hoitovapaasta
Hei,
Väkisin alkaa miettiä töihin paluuta...
Kertokaahan viisaammat, miten on... Hoitovapaata voi siis ottaa kahdessa jaksossa... ja kuukausi on pienin mahdollinen yksikkö... No, jos ensin ottaa sen kuukauden (ennen lapsen päivähoitoon laittamista) ja haluaakin sitten jatkaa heti perään toisen kuukauden, niin lasketaanko se siihen samaan pompsiin eli yksi jakso - vai onko silloin käytetty jo ne molemmat jaksot?
nimim. lapsi hoitoon alle vuoden ikäisenä??
Kommentit (12)
Minäkään en taida tietää vastausta ap:n kysymykseen, mutta ainakaan omassa työpaikassani (kunta-alalla) hoitovapaata EI VOI KESKEYTTÄÄ ilman erityisen painavaa syytä (avioero, kuolemantapaus tmv.) Hoitovapaata voi sen sijaan JATKAA kahteen kertaan eli kun olen kotona voin ensin ilmoittaa tulevani takaisin xkuussa vuonnaxx ja sitten tehdä saman toiseen kertaan. Tässä on meillä 2kk aikaraja eli 2kk ennen hoitovapaan loppua pitää ilmoittaa palaako töihin vai jatkaako edelleen hoitovapaalla.
Ei tästä kyllä ap:lle taida olla mitään apua...
Itse kyselin myös paikallisesta kelastamme tätä asiaa ja minulle sanottiin, että hoitovapaan voi keskeyttää millon haluaa (siis tietty se vähintään 1kk). kyselin myös tuosta kahden haun mahdollisuutta, niin minulle sanottiin, että voi sitä hakea useamminkin sen kolmen vuoden sisään...että ei se ole niin tarkkaa...hmm, olin aika ällikällä että onkohan noin, vaikka puhelimessa oli itse oman kunnan kelan johtaja..
Tarkoitus olisi ensksi itse jäädä kotiin hoitovapaalle ja muutaman kk päästä vaihdetaan mies " puikkoihin" ja silloin siis on haettava uudestaan kotihoidontuki. Ymmärsin, että näin siis voidaan vaihdella tuonne 3-ikävuoteen asti.
Pitäähän elämää suunnitella pikkasen pidemmissä jaksoissa, myös siis siun työnantajan ja sijaisen näkövinkkelistä.
Nuo lasketaan kahdeksi osaksi eli sitten on siun oikeus hoitovapaaseen pidetty. Totta sekin, että hoitovapaata ei voi kuin erittäin painavan perusteen takia keskeyttää.
Mie ottasin varmaan vaikka 3 kuukauden pätkän ja sitten jatko-osan, ellet ole varma tulevaisuudesta.
Hoitovapaa EI VOI keskeyttää kuukauden varoajalla, tuo on ihan puppua. Samat säännöt hoitovapaan jaksottamisesta kahteen osaan koskevat ihan kaikkia suomalaisia. Mie en kyllä uskaltais täällä foorumissa jaella ohjeita, jotka ehkä pätee yhdessä kunnassa. Tuli vaan mieleen, että noudatetaanko teidän kunnassa muutoin Suomen lakia?
Kelan kannalta on aivan sama myöntävätkö he hoitovapaan varalta kotihoidon tukea yhdessä vai kymmenessä osassa. Kyllä maksatuksen saa kannasta poikki ja alkamaan uudelleen vaikka kuinka monta kertaa, jos siihen on tarvetta.
Sääntö hoitovapaan pitämisestä kahdessa osassa koskee työnantajan suuntaan tehtävää sopimusta. Eli lain mukaan työnantajan ei tarvitse suostua kuin kahteen hoitovapaa jaksoon. Kun olet kerran hoitovapaata jatkanut ja kun jälkimmäinen jakso päättyy, työnantaja voi vaatia sinua palaamaan töihin. Työnantajan ei tarvitse myöntää sinulle enää kolmatta jaksoa saman lapsen kohdalla. Joku voi toki siihen suostuakin, mutta sen varaan ei voi laskea.
Niin, ja vastaavasti Kela pystyy kuukauden varoitusajalla katkaisemaan kotihoidon tuen maksamisen - eri asia sitten on, että töihin pääsisi palaamaan yhtä nopeasti. Ilmoitusaika työnantajan suhteen on se vähintään 2 kk - ja lisäksi työnantajan ei tarvitse suostua katkaisemaan jo sovittua hoitovapaata ennen kuin hoitovapaan piti alunperin päättyä.
Juuri työnantajan ja sijaisenkin takia on olemassa pelisäännöt. Työnantajat hakevat siajisen tietyksi ajaksi ja onhan sijiasenkin luotettava, että vaikka vuoden sijaisuus ei pääty jo kuukauden kuluttua. Mie kun oon töissä päiväkodissa niin sijaisuudet on ihan tarkkaan tietyn kuukausimäärän mittaiset ja yleensä vielä joko 31.12. asti tai sitten 21.5. asti voimassa eli toimintakausittain.
Kelan puolesta on ihan saman mieten lyhyellä varotusajalla ja kuinka usein sitä hakee, mutta työnantajan sitä ei tarvitse myöntää kuin kaksi kertaa ja minimi varoitusaika on se 2 kuukautta. Tietenkin eri työnantajat voivat joustaa näissäkin ajoissa. Keskeyttää sitä ei myöskään voi milloin taahaansa vain työnantajalle ilmoittamalla. Useinhan on palkattuna jo sijainen jolla siis on työsopimus tehty niin pitkäksi aikaa kun olet hakenut hoitovapaata.
Kela ei tiedä kaikkea, koska osa säännöistä on työsopimuskohtaisia. Omassa sopimuksessani ei tuo olisi mahdollista, koska vapaasta ja sen jatkosta pitää ilmoittaa väh. kaksi kuukautta ennen työantajalle, vapaalta ei voi tulla kesken töihin kuin yhteisellä sopimuksella ja jokainen ilmoitettu jakso lasketaan ja niitä voi olla korkeintaan kaksi (jollei työnantajan kanssa toisin pysty sopimaan). Mutta ehdotan, että tutustut työsopimukseen ja kysyt esimieheltäsi vielä työpaikkasi käytännöt, ettei tule yllätyksiä.
kiitoksia vastauksista, pitää kysyä työpaikan politiikka kyseisessä asiassa =)
Hoitovapaan ehdot on sovittu kunkin alan työ- tai virkaehtosopimuksessa. Siellä on siis minimi ja muusta voi yrittää neuvotella oman työnantajan kanssa. Myös ammattiliitosta tai luottamusmieheltä voi kysyä neuvoa, jos tulee epätietoisuutta.
en meinaan tiedä vastausta esittämääsi kysymykseen, mutta mä tekisin niin, että anoisin hoitovapaan suoraan pidemmäksi aikaa, ja sitten tarvittaessa ilmoittaisinkin tulevani aikaisemmin töihin. Ilmoitus täytyy tehdä tietääkseni 2 kk etukäteen.