Oatly, Valio ja moni muu lopettaa vegaanisten jäätelöiden ja sorbettien valmistuksen
Vegaanisillä jäätelöillä ja sorbeteilla, jotka sopii vegaaniseen ja maidottomaan ruokavalioon, on ollut niin pieni ja marginaalinen kuluttajakunta että tuotteiden valmistus ajetaan alas ja esimerkiksi Oatlyn kaurajäötelöt ovat jo kadonneet ruokakaupoista ympäri maailman. Oatly suosittelee korvaamaan jäätelöt jatkossa kaurajogurtilla, joka yhtiön mukaan ajaa samaa asiaa kuin jäätelöt.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisissa jäätelöissä on aina jokin ihmeellinen sivumaku verrattuna kermapohjaisiin jäätelöihin, kaurapohjaisissa eritoten. Rakenne on myös yleensä vetisempi.
Kermapohjaisissa jäätelöissä on ihmeellinen kerman sivumaku, mutta et maista sitö koska olet tottunut syömään pelkästään kermajäätelöä.
Se maidon sivumaku on muuten aivan järkyttävä jos pitää pidemmän tauon maitovalmisteiden syömisestä ja sitten maistaa. Mulle tulee siitä mausta mieleen aina kotitilan navetta ja se haju kun maahan valunut maito oli sekoittunut siihen lattioilla olevaan lietep*skaan.
Oli pakko siirtyä kaurajuomaan kahvissa terveydellisistä syistä. Ensin tuntui kuin olisi juonut kahvikaurapuuroa, mutta nykyään kun joutuu juomaan kahvin maidolla, jää suuhun sellainen utaretulehduksen ja mädän maku, jota ei ennen edes tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on mielisairaus, ihminen on luonnollisesti omnivori eli sekasyöjä. Ja mitään maitoallergiaa ei ole olemassa, sen te woket olette keksineet ihan itse kuten enemmistön muistakin ruoka-aineallergiasta, sillä oikeasti kyse ei ole siitä että ei voi syödä vaan siitä että on vain nirso eikä halua syödä.
Eli kaikki ne maitoallergiset pienet lapsetkin ovat mielisairaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisissa jäätelöissä on aina jokin ihmeellinen sivumaku verrattuna kermapohjaisiin jäätelöihin, kaurapohjaisissa eritoten. Rakenne on myös yleensä vetisempi.
Kermapohjaisissa jäätelöissä on ihmeellinen kerman sivumaku, mutta et maista sitö koska olet tottunut syömään pelkästään kermajäätelöä.
Itse sanon sitä navetan mauksi. Jos tiedätte, miltä navetan maitohuoneessa haisee, maussa on se sama vivahde. Ja koskee kaikkea muutakin, ei vaan kermajäätelöä. Kaikki voilla leivotut leivonnaiset, maitosuklaat, kermajuustot...
Jep, se puskee ihan kaikesta läpi ja suuhun jää todella epämiellyttävä tunne, aivan kuin joku rasvakalvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanon sitä navetan mauksi. Jos tiedätte, miltä navetan maitohuoneessa haisee, maussa on se sama vivahde. Ja koskee kaikkea muutakin, ei vaan kermajäätelöä. Kaikki voilla leivotut leivonnaiset, maitosuklaat, kermajuustot...
Tämä. Ja lampaanjuustossa maistuu villa! Se on jännä, miten makuaisti turtuu tai herkistyy sen mukaan, mitä syö säännöllisesti. En maitotuotteita pysty sen lannanmaun vuoksi käyttämään lainkaan.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset haluavat syödä lehmän eritettä? Eikö se ällötä teitä yhtään?
Keksin monta muuta ällöttävämpää eritettä, mitä ihminen voi syödä - niin omia kuin kumppanin.
Hyi kakkaa! Anna setä maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maidon sivumaku on muuten aivan järkyttävä jos pitää pidemmän tauon maitovalmisteiden syömisestä ja sitten maistaa. Mulle tulee siitä mausta mieleen aina kotitilan navetta ja se haju kun maahan valunut maito oli sekoittunut siihen lattioilla olevaan lietep*skaan.
Oli pakko siirtyä kaurajuomaan kahvissa terveydellisistä syistä. Ensin tuntui kuin olisi juonut kahvikaurapuuroa, mutta nykyään kun joutuu juomaan kahvin maidolla,
Vegakkina sinulle mustan kahvin juominen on toki täysin mahdotonta. Sillä iKaffen valmistuksessa kuolee satoja tuhansia hyönteisiä ja niitä ei lasketa. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko siirtyä kaurajuomaan kahvissa terveydellisistä syistä. Ensin tuntui kuin olisi juonut kahvikaurapuuroa, mutta nykyään kun joutuu juomaan kahvin maidolla,
Joo, toi utaretulehduksen haju oli hyvä vertauskuva. Tulee väkisin sellainen yökkäys kun muistelee millaista se utaretulehdusmaito oli. Siis sellaista venyvää limaa ja toki vielä tuossa pisteessä ihan tankkikelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä linjaus, noita turhia veke tuotteita ei kukaan tarvitse.
No ihan yhtä turhia ne "tavalliset" jäätelöt sun muut särpimetkin on, ei niitäkään kukaan oikeasti tarvitse.
Hyvä Valio! Maidontuottajat kunniaan. Tekevät raskasta ja huonosti palkattua työtä rakkaudesta eläimiin.
Aika jännä, joku oli näemmä maistanut utaretulehdusta kun tuntui tietävän miltä se maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, se puskee ihan kaikesta läpi ja suuhun jää todella epämiellyttävä tunne, aivan kuin joku rasvakalvo.
Onneksi Oatlyn tuotteissa ei ole rasvaa koska ne ovat lifestyle-tuotteita. 🤣
No hyvä. Ei olisi varaa ostaakkaan. Se on nyt pula aika. Kohta ruoka kortit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty terveydellisistä syistä juomaan mustaa kahvia? Onpa erikoinen juttu.
"Vegakkina sinulle mustan kahvin juominen on toki täysin mahdotonta. Sillä iKaffen valmistuksessa kuolee satoja tuhansia hyönteisiä ja niitä ei lasketa. 🤦🏻 "
Rakas Riikka-Petteri, vastaan sinulle näin, samalla kun paistan joulukinkkuani ja graavaan lohtani.
Voisin tehdä sinustakin vaikka minkälaisia oletuksia tuntematta sinua, kuten vaikka että isovanhempasi ja vanhempasi ovat useassa polvessa lähisukulaisia, mutta en tee niin, kun en tunne sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbetti on vegaaninen muutenkin.
Joissakin sorbeteissa on kananmunaa ja joissakin on jopa ollut maitoa. Kannattaa siis olla varovainen ja syynätä tuoteseloste jos ostaa sorbetteja.
KUOLISIN jos suuhun tulisi 1 mg kananmunaa 😱.
- Ada24, vegan
Minä esimerkiksi ihan todella voisin kuolla. Olen tosi pahasti allerginen kananmunalle.
-täti42, ei vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei just tuokin kitalakeen jäävä tunkkaisen äitelä jälkimaku.
Joskus 15v sitten maidottomuus oli kahviloissa ja ravintoloissa (kassalle ainakin) vähän kummajainen ja välillä laktoositonta myytiin maidottomana. No eihän sitä ruokaa tarvinnut kuin maistaa ja heti tiesi, jos siinä oli käytetty maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko siirtyä kaurajuomaan kahvissa terveydellisistä syistä. Ensin tuntui kuin olisi juonut kahvikaurapuuroa,
Et pysty terveydellisistä syistä juomaan mustaa kahvia? Onpa erikoinen juttu.
Miksi pitäisi juoda mustana, jos kerran tykkää juoda kauramaidon kanssa? Eihän tässä ollut mitään ongelmaa, täysin turha sun viestisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Valio! Maidontuottajat kunniaan. Tekevät raskasta ja huonosti palkattua työtä rakkaudesta eläimiin.
Aika jännä, joku oli näemmä maistanut utaretulehdusta kun tuntui tietävän miltä se maistuu.
Luuletko että maitoallergiset, vegaanit tai maidon mausta pitämättömät alkaisivat syödä maitojäätelöä, jos kasvisversioita ei enää tehtäisi?
Vähän kumma yhtäläisyysviiva tässä nyt johonkin maitotilallisten työn kunnioittamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Mitääää!!! Miksi? 😭 Oatlyn vaniljanmakuinen kaurajäätelö on ollut mun lempijäätelöni jo varmaan 20 vuotta, enkä todellakaan ole mikään woke tai vegaani! Inhoan maitojäätelöiden suutuntumaa. Mitä mä nyt syön kesäisin?
Älä. Sanomassa aivan samaa. Mitään maitopitoista en voi edes syödä kun sitten istun viikon pöntöllä. Mutta Oatlyn vanilja oli vegemauista se paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitääää!!! Miksi? 😭 Oatlyn vaniljanmakuinen kaurajäätelö on ollut mun lempijäätelöni jo varmaan 20 vuotta, enkä todellakaan ole mikään woke tai vegaani! Inhoan maitojäätelöiden suutuntumaa. Mitä mä nyt syön kesäisin?
Älä. Sanomassa aivan samaa. Mitään maitopitoista en voi edes syödä kun sitten istun viikon pöntöllä. Mutta Oatlyn vanilja oli vegemauista se paras.
No tämä on ihan höpöhöpö. Ap:llä ei mitään linkkiä mihinkään uutiseen, eikä mitään uutista asiasta löydy.
Keksin monta muuta ällöttävämpää eritettä, mitä ihminen voi syödä - niin omia kuin kumppanin.