Hiekoitetaanko koko Suomessa katuja nykyään näin huonosti?
Olen siis Porissa. Tuntuu, että joka vuosi teitä hoidetaan yhä huonommin, mutta tämä vuosi on jo tähän mennessä ollut pohjanoteeraus.
Tällä hetkellä on todella liukkaat kelit, jäätä ja "ihana" ohut kerros vettä siinä päällä. Hämmentävän monille kävelyteille ei ollut tehty mitään, eikä ajoteille senkään vertaa. Niillä kadunpätkillä, joita ylipäätään on hiekoitettu, se hiekoitus on yleensä noin kolmasosa tai korkeintaan puolet menneiden vuosien määrästä. Siis sitä soraa on todella harvassa.
Jotkut tienpätkät ovat jopa koomisen näköisiä omituisuudessaan. Esimerkkeinä pyörätie, jonka keskellä meni sellainen 20 cm leveä kaistale soraa. Aika tarkkaan saa ajaa tai laittaa jalkaa toisen eteen. Tai peilinkirkas kävelytie, jolle oli ripoteltu melkein kuin v*ttuilun vuoksi soraa niin, että kiviä oli noin 5-10 cm päässä toisistaan. Todella hyödyllistä.
Onko tämä nyt ihan oikeasti se paras kohde säästää? Jokainen kaatumalla itsensä telonut aivan taatusti maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin kasa soraa. Itse olen terve nelikymppinen, jolla on kunnolliset talvikengät kumipohjineen, mutta minullakin oli vaikeuksia pysyä pystyssä. Vastaantulevat teinitkin liukastelivat ja horjuivat. Säälittää ajatella ihmisiä, joilla on todellisia vaikeuksia liikkua, mutta ruokakaupassa pitäisi käydä.
Kommentit (8)
Nostan vielä kerran, koska olen ihan oikeasti utelias tästä aiheesta.
Raumalla ei ole kun kerran laitettu soraa pyörätielle tänä talvena. Nyt ollut pari viikkoa todella liukasta ettei ole pyörällä voinut ajaa ollenkaan. Joudun kävelemään kauppaan 3.5 km tänäänkin ja eilen. Kaveriini on kunnalla töissä ja se sanoi etä ne säästää eikä pyöräteittä hiekoteta.
Täällä Espoon Soukassa myös huonosti hoidetut kävelytiet
Vierailija kirjoitti:
Raumalla ei ole kun kerran laitettu soraa pyörätielle tänä talvena. Nyt ollut pari viikkoa todella liukasta ettei ole pyörällä voinut ajaa ollenkaan. Joudun kävelemään kauppaan 3.5 km tänäänkin ja eilen. Kaveriini on kunnalla töissä ja se sanoi etä ne säästää eikä pyöräteittä hiekoteta.
On kyllä vihoviimeinen säästökohde tämä :( Kuinka paljon siinä edes käytännössä säästetään?
Icebug niin pysyy pystyssä eivätkä ole liukkaat kaupassakaan.
Jep, äsken luistelin s-market invapaikalla kun sitä ei ollut hiekotettu ollenkaan, ajattelin että näin niitä invalideja tehdään (olen jo mutta pitäisi kai kaupan mielestä vielä koivetkin katkoa).
Kenkiin nastat on paras. Järkyttävät määrät tuhotaan luontoa hiekotushiekan ja sepelin takia.
Nostan! Onko tosiaan vain porilainen ilmiö??