Oatly, Valio ja moni muu lopettaa vegaanisten jäätelöiden ja sorbettien valmistuksen
Vegaanisillä jäätelöillä ja sorbeteilla, jotka sopii vegaaniseen ja maidottomaan ruokavalioon, on ollut niin pieni ja marginaalinen kuluttajakunta että tuotteiden valmistus ajetaan alas ja esimerkiksi Oatlyn kaurajäötelöt ovat jo kadonneet ruokakaupoista ympäri maailman. Oatly suosittelee korvaamaan jäätelöt jatkossa kaurajogurtilla, joka yhtiön mukaan ajaa samaa asiaa kuin jäätelöt.
Kommentit (127)
Kylläpä taas vegaaneja ja kasvissyöjiä lytätään. Ei hätää kaupasta kyllä löytyy Jymyä ja Ben and Jerrysiä sekä Lidlistä Vemendon tuotteita.
Miksi ihmiset haluavat syödä lehmän eritettä? Eikö se ällötä teitä yhtään?
Jaa jaa. No täytyy kai ostaa latvialaiselta tai virolaiselta tuottajalta, jos kotimaiset ei enää valmista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbetti on vegaaninen muutenkin.
Joissakin sorbeteissa on kananmunaa ja joissakin on jopa ollut maitoa. Kannattaa siis olla varovainen ja syynätä tuoteseloste jos ostaa sorbetteja.
KUOLISIN jos suuhun tulisi 1 mg kananmunaa 😱.
- Ada24, vegan
Typerä asenne pilkata toisten vakaumusta. Nälvitkö myös esim. juutalaisia tai islaminuskoisia samoin, että kuoletko jos suuhun tulee 1 mg sianlihaa? No ei se mitään, mitään muuta et osoita kuin oman tyhmyytesi tällaisella pilkkaamisella.
Ei noista kannata välittää. Tuollainen käytös johtuu ihan puhtaasti kognitiivisesta dissonanssista joka syntyy siitä kun oma etiikka ei kuitenkaan kest
Valitettavasti olet väärässä. En ole sinua vastaan, enkä vihaa sinua. Haluan kuitenkin kertoa sinulle, että olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitushan on täyttä peetä, eikä pidä lainkaan paikkaansa.
Käykääpä isommissa kaupoissa katsomassa maidottomien jäätelöiden määrää, niitä on todella paljon. Myös maitoallergiset niitä syövät, eikä vain vegaanit.
Nimenomaan, isoissa kaupoissa on hyvät valikoimat.
Vegaanista jäätelöä on melko helppo tehdä itsekin tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisissa jäätelöissä on aina jokin ihmeellinen sivumaku verrattuna kermapohjaisiin jäätelöihin, kaurapohjaisissa eritoten. Rakenne on myös yleensä vetisempi.
Kermapohjaisissa jäätelöissä on ihmeellinen kerman sivumaku, mutta et maista sitö koska olet tottunut syömään pelkästään kermajäätelöä.
Se maidon sivumaku on muuten aivan järkyttävä jos pitää pidemmän tauon maitovalmisteiden syömisestä ja sitten maistaa. Mulle tulee siitä mausta mieleen aina kotitilan navetta ja se haju kun maahan valunut maito oli sekoittunut siihen lattioilla olevaan lietep*skaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä takaisku wokelle. Rummutuksen määrästä päätellen olisi voinut luulla, että vegaanijäätelön kysyntä on jotain valtavaa...
Todelliset valinnat on tekoja, ei puheita tai kauniita aikomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisissa jäätelöissä on aina jokin ihmeellinen sivumaku verrattuna kermapohjaisiin jäätelöihin, kaurapohjaisissa eritoten. Rakenne on myös yleensä vetisempi.
Kermapohjaisissa jäätelöissä on ihmeellinen kerman sivumaku, mutta et maista sitö koska olet tottunut syömään pelkästään kermajäätelöä.
Se maidon sivumaku on muuten aivan järkyttävä jos pitää pidemmän tauon maitovalmisteiden syömisestä ja sitten maistaa. Mulle tulee siitä mausta mieleen aina kotitilan navetta ja se haju kun maahan valunut maito oli sekoittunut siihen lattioilla olevaan lietep*skaan.
Tämä on muuten totta! Kerran söin vahingossa maitotuotetta, kun olen pitkään ollut syömättä, niin maistui pilaantuneelle ja aivan hirveälle.
Googlaa "Oatly jäätelö" ja heti ensimmäiset linkit on S-Kapat ja K-Ruoka. Eikö AP osaa käyttää siis googlea? Sen sijaan ei yhtään uutista tuotteiden valmistuksen lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on mielisairaus, ihminen on luonnollisesti omnivori eli sekasyöjä. Ja mitään maitoallergiaa ei ole olemassa, sen te woket olette keksineet ihan itse kuten enemmistön muistakin ruoka-aineallergiasta, sillä oikeasti kyse ei ole siitä että ei voi syödä vaan siitä että on vain nirso eikä halua syödä.
Voi lapsi lapsi. Allergioita on ollut aina, ennen vanhaan vaan puhuttiin herkkävatsaisista, kun ei tiedetty, mistä vaivat johtuivat.
Jos kaupasta ei löydy niin ap on hyvä ja valmistaa itse tai opettelee olemaan ilman. Muistaa että jäätelöjä ei ole mikään pakko syödä. Syö vaikka ennemmin porkkanoita jotka ovat terveellisempiä ja auttavat hämäränäköä.
Mitääää!!! Miksi? 😭 Oatlyn vaniljanmakuinen kaurajäätelö on ollut mun lempijäätelöni jo varmaan 20 vuotta, enkä todellakaan ole mikään woke tai vegaani! Inhoan maitojäätelöiden suutuntumaa. Mitä mä nyt syön kesäisin?
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa. No täytyy kai ostaa latvialaiselta tai virolaiselta tuottajalta, jos kotimaiset ei enää valmista
Oatlyhan oli ruotsalainen..? Ootko itekin siis?
Ap ei siis edes osaa etsiä Googlella:
https://www.s-kaupat.fi/tuote/oatly-jaatelo-suklaa-0-5l/7394376616648
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/oatly-jaatelo-chocolate-500ml-veg-7…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbetti on vegaaninen muutenkin.
Joissain sorbeteissa on munanvalkuaista.
no mutta tekisi kuitenkin. En ole vegaani, vaan en voi käyttää meijerituotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä noiden valmistajien vegaaniset jäätelöt hyviä ole olleetkaan. Sen sijaan esim. Kolmen Kaverin vegaanijäätelöt on niin hyviä, että usein ostan niitä, vaikka olenkin laktovegetaristi, eli mulle käy lehmänmaidostakin tehdyt.
Ei ole kolmen kaverin vegaanisia jäätelöitä näkynyt ainakaan kahteen vuoteen. Oma lempimaku on vanilja. Suklaa ja minttu inhokkeja. Mansikka ja vadelma menettelee.
Kyllä meidän kaupoissa on ollut koko ajan. Meillä ostetaan vain sitä. Pyydä kauppiasta tilaamaan! PS. lehmämaitojäätelöt on pahoja paitsi sen yhen, joilla lehmilläkin on nimet, olikohan Sukulan lanseeraamaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä noiden valmistajien vegaaniset jäätelöt hyviä ole olleetkaan. Sen sijaan esim. Kolmen Kaverin vegaanijäätelöt on niin hyviä, että usein ostan niitä, vaikka olenkin laktovegetaristi, eli mulle käy lehmänmaidostakin tehdyt.
Mun mies taas just tykkäs Oatlyn jäätelöistä.
Miehes on soijapoika🤣
No, mun mieheni on naimisissa oleva kahden lapsen isä, joka on toiminut yrittäjänä vuodesta 2007. Nyt hän on yrittämisen ohella opiskellut uuden korkea-asteen tutkinnon ja työllistynyt uudelle alalle. Sen lisäksi hän osaa remontoida ja korjaa myös moottoripyörämme itse. En tiedä, millainen sinä olet, mutta viestisi perusteella et kovinkaan kummoinen tyyppi.
Mitä hän on yrittänyt? Vältellä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanon sitä navetan mauksi. Jos tiedätte, miltä navetan maitohuoneessa haisee, maussa on se sama vivahde. Ja koskee kaikkea muutakin, ei vaan kermajäätelöä. Kaikki voilla leivotut leivonnaiset, maitosuklaat, kermajuustot...
Minä kuolen jos on kananmunaa. Kiitos kananmuna-alleegian. Onneksi on aina antihistamiinit ja epipen mukana.