Huijaustekstari S-Pankin nimissä
Onko joku saanut sellaista tekstaria, jossa kerrotaan, että Visa on suljettu, koska tietoja saattanut päätyä vääriin käsiin. Jos haluaa lisätietoja, pyydetään kirjautumaan pankkiin.
Ei linkkiä, joten ajattelisin että tässä kalastellaan niitä, jotka kirjautuu esim. Googlen hakutoiminnon kautta valesivuille?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ole se, ettenkö osaisi tarkistaa asiaa S-Pankista.
Kiinnostaa vain tietää, onko tämäntyyppisiä huijauksia liikkeellä. Mutta ilmeisesti ei.
- ap
No tällainen on:
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/5c0bd7e4-a0cc-48d9-8816-32f08e05…
Siksi täällä kehotetaankin tarkistamaan asia niistä oikeista kanavista.
Soita vaikka ensin sinne pankkiin. Siellä kertovat onko oikea vai ei.
Yleensä kun tulee ilmoitus kortin sulkemisesta ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei varsinkaan kirjautua mihinkään. Uusi kortti lähtee tulemaan automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
On tullut samoin kun trafin ja ties minkä. Ei kannata uskoa mihinkään emailiin nykyään.
Nyt kehotetaan kirjautumaan pankkiin ilman linkkiä, on ihan eri kuin nämä huijaus viestit joissa on linkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa vain tietää, onko tämäntyyppisiä huijauksia liikkeellä. Mutta ilmeisesti ei.
- ap
No tällainen on:
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/5c0bd7e4-a0cc-48d9-8816-32f08e05…
Siksi täällä kehotetaankin tarkistamaan asia niistä oikeista kanavista.
Toi Iltalehden juttu on hyvä esimerkki siitä, ettei kaikki huijausyritykset sisällä linkkiä.
- ap
No kirjaudu sinne pankkiin ja katso onko siellä kaikki ok. Ja koska joudut kyselemään näinkin yksinkertaista asiaa, niin pakko kirjoittaa, että älä sitten hae minkään hakukoneen kautta pankin sivujen osoitetta
S-ryhmän kanssa on vähän niin ja näin kun he lähettelevät oikeitakin viestejä joissa on linkkejä kirjautumissivustoille.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun tulee ilmoitus kortin sulkemisesta ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei varsinkaan kirjautua mihinkään. Uusi kortti lähtee tulemaan automaattisesti.
no ei ne puhelimessa mitään kerro. pitää ensin tunnistautua että voivat varmistua ihmisen olevan oikea tilinomistaja. Ei eletä enää missään 1980-luvulla, jossa pankkiin soittamalla saattoi saada vaikka lainan väittämällä vain, että olen Anna Annanen Annantieltä ja teidän asiakas
Itse mietin, että nyt kun ihmiset enenevissä määrin ymmärtävät olla kirjautumatta linkkien kautta mihinkään, yleistyy viestit, joissa kehotetaan "tarvittaessa" kirjautumaan pankkiin tai "halutessasi" voit soittaa numeroon xxxx. Hienovaraisempaa houkuttelua siis.
Aina on sitten niitä, jotka soittavat ilmoitettuun numeroon, ja esim. odotusaika veloitetaan laskussa. Tai sitten puhelimeen vastaa joku, joka auliisti auttaa, kunhan ohjeiden mukaan kirjaudutaan "pankkiin".
- ap
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin, että nyt kun ihmiset enenevissä määrin ymmärtävät olla kirjautumatta linkkien kautta mihinkään, yleistyy viestit, joissa kehotetaan "tarvittaessa" kirjautumaan pankkiin tai "halutessasi" voit soittaa numeroon xxxx. Hienovaraisempaa houkuttelua siis.
Aina on sitten niitä, jotka soittavat ilmoitettuun numeroon, ja esim. odotusaika veloitetaan laskussa. Tai sitten puhelimeen vastaa joku, joka auliisti auttaa, kunhan ohjeiden mukaan kirjaudutaan "pankkiin".
- ap
Se on sitten niiden ihmisten oma vika. Pitää opetella tajuamaan, että pankki sulkee sen kortin, jos jotain epätavallista tiliiikennettä tapahtuu ja pankki ei soittele perään, tulee viesti, että sinulla on viesti pankissa. Sitten ihan itse opettelee kirjautumaan sinne ilman mitään puhelintyypin antamia ohjeita. Ei vaikka olisi miten kiirellinen tilanne. Opettelee vaikka etukäteen sanomaan, että minulla on nyt hirveä ripuli ja olen tässä pöntöllä, soittele puolen tunnin päästä uudelleen, en voi nyt mitenkään päästä pankkiin tästä, kun tavaraa valuu vaan ulos koko ajan. Sitten menee itse kirjautumaan pankkiin (ja toteaa ettei mitään poikkeavaa ollut tapahtunut).
Pankkien sivuilta muuten löytyy ohjeet mitä pitää tehdä jos epäilee saaneensa huijausviestin. Niihin kannattaa perehtyä jo etukäteen, niin ei tule paniikissa sitten sellaista oloa ettei missään ole ohjeita, pakko kai on uskoa tuota puhelintyyppiä. Kun on ne kerran etsinyt pankin sivulta ja lukenut ne, niin muistaa sitten jatkossa, että siellä on ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun tulee ilmoitus kortin sulkemisesta ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei varsinkaan kirjautua mihinkään. Uusi kortti lähtee tulemaan automaattisesti.no ei ne puhelimessa mitään kerro. pitää ensin tunnistautua että voivat varmistua ihmisen olevan oikea tilinomistaja. Ei eletä enää missään 1980-luvulla, jossa pankkiin soittamalla saattoi saada vaikka lainan väittämällä vain, että olen Anna Annanen Annantieltä ja teidän asiakas
Puhelimessa voi tunnistautua.
- ap