Ruokasuositukset raskaana olevalle, huh?????
Kuinka orjallisesti noudatatte ruokasuosituksia? Enskaa odottaessa pidin kiinni suosituksista, mutta nyt ne vain tuntuvat lisääntyneen mitä ihmeellisimpiin asioihin; ei ulkol. vadelmia muuta kun kaksi minuuttia keitettynä, kaikkien maitotuotteiden pastörointi tarkastettava jne. Mitäs jos laitan suuhuni lusikan joka on pesty mutta ei keitetty ulkolaisten vadelmien syömisen jälkeen?! Mitä jos suklaassa oleva maito ei ookkaan pastöroitua?!? Entäs jos...Tässähän hullu tulee hysteeriseksi ;D
Kommentit (15)
Varmasti syön ulkomaalaisia vadelmia. Tänään söin aurajuustoa pitsan päällä, kun mies vahingossa tilasi vanhasta tottumuksesta mun lemppari pitsan.
Eli Adalminan kanssa samoilla linjoilla, maalaisjärkeä käyttäen. Itse ensimmäistä odotan, mutta enpä ole viitsinyt orjallisesti tuota ohjeistusta noudattaa --hulluksihan siinä tulisi! :) Olen siis syönyt aurajuustot ihan " raakanakin" (on tehty pästöroidusta maidosta), samoin on tullut popsittua maksalaatikkoa ja -makkaraa jne. Kaikkea kohtuudella. Listerian vaara kai se suurin olisi, joten ne graavikalat vakuumipakkauksissa on ainoita, mihin en ole koskenut, ja tunnenkin sen takia itseni jo ylihysteeriseksi. Mutta " parempi katsoa kuin katua" . =)
Pi-Ki 40+6
kukin taaplaa tyylillään..
En mä nyt noita ohjeita niin kovin erikoisina ole pitäny. Ihan normaalia ohjeistusta - maalaisjärjellä jokainen kai osaa nuo asiat, noin suunnilleen.
Pastörointi on suositus - mitä muita tuotteita voit kaupasta kuumentamattomina ostaa kuin maitoa, ja tuorejuustoja, joissa edes voisi olla kuumentamatonta maitoa? Suklaamassat sun muut kuumennetaan, joten pöpöt kuolee jo siinä.
Listeriavaara on kai se suurin vaara, siksipä noita vakuumipakattuja kaloja oon vältelly, ellen sitten laita niistä ruokaa joka tulee kuitenki kuumennettua...kastikkeissa menee täyttä päätä.
Vadelmat taas..niiden ulkomaisten vadelmien yms kiehauttamista on suositeltu ihan jokaiselle jo vuosia..sekään ei ole mitään uutta.
Maksan välttäminenkin on vaan suositus..mulle ainakin on jo nlassa sanottu, että jos sitä nyt ei syö ihan joka viikkokaan niin anti mennä vaan. Kokomaksaa harvemmin ja esim.maksalaatikkoa voi jo useemminkin syödä..
Juurekset on kehotettu puhdistamaan hyvin - kuka niitä nyt multasena söiskään...jne
Maalaisjärkeä..ihan tavallisia asioita, jotka vaan listattuna saa ihmiset jotenkin katsomaan niitä kieroon.
Tappert ja Puksu 38+0
Minä olen noudatellut orjallisesti noita ohjeita, mutta jos joku ei jaksa olla niin pilkuntarkka, niin mä sanoisin, että mieluummin maisteleen niitä vähän, josta ei ole ihan kuolemanvaaraa (viipale maksapasteijaa ei varmaan kenenkään lapselle epämuodostumia tee) kuin että vetelee vaikka graavilohta, josta pienikin hippu voi aiheuttaa listerian ja vauvan kuoleman. Itse olen tosi tarkka noiden tuorejuustojen ja raakojen kalojen ja raakojen lihojen suhteen. Eikä minusta esim. ulkomaisten vadelmien välttely raakana ole mitenkään vaikeaa (voihan syödä vadelmahilloa ja kotimaisia vadelmia kuitenkin. Huomattavasti vaikeampaa on sitten julkisten paikkojen salaatit, joihin kai kaadetaan ne pakastevihannekset raakana usein eli niitä ei ole kiehautettu. Kotona kyllä kiehautan ne ennen salaattiin laittoa, siis esim. " liikennevalot" .
Ja kun neuvolatkin on eri mieltä asioista, esim. meidän neuvola ei ole mitään listaa antanut, sanoi täti vaan ekalla kerralla että syöt kaiken puhtaana ja tuoreena, maksaa voi syödä kerran viikossa jos sitä niin rakastaa (en oo maistanut kun kahdesti elämässäni että ei nyt oo tullut kauheesti vedeltyä).. Toiset taas saa neljä aanelosta tavaraa mitä ei saa missään nimessä suuhunsa laittaa. Itse oon syönyt aivan normaalisti mozzarellaa, auraa, yms. koska esim. Valion tuotteet on valmistettu pastöroiduista maidoista kaikki. Jos oon ite graavannu lohta niin varmaan olen syönyt, ihan intohimo. Olo on mitä mainioin jos vaan on tuoretta ja hyvää ruokaa mistä nauttii! Joku sanoi että ulkomaisten vadelmien keitto on itsestäänselvyys jokaiselle, no, minulle ei ole ollut :D Koska oon vuosikaudet syönyt esim. Pirkan pakastevadelmaa ihan siltäänsä, enkä ole kiinnittänyt marjojen alkuperään mitään huomiota. Sen verran oon tehnyt hyvää että jos on raakaa vadelmaa tehny mieli, oon hankkinut kotimaista, oli muuten hyviä. Eihän siitä varmasti vaaraa ole vaikka niputtaisi kaikki maailman ohjeet ja niitä noudattaisi, jos vaan haluaa! Mutta älä suotta stressaa jos se siltä tuntuu.
Itselleni sanottiin neuvolassa jo kuusi vuotta sitten esikoista odottaessa, että tuo maksan kieltäminen on vanhentunut juttu ja seurausta muinaisesta A-vitamiinikohusta.
En itse kylläkään pidä maksasta, mutta tomaattimaksamakkaraa syön ruisleivän päällä aivan hyvällä omallatunnolla. Niin nyt kuin tuolloinkin.
Homejuustojen tai graavikalankaan välttäminen ei ole ollut itselleni työlästä. Joskaan pitsan tai vastaavan päällä kotimainen homejuustokaan (jos siitä tykkää) on tuskin silloin tällöin kuolemaksi.
Enemmän stressaan särkylääkkeistä, kun joskus pistän Panadolin poskeen flunssan tai päänsäryn takia. Muutamasta pilleristä tosin on vain kyse, mutta....
että mä jouduin rv 14-19 syömään melkein päivittäin 1-3 Panadolia, 1000 milligrammaista vieläpä, kamaliin päänsärkykohtauksiin. Reseptin kirjoitti mulle lääkäri, ja neuvolan TH:kin sanoi (sekä eräs toinen lääkäri sanoi, kun en näitä kahtakaan meinannut uskoa), että parempi vaan ottaa se lääke kuin kärsiä kivusta. Eli ei kannata niistä paracetamolia sisältävistä särkylääkkeistä sitten huolia, jos niitä joskus joutuukin ottamaan. (Joku täällä joskus jopa kirjoitti, etteivät ne läpäise istukkaa tai jotain...) Koska luulisi, etteivät terkkari ja lääkäri olisi minullekaan sitä suositelleet (ja vieläpä noin kovina määrinä), jos siitä haittaa olisi.
Parempihan se varmaan on mahd. pitkälle ilman lääkettä koittaa selvitä, mutta suotta kivustakaan kärsimään.
Pi-Ki ja vieläkin ne masentavat 40+6...
Heti helpotti! Jospa vielä värjäisin hiuksetkin, kun nyt oikein rupesit usuttamaan ;-) Maantienvärinen kaipaisi piristystä.
Onniaulis 17+4
PS. Älähän stressaa sinäkään. Pian se pikkuinen sieltä putkahtaa, viikkoja sentään yli 40 jo...
Niitä vadelmia saatetaan kastella likaisella (ulosteisella!) vedellä, ja niissä on suuri riski saada kaliki-virus. Haluatko todella syödä kakkaisia marjoja? Lisätietoa täältä: http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/9.kesakuu/myrk2300.htm
Minua on alkanut epäilyttää myös olkomaisten salaattien syöminen, sillä niitäkin saatetaan kastella likavedellä. Mm. salmonella on levinnyt italialaisen rucolasalaatin kautta. Suomessakin löydettiin taannoin espanjalaisesta jäävuorisalaatista salmonellaa.
Lisätietoa täältä:
http://www.farmit.net/farmit/fi/015_uutiset_ja_saa/00_uutiset/02_finfoo…
Maksaa syön maksamakkarassa tai -laatikossa silloin tällöin, ja mitään erikoisempia maitotuotteita en juuri syö, joten ei tarvitse hermoilla pastöroinnista. Kalallekin olen allerginen, kalaöljyä syön kapseleissa.
Vaikka minä en ole asiaa ajatellut ja olen vadelmia käyttänyt jäisinä suoraan rahkaan yms, ei sen pitäisi muita hetkauttaa. Tai siis, kaikille ihmisille varmaan samat asiat ei oo itsestään selvyyksiä. Ja esim. just noi pirkkavadelmat.. Pussin kyljessä on vielä joku ruokaohje, mihin vatut tuli jäisinä, sitäkin oon moneen kertaan tehnyt enkä ajatellut sen enempää. Lisäksi useammassakin perheessä olen nähnyt tehtävän vaikkapa kakkua johon noita kyseisiä marjoja on tullut jäisinä, en usko olevani ainut kummajainen joka ei keitä niitä etukäteen..
Näyttää olevan aihe joka kirvoittaa kommenttia (lukien myös edellisen kirjoittajan linkin). Kiva oli lukea erilaisia mielipiteitä aiheesta joita huomaan taas olevan lähes yhtä monta kuin kirjoittajaakin. Itse provosoiduin aiheesta koska mut määrättiin kaikenmaailman testeihin kerrottuani terkkarille että söin sushia ym ja olin vatsataudissa seur viikolla. Sain terkkarilta kamalat puhuttelut ruokavaliostani ja tunsin jopa hetken itseni vastuuttomaksi ihmiseksi :) Piti luvata kätilöä myöten etten syö enää raakaa kalaa! Huh hurjimus tätä nykypäivää... Vetäydyn päivittelemään kaikenmaailman kakkivesihuuhdeltuja salaatteja.
Hih :D Nojoo, kyllä välillä tuntee itsensä todella huonoksi ihmiseksi..
-pals joka myöskin sushia syönyt
Täytyy näköjään sitten alkaa kuulustella emäntää jos synttärijuhlilla on kakkua jossa on vadelmia. En olisi uskonut että nykyään on niin tietämättömiä/välinpitämättömiä ihmisiä, että haluavat aiheuttaa vieraille ruokamyrkytyksen. Ulkomaisten vadelmien kypsentämisestä on ollut niin paljon juttua eri medioissa, että on vaikea kuvitella asian menneen keneltäkään ohi.
Raskausaika on vain yhdeksän kuukautta, ei se ole pitkä aika ajatella omia syömisiään myös vauvan kannalta. Ylihysteriaan ei tietenkään tarvitse ajautua, mutta onko sitä ihan oikeasti pakko mennä syömään ne sushit? Se vauva tuo mukanaan muutenkin todella paljon muutoksia elämään, siihen on hyvä tottua jo raskausaikana. Nämä " ruokauhraukset" ovat pieniä juttuja siihen verrattuna mitä vauva-aika tuo tullessaan (yöheräämiset, imetyksen sitovuus, yleensäkin vauvan hoito on vaativaa jo voi ahdistaa välillä kun pieni ihminen on niin riippuvainen juuri sinusta). Vauva saattaa ihan oikeasti vahingoittua jos sairastuu johonkin ruoan aiheuttamaan tautiin, miksi pitää pelleillä vauvan terveydellä jo raskausaikana?
Minulle neuvolan terkka sanoi, että kaikkea saa syödä, kun muistaa kohtuuden ja muuten syö monipuolisesti. Itse olen popsinut hyvillä mielin homejuustoa pizzassa ja korvasieniä kastikkeessa, nuo vältettäväksi ohjeistetut ruuat kun eivät meikäläisen jokapäiväiseen ruokavalioon kuulu normaalioloissakaan. Nyt neljättä raskautta mennään ottamatta ruokavaliosta stressiä, ja ihan terveinä ollaan koko perhe pysytty :)