenties TPM?
Vain muutaman vuoden vanha, täysin toimiva puhelin piti uusia, kun siihen ei saanut enää päivityksiä. Että näin.
Minä säästin just miljoonan kun päätin etten ostakaan Bentleytä koska tämä rippikouluikäinen riisipussi toimii vielä ihan hyvin.
Mihin minä oikein saan kaikki nämä säästetyt rahat kulumaan?
Vierailija kirjoitti:
Oikein! 👏👏👏
Itse ajan 18 vuotta vanhalla autolla, asun ja omistan asunnon jonka keittiö, wc ja lattiat remontoitu viimeksi 90-luvun lopussa, käytän vanhoja vintagevaatteita, kännykkäni on 5 vuotta vanha, kahvinkeittimeni ja vedenkeittimeni ovat 20 v. vanhoja...
Rahaa olisi uusia kaikki, mutta miksi, kun on ehjää ja toimivaa?
Asun -70 luvun kaksiossa ja lattioita ei ole uusittu vieläkään, pesuhuoneen uusin kokonaan muutama vuosi sitten. Auto -90 lukulainen. Velkaa ei ole ollut vuosiin
Mä melkein ostin 50" telkkarin, mut ei mulla oikeen olis sille jalustaa ja mulla on jo kaks näyttöä..
Minäkään en osta kun tarpeeseen edellisen hajottua. Tänään tilasin uuden puhelimen tämän nykyisen ollessa jo iäkäs eikä kannata enää korjata. Mutta siksi en ostele että haluun uutta ja hienompaa.
Pidän lähes kaikessa varavehkeen. Kaupat kaukana jos joku porakone tms hajoaa, niin en halua keskeyttää mitä olen tekemässä. Pakastearkkukin oli vuosia varalta ja nyt loppukesästä tuli tarpeeseen käyttöön. Olisi ehtinyt pakasteet sulaa kokonaan kun käytössä oleva 9v vanha hajosi.
Mä kyllä käytän kaikki asiat loppuun. En ikinä hommaa vain "uusimisen ilosta" yhtään mitään.
Olen muuttanut pois lapsuudenkodista parikymppisenä 20 vuotta sitten.
Silloin ostit tavarat, joista osa yhtä käytössä kuten:
- pyykinpesukone
- kuivausrumpu
- mikro
- sauvasekoitin
- astiasto
- lakanat
ja paljon muuta
Kännykkää uusin vain silloin, kun se hajoaa. Viimeisin iphone känny ollu käytössä 6 vuotta ja toimii yhä.
Minulla oli UPO Pesukarhu pyykinpesukone. Jossakin vaiheessa totesin "tuo varmaan hajoaa kohta kun on jo 20 vuotta vanha". Ostin uuden. Myöhemmin kadutti. Varmaan olisi toiminut seuraavatkin 20 vuotta. Hyvä aloitus.
Joulukuusenvalot olivat rikki kun meinasin laittaa kuuseen.
Laitoin vain jonkun muun valonauhan enkä osta uutta.
Vähitellen tavarat vähenevät kun ei hanki uusia rikki menneiden tilalle, edes kirpparilta.
En osta uutta tilalle vaikka vanha hajoaa. En korjauta kattoa vaan laitan ämpärin alle sateella. Koska neljänkymmenen vuoden työstä eläke vähän yli tonnin, tosin alkuvuosia ei otettu lukuun
Vierailija kirjoitti:
En osta uutta tilalle vaikka vanha hajoaa. En korjauta kattoa vaan laitan ämpärin alle sateella. Koska neljänkymmenen vuoden työstä eläke vähän yli tonnin, tosin alkuvuosia ei otettu lukuun
Niin muta ostitiko sen ämpärin alennusmyynnistä ? Pitää olla tarkka kulutuksen suhteen !
Et sitten ole koskaan parempaa näyttöä käyttänyt? Tuo on jo niin antiikkinen, että varmuudella ei ole enää hyvä näyttö.
On meillä jälkikasvulla jokin tuota ikäluokkaa oleva näyttö kakkosnäyttönä, kun vielä toimii. Oli silloin aikoinaan huippunäyttö. Toimii hyvänä lämmittimenä.