Pariskunta viettää joulun erillään
Näin pyhiä ennen tuli mieleen tämmöinen kysymys, että oletteko kokeneet ihmetystä siitä, että pariskunta viettää joulun erillään? Näin jouluna jotenkin on tullut vihjailua tuolta appivanhemmilta, että naisen pitäisi pariskunnasta huolehtia ilmeisesti kaikkien sukulaisista: minkälainen joulu vietetään ja missäpäin. Minulle käy vallanmainiosti, että mies sopii vanhempiensa kanssa, että he tulisivat meille joulupäivälliselle tai me kävisimme yhdessä heillä, mutta en todellakaan koe tarvetta hänen puolesta alkaa järjestelemään mitään. Meillä aika tyypillinen parisuhde, jossa mies ei hirveästi pidä yhteyttä omiin sukulaisiin eli vanhempiin, sisaruksiin saati sitten serkkuihin tms. Ei siis ole ikinä alkanut ehdottamaan minulle, että vietettäisiinkö joulu hänen vanhemmilla. Minun vanhemmille hän ei jouluksi halua, ilmeisesti koska he asuvat usean tunnin ajomatkan päässä ja vierailu vaatisi siis yhden yön yöpymisen (tai kelistä riippuen useamman) käytännössä vanhempieni luona, koska hotelleja ei ole tai ne ovat sitten naurettavan kalliita. Näin ollen olen jo hyvissä ajoin ehtinyt sopimaan, että minä vietän joulun vanhemmillani ja olen kutsunut miehenkin mukaan, vaikka tiedän ettei hän sinne ikinä tule. Olen sanonut, että saa vaihtaa mielipidettään vaikka vielä aaton aattona ennen kuin lähden autolla kotoa, kun tuntuu ettei hänellä ole ikinä mitään suunnitelmia esim. jouluksi. Hänen vanhemmat asuu melko lähellä, joten hän sitten päätyy menemään aina sinne vähintäänkin jouluillallista syömään.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, kosks jokaisella on oma tapa viettää joulua eikä ne aina käy yksiin. Me ollaan aina vietetty joulua erillään, koska meillä on ihan erilaiset tavat viettää joulua. Mies haluaa olla joulua rauhassa, ei halua mitään sen kummempaa joulujuttua, korkeintaan käy yhden sukulaisensa luona ja vanhempiensa haudalla. Hänelle joulut on vaikeita, koska hänen vanhempansa on kuolleet hänen ollessa lapsi/nuori ja se tapahtui joulun aikaan. Itse taas haluan perinteisempää joulua, sekä olla perheeni kanssa, enkä käydä hautausmaalla. Siksi ollaan päädytty viettämään joulut eri osoitteissa.
Eikö sun pitäisi jäädä miehen kanssa?
Ei. Hän ei itsekään halua seuraa jouluisin. Toisaalta, tänä vuonna hän on ilmeisesti tulossa mukaan vanhemmilleni viettämään joulua.
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mieluusti oman äitini luo jouluksi, mutta anoppi nostaa metelin, jos ei tulla tai jos vain mies tulee. Menen sitten loppiaisena äidin luokse yksin. Ei ole lapsiakaan, että ei ole siitä kysymys.
Huuda takaisin ja sano että sinä menet minne haluat. Vai anoppiko teillä määrää?
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mieluusti oman äitini luo jouluksi, mutta anoppi nostaa metelin, jos ei tulla tai jos vain mies tulee. Menen sitten loppiaisena äidin luokse yksin. Ei ole lapsiakaan, että ei ole siitä kysymys.
Ja anopille ei uskalleta sanoa kuten asiat on, vaan hypätään sen pillin mukaan? Onnee vaan tulevillekin vuosille.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Minkälainen ihminen edes kiinnostuu siitä, miten muut viettävät joulunsa, saati ihmettelee tai paheksuu?
Yhdessä vietetään joulu ja joulun jälkeen käydään vähän sukuloimassa. Ei haluta viettä joulua erillään. Tuntuisi tosi oudolta lähteä yksin lapsuuden perheeseen joulun viettoon ja puoliso jäisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella outoa, että juhlapäivä vietetään erillään. Vietättekö myös myös muut juhlapäivät näin? Varmaan jopa häät olette viettäneet erillään😂😂
Joulu ei ole kaikille mikään erityinen juhla. Se on hyvää aikaa sukuloida ja menee liian kiireiseksi jos pitää anoppilaan eri suuntaankin ehtiä.
Mieluummin molemmat käy omilla sukulaisillaan kuin että aletaan jotain " joka toinen joulu siellä, joka toinen joulu tuolla" järjestelyä saati sitten molempien sukulaisten kiertely yhdessä.
Aina joulu kotona. Muuta perhettä tavataan muina aikoina.
Eksän kanssa oltiin yhdessä 16 vuotta ja kaikki joulut vietettiin yhdessä kahdestaan kotona.
Exän kanssa vietettiin pari ekaa joulua yhdessä ja seuraavat 10 joulua erillään. Jotenkin se vuorottelu ei tuntunut omalta jutulta eikä "tuplasukulointi" kiertämällä molempien mummolat.
Joku toki kysyy, miksi ei voi sukuloida muuna aikana. Itse taas en näe syytä, miksen sukuloisi jouluna. Emme olleet exän kanssa mitään jouluihmisiä, joita olisi kiinnostanut omien jouluperinteiden tekeminen.
Mummo jaksoi joskus huomauttaa kun puolisoni ei tullut mukaani joulun viettoon. Siihen totesin vaan, että enhän minäkään mene puolison sukulaisille.
Itse jos olisin parisuhteessa, niin tilanne olisi juuri tuo. Varsinkin jos lapsia ei ole eikä tule, niin mukavempihan kummankin on viettää joulu "oman perheen" kesken, tuttuja perinteitä noudattaen.
Eri asia sitten, jos toisen tai kummankin vanhemmat/sukulaiset ilmaisevat, että ovat kyllästyneet kestitsemään ja ns. sukujoulut ovat nyt ohi, niin sitten varmaan vähän pakostakin tulisi järjesteltyä jotain pariskuntajoulua.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos olisin parisuhteessa, niin tilanne olisi juuri tuo. Varsinkin jos lapsia ei ole eikä tule, niin mukavempihan kummankin on viettää joulu "oman perheen" kesken, tuttuja perinteitä noudattaen.
Eri asia sitten, jos toisen tai kummankin vanhemmat/sukulaiset ilmaisevat, että ovat kyllästyneet kestitsemään ja ns. sukujoulut ovat nyt ohi, niin sitten varmaan vähän pakostakin tulisi järjesteltyä jotain pariskuntajoulua.
No kyllä se on paljon mukavampi viettää joulu sen oman kullan kanssa. Lapsuuden joulut on mennyttä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on paljon mukavampi viettää joulu sen oman kullan kanssa. Lapsuuden joulut on mennyttä aikaa.
Sitä omaa kultaa ehtii nähdä siellä samalla tutulla kotisohvalla ympäri vuoden muutenkin, joulua voi viettää sukulaisten kanssa niin kauan kuin heissä vielä henki pihisee.
N33, joka menee mamman lihapatojen ääreen jouluksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä omaa kultaa ehtii nähdä siellä samalla tutulla kotisohvalla ympäri vuoden muutenkin, joulua voi viettää sukulaisten kanssa niin kauan kuin heissä vielä henki pihisee.
N33, joka menee mamman lihapatojen ääreen jouluksi
Joulu on ihanaa viettää raikkaimman kanssa kahdestaan. Sukulaisia ehtii nähdä joulun jälkeenkin.
Minusta tuollainen kuulostaa tylsältä, mutta kukin tyylillään! 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli siis tarkoitettu lainauksena edelliseen viestiin, en tiedä miksei lainaus yhtäkkiä toiminutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään laittaa kodin jouluisaksi ja sitten tehdään hyvää ruokaa ja rauhoitutaan. Onneksi molemmat pitävät tällaisesta joulusta ja sukuloimiset hoidetaan myöhemmin.
Muulla ei ole meille väliä, kunhan saamme lasillisen viiniä jouluaterialla, jouluna. Emme muuten juo mutta jouluisin otamme aikuisten viinilasit, jouluaterialla.
Vierailija kirjoitti:
No en ihmettele jos viettää erillään. Mutta se mitä mä ihmettelen, onko ihan oikeasti yleistä että nainen/vaimo hommaa lahjoja puolisonsa perheelle ja yleensäkin pitää yhteyksiä yllä, häärää ja kutsuu kylään yms? Moneen kertaan täälläkin sellaisesta lukenut, mutta outo konsepti todellakin jos näin on. Itsellä ollut jokunen pitkä suhde, muttei ikinä ole tullut eteen sellaista tilannetta.
Boomerit hääräili non, seuraava x-sukupolvi eli s 1965 tai myöhemmin ei enää. Eikä varsinkaan nuoremmat.
Mietin vaan että missä vaiheessa ne jotka menevät mamman tai anopin lihapatojen alkavat omille lapsilleen järjestämään vastaavia jouluja? Omat vanhempanne ovat niitä järjestäneet kuitenkin jo pitkään.