Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos en hae lapsen viimeisiä antibiootteja?

Vierailija
17.12.2024 |

Onko jotain haittaa jos jää kaksi annosta hakematta?

Lapselle siis määrättiin antibiotit toissapäivänä. Yhdestä paketista saa melkein kaikki mutta kaksi annosta pitäisi ottaa uudesta paketista. Minulla ei ollut rahaa kuin toiseen pakettiin joten jätin toisen vielä ostamatta ja meinasin että lainaan rahaa siihen ja haen sitten mutta aloin miettimään onko sitä pakko hakea ollenkaan. Kahden annoksen takia pitäisi maksaa koko paketti. Jotenkin tuntuu ettei ne kaksi annosta kuitenkaan vaikuta niin paljoa. Näkeekö ne apteekissa tai lääkärissä ettei sitä olla haettu?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee ja vaikuttaa. Antibioottikuuria ei saa jättää kesken. Kehittää vain vastustuskykyisiä kantoja. 

Vierailija
2/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkevät. Mutta eivät katso sitä, ellei reseptiä uusita.

Maalaisjärki on sallittu.

Mikä sen lapsen vointi on? Jos on paranemista tapahtunut. Ei kahden annoksen väliin jättäminen ole haitallista. Jos vointi on vieläkin niin kehno. Että harkitsette uutta lääkärikäyntiä niin silloin ne kaksi annosta kannattaa ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu ap sun lapsestasi pitäisi tehdä. Mulla oli superköyhät vanhemmat, mutta kyllä he penisiliinit osti, kun mulla oli pienenä kaksi kertaa angiina. Ja kun en osannut kovin hyvin niellä, niin isä antoi ne, koska äiti ei kestänyt kakomista ja 70-luvulla ne annettiin kapseleina. Antoipa vielä palkinnoksi carneval keksiä, joka oli mun suosikkia. Lapsen lääkkeistä ei säästetään ikinä.

Vierailija
4/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-10097069

Antibioottikuuria ei pidä automaattisesti syödä loppuun, vaan kuurin tarkasta kestosta pitäisi sopia aina yhdessä lääkärin kanssa. Tämä perinteisen käsityksen muuttanut näkemys ryöpsähti puheenaiheeksi, kun kaksi arvostettua ylilääkäriä otti Ylen uutisessa asiaan kantaa.

Lääkärien mukaan antibioottikuuria ei tarvitse kaikissa tapauksissa jatkaa loppuun, jos potilas tuntee itsensä terveeksi. Kuurin lopettaminen kesken on kuitenkin aina päätös, joka pitää tehdä yhteistyössä lääkärin kanssa.

Eli kysy lääkäriltä. Sulla on jokin viestipalvelu käytössä terveydenhoitoon, laita kyssäri ja/tai soittopyyntö. Jos kuume on laskenut, kipua ei ole ja turvotus on poissa, Lääkäri saattaa antaa luvan jättää kuuri kesken. Omatoimisesti älä keskeytä, koska tosiaan voi olla riski, että kehittyy antibioottiresistentti bakteeri.

Vierailija
5/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lääkkeet otetaan

Vierailija
6/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi lässyn lässyn taas.

Vierailija
7/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan riippuu myös siitä, kuinka monta annosta koko kuuri sisältää. Eli mitä enemmän kuuriin sisältyy annoksia, sitä pienempi paha se kahden annoksen pois jääminen on. 

Itselläni on ollut antibioottikuuri, johon kuului vain 3 annosta. Siitä yhdenkin annoksen puuttuminen olisi ollut paha.

Vierailija
8/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos vastauksista. En tiennyt tuollaisista vastustuskyky haitoista. Mutta päätin että kysyn sitten lähempänä ajankohtaa lääkäriltä voiko ne annokset jättää ottamatta ja jos ei voi niin sitten lainaan rahaa. 

Lasun huutajat, ollaan lasun asiakkaita tosin ei rahan tai huonon hoidon vuoksi mutta ollaan sieltä apua paljon saatukin kiitos heille. En ole lasta jättämässä hoidotta, kysyin vaan ja sainkin vastauksen. AP

Vierailija
9/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkemmin tiedä, kun lapsi kyseessä/ei tietoa mikä tauti päällä. Mutta minulle AIKUISELLE taannoin lääkäri sanoi, ettei kuuria tarvitse syödä loppuun/hakea uutta lääkettä.

Tuossa tilanne oli pitkittynyt flunssa, ja joku jälkitauti päällä (en enää muista tark.) tulin antibiootista huonovointiseksi, en muutaman päivän jälkeen pystynyt syömään (alkoi oksettaa, tuli todella huono olo) mutta ilm. oli ehtinyt tehota, koska olo oli parempi, eikä tauti palannut vaikka kuuri jäi kesken.

Vierailija
10/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Antibiootteja ei määrätä montaa annosta, vaan yksi pikku rasia kerrallaan. Etenkään lapsille.

Vierailija
11/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä lapsen lääkäriltä äläkä täältä. Lähtökohtaisesti antibioottikuuri syödään aina loppuun, jotta se bakteeri oikeasti häviää eikä pääse kehittämään jotain vastustuskykyistä muotoa mihin ei enää antibiootit auta. Lääkäri näkee kyllä, jos et ole hakenut toista pakettia. Itse ajattelisin, että jos kahden annoksen ottamatta jättäminen tarkoittaa että kuuri lyhenee päivällä tai kahdella niin se lääke olisi hyvä syödä. Sitten taas jos lääkettä otetaan kolmesti päivässä ja päivä ja ilta tabletti jää ottamatta, niin ehkä antibiootin voi helpommin jättä pois. Älä ota tätä neuvona, vaan ihan oikeasti selvitä lääkäriltä että onko lapselle haittaa jos jättää lääkekuurin syömättä. Kyseessä on lapsesi terveys, lainatut rahat saa maksettua kyllä takaisin.

Vierailija
12/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu ap sun lapsestasi pitäisi tehdä. Mulla oli superköyhät vanhemmat, mutta kyllä he penisiliinit osti, kun mulla oli pienenä kaksi kertaa angiina. Ja kun en osannut kovin hyvin niellä, niin isä antoi ne, koska äiti ei kestänyt kakomista ja 70-luvulla ne annettiin kapseleina. Antoipa vielä palkinnoksi carneval keksiä, joka oli mun suosikkia. Lapsen lääkkeistä ei säästetään ikinä.

Superköyhät vanhemmat, keksiä palkinnoksi ja säästäminen ei vaan kuulu samaan lauseeseen... Ei ole superköyhyyttä nähnytkään jos on rahaa ostella keksejä tai säästää. Köyhyys on sitä että ei ole rahaa. Yhtään. Annan köyhänä esimerkin mikä on köyhyyttä oikeasti, enkä edes luokittele itseäni "superköyhäksi". Olen köyhä ja minulle köyhyys on että kerään joka ikisen kolikon mitä nään. Kerään jokaikisen pullon ja tölkin mitä nään. Jopa ne johon on pissitty sisälle tai käytetty tuhkiksena. (näitäkin on paljon) mietin tarkasti mitä ostan että pärjään seuraavaan päivään, ostanko pussin makaronia ja leipää vai hammastahan. tuet menee asunnon vuokraan ja sähköön ja jos jää muutamakymppi niin ostan pyykinpesuainetta ja astianpesuainetta, vessapaperia tms. ja ne on hienouksia ne.

Vierailija
13/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-10097069

Antibioottikuuria ei pidä automaattisesti syödä loppuun, vaan kuurin tarkasta kestosta pitäisi sopia aina yhdessä lääkärin kanssa. Tämä perinteisen käsityksen muuttanut näkemys ryöpsähti puheenaiheeksi, kun kaksi arvostettua ylilääkäriä otti Ylen uutisessa asiaan kantaa.

Lääkärien mukaan antibioottikuuria ei tarvitse kaikissa tapauksissa jatkaa loppuun, jos potilas tuntee itsensä terveeksi. Kuurin lopettaminen kesken on kuitenkin aina päätös, joka pitää tehdä yhteistyössä lääkärin kanssa.

Eli kysy lääkäriltä. Sulla on jokin viestipalvelu käytössä terveydenhoitoon, laita kyssäri ja/tai soittopyyntö. Jos kuume on laskenut, kipua ei ole ja turvotus on poissa, Lääkäri saattaa antaa luvan jättää kuuri kesken. Omatoimisesti älä keskeytä, koska tosiaan voi olla riski, että kehittyy antibioottiresistentti bakteeri.

Ei hän ehdi saada tarpeeksi ajoissa lääkäriltä vastausta. 

Kuuri pitää syödä lääkärin ohjeen mukaan eikä keskeyttää. 

Tuollaisten vuoksi Afrikassa tulee vastustuskykyisiä kantoja. 

Vierailija
14/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä lapsen lääkäriltä äläkä täältä. Lähtökohtaisesti antibioottikuuri syödään aina loppuun, jotta se bakteeri oikeasti häviää eikä pääse kehittämään jotain vastustuskykyistä muotoa mihin ei enää antibiootit auta. Lääkäri näkee kyllä, jos et ole hakenut toista pakettia. Itse ajattelisin, että jos kahden annoksen ottamatta jättäminen tarkoittaa että kuuri lyhenee päivällä tai kahdella niin se lääke olisi hyvä syödä. Sitten taas jos lääkettä otetaan kolmesti päivässä ja päivä ja ilta tabletti jää ottamatta, niin ehkä antibiootin voi helpommin jättä pois. Älä ota tätä neuvona, vaan ihan oikeasti selvitä lääkäriltä että onko lapselle haittaa jos jättää lääkekuurin syömättä. Kyseessä on lapsesi terveys, lainatut rahat saa maksettua kyllä takaisin.

Siinä jäisi juurikin ne aamun ja iltapäivän annokset ottamatta. Ei kahden päivän. Mutta kuten vastasinkin jo aiemmin niin kysyn silti lääkäriltä ensin kun en tosiaan tiennyt että voi jotain vastustuskykyä kehittää. AP

Vierailija
15/15 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aina iskostettiin ab-kuurin loppuun syömistä. Sain sitten poskiontelon "tulehdukseen" vahvan kuurin, kolmannen vuoden sisään. Söin kuurin loppuun, vaikka maha alkoi oirehtimaan. Tuli antibioottiripuli, clostridium difficile. Sitä taas hoidettiin uusilla antibiooteilla, joka aiheutti antibiootti-resistenssin. Eli antibiootit eivät ehkä minua enää auta, jos tulisi jokin tulehdus. Olin kuukausia kuoleman kielissä. Myös ruokavalio muuttui, en siedä enää mm. gluteenia. On vienyt vuosia saada suolisto jonkinlaiseen tasapainoon.

Loppujen lopuksi vaiva, johon antibiootteja lääkäri määräsi oli poskiontelon kysta. Eli turhat kuurit alunperin. Sanoi vielä ultralla katsoessaan ettei koskaan ole nähnyt näin selvää poskiontelon tulehdusta. Se kystahan oli nesterakkula, mikä vei ultramittarin tappiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan