Omaishoito ja burnout
Äitini on ollut nyt sairaalassa muutaman viikon. Olen hänen omaishoitajansa. Äiti kotiutuu tänään. Pääni on puuroinen enkä pysty tekemään mitään vaikka yritän valmistautua siihen, että äiti tulee entistä raskashoitoisempana kotiin. Ajattelin sitä hetken ja pää reagoi i-t-ajatuksilla, ihan automaationa. Onko kukaan kokenut tällaista?
Kommentit (22)
I t ajatukset normi mutta tilanne eri. Hae apua!
Laita se laitokseen. Itse hoidin miestäni yli 10v. Ei ollut taloudellisesti mahdollista laittaa laitokseen. Kaikesta selviää.
Ihan on oma moka jos tyhmyyttään lähtee omaishoitajaksi, tällöin ei yhteiskunta kanna mitään vastuuta. Joka paikka tuuttaa tätä informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, se on todella raskasta. Onko äitisi koko ajan kotona, vai käykö esim vuorohoidossa?
Koko ajan kotona, ellei joudu sairaalaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan on oma moka jos tyhmyyttään lähtee omaishoitajaksi, tällöin ei yhteiskunta kanna mitään vastuuta. Joka paikka tuuttaa tätä informaatiota.
Olin about 25 v kun lähdin tähän. Siitä on kauan.
Ap
Sullahan on ollut nyt viikkoja aikaa levätä. Miksi et ole levännyt?
Olet palamassa loppuun. Yritä saada hänet edes intervallihoitoon. Ota yhteyttä sosiaalipäivystykseen.
Jotkut omaishoitajat murtuvat täysin taakkansa alle. Älä suostu siihen.
👵🏻: YYYHYY OLEN NIIIIN UUPUNUT YYYHYY😩😫
Tuossa mielentilassa et pysty olemaan omaishoitajana, oma terveys pitää huolehtia ensin eikä mikään pakko ole jäädä siihen.
Jaksamisia. Hoitajan työtä tekevänä ymmärrän huolesi. Kannattaa selvittää intervalli -ja vastaavia mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on palkkatöitä ja muutakin elämää jotka verottaa. Lisäksi on silti täytynyt hoitaa äidin asioita. En koe levänneeni ollenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
👵🏻: YYYHYY OLEN NIIIIN UUPUNUT YYYHYY😩😫
Parane pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on palkkatöitä ja muutakin elämää jotka verottaa. Lisäksi on silti täytynyt hoitaa äidin asioita. En koe levänneeni ollenkaan.
Ap
Noi on jotain häiriköitä, älä ota heitä vakavasti, ap.
Soitat sinne sairaalaan ja sanot että olet burnoutissa ja omaishoitajasopimuksesi pitää lopettaa. Olet tehnyt jo tarpeeksi ja sote on säästänyt tuhansia euroja vuoksesi. Äitisi saa kotihoitajat käymään apuna.
Ap! Soitat heti sairaalaan ja sanot, ettet pysty enää huolehtimaan äidistä etkä aio enää ottaa hänestä mitään vastuuta. Kukaan ei voi pakottaa sinua siihen. Kun ilmoitat asiasta sairaalaan (tai esim. sosiaalipäivystykseen), et voi myöskään saada syytettä heitteillepanosta.
Tarvitset myös itse apua. Sinuna olisin yhteydessä esim. päivystysapuun ja kertoisin noista it--- ajatuksista.
Olen, lapsen omaishoitajana olen ihan helvetin väsynyt.
Ymmärrän, se on todella raskasta. Onko äitisi koko ajan kotona, vai käykö esim vuorohoidossa?