Nälkään kuolevat teinit
Onko muilla? Meillä kertoi juuri tänä aamuna teini että hän kuolee sitten nälkään kun jääkaapissa ei ole mitään.
Jääkaapissa on: maitoa, piimää, juustoa (kahta erilaista), leikkeleitä, voita, pikkutomaatteja, kurkkua, jogurttia sekä maustamatonta että luonto+ vadelma, viiliä, salaattia, tuoremehua, eilen tehtyä kiisseliä, kukkakaalia, parsakaalia, paprikaa, salaattia, tuorejuustoa, kananmunia ja vieläpä muutaman päivän ruokatarvikkeet. Kuivakaapissa on: ruisleipää, hapankorppua, näkkileipää, paahtoleipää,granolaa, erilaisia puuroja ja välipalakeksejä (hyi niitä terveellisiä)
Noiden lisäksi pakastimesta löytyy mustikoita, mansikoita, lakkoja, puolukoita ja karpaloita. Pöydällä on sitten banaania, omenoita, persimoneja ja satsumoita.
Silti meillä teini kuolee nälkään jos ei saa rahaa paistopisteelle ja energiajuomaan. Ei siis saa enää kun on oman kuukausirahansa tuhlannut ja jotenkin kuitenkin hengissä pyristelee toistaiseksi.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain vanhemmuuden haasteista kertoo se, että kirjoittaa veetuillen aaveelle siitä, miten oma lapsi on materiaalisesti hemmoteltu, mutta emotionaalisesti yksin.
Höpö höpö keittiöpsykologi. Yhdestä ainoasta tilanteesta ei voi vetää johtopäätöksiä kenenkään vanhemmuudesta tai lapsen kadvatuksesta kokonaisuudessaan. Teini-ikä vaatii veronsa vanhemmilta ja on päin vastoin hyvä, että ap tuulettelee tunteitaan jossain muualla kuin teinille suoraan. Kun tunnekuorman saa purettu, pystyy teiniinkin suhtautumaan rauhallisemmin ja myötätuntoisemmin. Toivottavasti et ole sosiaalialan ammattilainen ja jos olet, niin kai ymmärrät miten epäammattimaista on vetää tuollaisia johtopäätöksiä (toivottavasti et tee työtäsi samalla tavalla mustavalkoisesti)?
Olen kasvatusalalla ja suurin ongelma nykynuorten pahoinvointiin on omat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siis aamupalan ja välipala-ainekset olemassa, ja sitten rahalla teini voi
käydä syömässä niitä mussutusruokia?
Teettekö ollenkaan lämmintä ruokaa siellä kotona?Luepas aloitus vielä kerran oikein tarkasti. Siellä lukee kyllä, ja ketjun lukemalla selviää enemmänkin. -Ap
Luin mielestäni ihan hyvin sen, ja huomio kiinnittyi kaikkeen tilpehööriin ja aloittajan itsensä kehuun ja ylivertaisuuteen suhteessa teiniinsä ja kaikkiin ylivertaisiin tarjolla oleviin asioihin.
Tiedän että nykyään peruskoulusta pääsee läpi kaikki todellisista taidoista huolimatta, mutta silti tämä sivistyksen ja osaamisen rappio onnistuu yllättämään toisinaan. Miten ihmeessä olet kyennyt saamaan nuilla taidoillasi päättötodistuksen? Vai oletko vielä peruskoulussa?
Aapee vinoilee, että lapsi ei kerro- ja itse brassailee ketjun myötä milloin mistäkin, vaikka ei itsekään avaa asioita.
😬
Sullahan on, aapee, varmaan maailman tyhmin teini siellä jääkaapin ovella. Oletko tyytyväinen sellaiseen kommenttiin? Sitäkö kannustusta siellä kaipaat. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilonpilaajana täällä huudan, että oikea ruokaselektiivisyys voi olla syömishäiriön ensimmäisiä signaaleja. Monet nuoret vetää sokerittomia energiajuomia ajatellen sen ehkäisevän lihomista. Laiskuuden ja teineyden ohella suosittelisin ap:ta juttelemaan kanssa turvallisessa ilmapiirissä ja antaen nuoren kertoa omin sanoin, miksei hän tahdo enää leipää tai mysliä aamiaiseksi.
Kaikessa teinien käyttäytymisessä ei ole kyse diagnoosista tai neurologisista poikkeavuuksista. Teinit ovat teinejä ja teineillä on teinien jutut. Syömishäiriöinen ei täytä mahaansa sokerihötöllä ja vaaleilla hiilareilla. Olen itse sairastanut syömishäiriötä ja tunnen monia syömishäiriöön sairastuneita. Ensin karsitaan kaikesta epäterveellisestä, sitten vähitellen terveellisistä. Sekin on aika vahingollista heti lätkäistä diagnoosia pääll
Ja nyt sitten yksi tärkeä huomio: megaforse ei ole sokeriton energiajuoma vaan nimenomaan sitä sokerilitkua. Kyse ei todellakaan ole mistään syömishäiriöstä, älä projisoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tyyppi olet.
Ei mulla oikeestaan muuta tuohon ole kuin se, että kuulostat siltä, että kuvittelet olevasi hirveän fiksu ja naseva. Olet lapsen huoltaja.Ihan kuin et ollenkaan kohtaisi toista, vaan teet jonkun kaavan mukaan, ja siihen kaavaan on muiden mukauduttava.
Tai sitten, jos eivät mukaudu, niin ovat jotenkin sinun mielestäsi sinun ivasi ansainneet.
Töttöröö. On muutakin kuin sinun totuutesi.
En kohtaakaan, sillä ilmeisesti se palstan joidenkin mammojen mielestä tarkoittaa nuoren jokaisen oikun toteuttamista. En ole ostamassa nuorelle fetajuustokolmioita ja megaforcea mielin määrin, kaapeissa on terveellisiä aamupalatarvikkeita tarjolla. Niistä voi kasata mieleisensä. Niihin voi myös vaikuttaa lähtemällä kauppaan mukaan ja avaamalla suunsa. -Ap
No, mikä ihme tuon aloituksesi tarkoitus sitten oikein on? Oman kilpesi kiillotus?
Saako teillä avata suunsa, jos ei satu ole samaa mieltä kuin vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lämmintä ruokaa, pelkillä välipaloilla ei pitkälle pääse.
laittaa välipalat mikroon saa lämmintä siitä
Kuulostaa semmosilta seteiltä nuo teidän ruuat miten itsekin aion handlata tilanteen sitten kun poikani tulee murrosikään ja mikäli hän alkaa purnata ruuasta. Jos ei kotona tarjolla oleva ruoka kelpaa, viikkorahat menee jäihin. Ei mitään helppoja valmisruokia jääkaappiin. Vain ateriakomponentteja mm. maustamatonta lihaa, vihanneksia, juureksia ja kuivamuonakaapissa riisi, pasta yms.
No jogurtti+marjat ja leipätarvikkeet vois olla sellainen hyväksytty helppo ja nopeasti valmis ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain vanhemmuuden haasteista kertoo se, että kirjoittaa veetuillen aaveelle siitä, miten oma lapsi on materiaalisesti hemmoteltu, mutta emotionaalisesti yksin.
Höpö höpö keittiöpsykologi. Yhdestä ainoasta tilanteesta ei voi vetää johtopäätöksiä kenenkään vanhemmuudesta tai lapsen kadvatuksesta kokonaisuudessaan. Teini-ikä vaatii veronsa vanhemmilta ja on päin vastoin hyvä, että ap tuulettelee tunteitaan jossain muualla kuin teinille suoraan. Kun tunnekuorman saa purettu, pystyy teiniinkin suhtautumaan rauhallisemmin ja myötätuntoisemmin. Toivottavasti et ole sosiaalialan ammattilainen ja jos olet, niin kai ymmärrät miten epäammattimaista on vetää tuollaisia johtopäätöksiä (toivottavasti et tee työtäsi samalla tavalla mustavalkoisesti)?
Olen kasvatusalalla ja suurin ongelma nykynuorten pah
Olet kasvatusalalla ja vedät tuollaisia johtopäätöksiä tuntematta ihan oikeasti ap:ta saati hänen lapsiaan? Itse olen sosiaalialalla ja pystyn allekirjoittamaan sen, että nykynuorten suurin ongelma on vanhemmissa ja nimenomaan siinä, että ei osata olla vanhempia. Pelätään että lapsi suuttuu tai menee rikki siitä, jos jotain kielletään tai asetetaan rajoja. Kokemusta on vuosikymmenien takaa, lapsia ja nuoria ei olla koskaan kuunneltu ja huomioitu enempää kuin nykyaikana ja ongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Ja se johtuu siitä ettei ole tasapainoa rajojen ja rakkauden suhteen. Toteutetaan vain toista.
Nyt ihan oikeasti, jatkokoulutuksen paikka. Et voi vetää yhtäläisyysmerkkejä kenestäkään näin pienillä taustatiedoilla. Toivon todella ettet tee tätä työssäsi.
Tätä megigsen puutetta on havaittu monissa perheissä jääkaapeilla, mutta ennusteista huolimatta, siitä on kuitenkin selvitty hengissä. Omanikin nälkäkuoleman selättänyt pystyy jo ravitsemaan itseään omillaan ja just viimeksi kysyi kanakeiton reseptiä, että tsemppiä vaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tätä megigsen puutetta on havaittu monissa perheissä jääkaapeilla, mutta ennusteista huolimatta, siitä on kuitenkin selvitty hengissä. Omanikin nälkäkuoleman selättänyt pystyy jo ravitsemaan itseään omillaan ja just viimeksi kysyi kanakeiton reseptiä, että tsemppiä vaan sinne.
Kiitos paljon, vähän luo uskoa tällaiset tarinat et joku on näistä ihan siis selvinnytkin. -Ap
Ei ihme jos perheissä on rahat tiukilla! Meillä kelpasi sämpylä, juusto, kinkku, suolakurkku, maitokahvi ja mehu, ei puhettakaan paistopisteestä tai energiajuomista. Varmaan jonkun mielestä kamala äiti olen kun en anna rahaa roskaruokaan vaan pyydän syömään koulussa lämpimän aterian että jaksaa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tyyppi olet.
Ei mulla oikeestaan muuta tuohon ole kuin se, että kuulostat siltä, että kuvittelet olevasi hirveän fiksu ja naseva. Olet lapsen huoltaja.Ihan kuin et ollenkaan kohtaisi toista, vaan teet jonkun kaavan mukaan, ja siihen kaavaan on muiden mukauduttava.
Tai sitten, jos eivät mukaudu, niin ovat jotenkin sinun mielestäsi sinun ivasi ansainneet.
Töttöröö. On muutakin kuin sinun totuutesi.
En kohtaakaan, sillä ilmeisesti se palstan joidenkin mammojen mielestä tarkoittaa nuoren jokaisen oikun toteuttamista. En ole ostamassa nuorelle fetajuustokolmioita ja megaforcea mielin määrin, kaapeissa on terveellisiä aamupalatarvikkeita tarjolla. Niistä voi kasata mieleisensä. Niihin voi myös vaikuttaa lähtemällä kauppaan mukaan ja avaamalla suunsa. -Ap
Ei tietenkään saa, mitä he*vettiä? Siis jos teini on eri mieltä kuin minä niin häkki heilahtaa. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siis aamupalan ja välipala-ainekset olemassa, ja sitten rahalla teini voi
Teettekö ollenkaan lämmintä ruokaa siellä kotona?Luepas aloitus vielä kerran oikein tarkasti. Siellä lukee kyllä, ja ketjun lukemalla selviää enemmänkin. -Ap
Luin mielestäni ihan hyvin sen, ja huomio kiinnittyi kaikkeen tilpehööriin ja aloittajan itsensä kehuun ja ylivertaisuuteen suhteessa teiniinsä ja kaikkiin ylivertaisiin tarjolla oleviin asioihin.
Jos olisit lukenut, niin olisit löytänyt vastauksen kysymykseesi. Kaiken ylivertaisuutesi keskellä :D -Ap
😘Juu. Minä olen kyllä ylivertainen, mutta selputuksesi on sinänsä sekavaa, että sori. Ei aukene pointti. Valitusta vai itsekehua vai itsestäänselvyyksien julki tuomista? Teinit on teinejä ja aikuiset on aikuisia.
Ei siitä pääse irti edes fetajuustokolmileivän aineksilla. 😮
Sitä Megistä saa sokerilla (punainen) ja ilman sokeria (sininen), haloo! Onneksi meillä ei kelpaa kumpikaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos perheissä on rahat tiukilla! Meillä kelpasi sämpylä, juusto, kinkku, suolakurkku, maitokahvi ja mehu, ei puhettakaan paistopisteestä tai energiajuomista. Varmaan jonkun mielestä kamala äiti olen kun en anna rahaa roskaruokaan vaan pyydän syömään koulussa lämpimän aterian että jaksaa opiskella.
Et yhtään kamala. Oikeasti. No me kuulutaan siihen etuoikeutettuun kansanosaan että ei ole rahat tiukilla, mut en mä sitä ihan idioottimaisuuksiin anna. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et yhtään kamala. Oikeasti. No me kuulutaan siihen etuoikeutettuun kansanosaan että ei ole rahat tiukilla, mut en mä sitä ihan idioottimaisuuksiin anna. -Ap
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut, niin olisit löytänyt vastauksen kysymykseesi. Kaiken ylivertaisuutesi keskellä :D -Ap
😘J
Ei taida päästä, se on harmi jos ei aukene. Esim. Tuo aloituksessa lukeva "muutaman päivän ruokatarvikkeet" voi olla joillekin liian hankala käsite, kuten ketju osoittaa. -Ap
Täälläkin löytyy kaksin kappalein nälkään kuolevia teinejä. Ruoaksi pitäisi olla noita samaisia kananuudeleita ja kun ei ole, niin nälkäkuolemaa podetaan. Meillä on siitä myös hyvin kummallinen perhe, että sen muut jäsenet tulevat ravittua joka päivä mutta teinit ovat nälkään kuolemassa.
Kukaan ei ole lätkäisemässä diagnoosia, vaan nostin esiin kuitenkin sen näkökulman, että aina ei ole kyse teineydestä tai laiskuudesta. Syömishäiriöitä on monenlaisia. Oma nyt 23-vuotias veljeni sairastui teininä kilpaurheillessaan pakko-oireiseen syömiseen. Hänen ruokavalionsa olivat sokerittomat energiajuomat ja kananuggetit ketsupilla. Koska kyseessä oli poika, ongelma jäi perheessämme katveeseen. Vasta ensimmäinen tyttöystävä lukion päätyttyä snaijasi, että kaikki ei ole ihan normaalisti veljeni syömisissä (ja kovassa treenaamisessa).