Onko muista vähän kummallista, että todella moni työpaikka SUOMESSA edellyttää sujuvaa englannin kielen osaamista?
Moni ilmoituskin on englanniksi. Tietääkseni Suomen pääkieli on edelleen suomi ja toisena kielenä ruotsi.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi ravintoloissa työkieli on käytännön syistä englanti, koska asiakkaille puhutaan englantia.
Minä ainakin saan palvelua suomeksi kahvilassa tai ravintolassa.
Olen sairaanhoitaja ja puhun englantia enemmän kuin suomea työssä
no koska yritys palkkaa kehitysmaalaisia ja kuvittelee, että ne ymmärtää englantia.
Kannattaa koulussa opiskella kieliä, päivänselvää että niitä tarvitaan, jos et osaa, et saa työpaikkaa. Tämä on tulevaisuus.
Oletko elänyt tynnyrissä?
Kyllähän vähintään jostain Nokian ajoista eli 1990-luvulta lähtien liki kaikissa IT-alan paikoissa vaaditaan englannin osaamista, koska sekä asiakkaat että kollegat ovat ympäri maailmaa.
Kaikissa parempien ihmisten työpaikoissa käytetään englantia ainakin jossain määrin.
Aika huonosti menisi asiat perille esim. kiinalaisille ja intialaisille minun työssäni, jos niille yrittäisi suomea puhua.
Jos on monikansallinen yritys, niin on ihan ymmärrettävää, mutta jos supisuomalainen yritys, on väärin, varmasti menettää kappamahdollisuuksia.
Kansainvälisesti toimivat yritykset, kollegat saattavat olla ympäri maailmaa ja asiakkaat
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa parempien ihmisten työpaikoissa käytetään englantia ainakin jossain määrin.
Jossain määrin on ihan eri asia kuin fluentti puhuttu JA kirjoitettu kielitaito.
Ap
Tätä maailmaa johdetaan Englannista käsin, siksi englantia on pakotettu jo vuosikymmeniä ja jatkossa pakotetaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI enkä osaa englantia
Miksi alanuolet? En osaa
Vierailija kirjoitti:
Oletko elänyt tynnyrissä?
Kyllähän vähintään jostain Nokian ajoista eli 1990-luvulta lähtien liki kaikissa IT-alan paikoissa vaaditaan englannin osaamista, koska sekä asiakkaat että kollegat ovat ympäri maailmaa.
Kuvitteletko matalapalkkapersun tuollaista ymmärtävän?
Itse työskentelen kätilönä ja vain vähemmistö potilaista ja heidän omaisistaan on suomenkielisiä. Käytännössä pääasiallinen työkieli on englanti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koulussa opiskella kieliä, päivänselvää että niitä tarvitaan, jos et osaa, et saa työpaikkaa. Tämä on tulevaisuus.
Ei pitäisi olla. Suomalaiset ovat typeryksiä.
Suurin ulkomaalaisryhmä täällä on kuitenkin venäläiset, 105 000.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisesti toimivat yritykset, kollegat saattavat olla ympäri maailmaa ja asiakkaat
Eikö yrityksillä ole ihan erikseen ihmiset myymässä ja hoitamassa niitä suhteita kansainvälisesti?
Äiti oli työssä yrityksessä, joka myi tuotteita myös ulkomaille, mutta ei se ollut hänen työtä niin ei häneltä vaadittu muuta kuin se oman työnsä osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin hotelleissa ja ravintoloissa? Ongelma ovatkin suomenkieliset asiakkaat, jotka eivät saa palvelua omalla kielellään. Miten se ruotsinkielisissä kunnissa, alistuvatko ruotsinkieliset siihen vai vaativatko yhtä kiihkeästi omankielistä palvelua kuin vaativat virkamiehiltä ruotsin osaamista?
No esimerkiksi ravintoloissa työkieli on käytännön syistä englanti, koska asiakkaille puhutaan englantia.