PYYKINPESUKONEsuosituksia tarvittaisiin! Merkki, malli? Voi myös varoittaa huonosta laitteesta.
Kiitos jo etukäteen! Meni viikonloppuna totaalisen rikki vaikka pitkään palvelikin.
Kommentit (110)
BOSCH WNA134B0SN KUIVAAVA PESUKONE
Meillä on ollut aina Electrolux. Netistä löytyy koneiden mallinumeron mukainen käyttöohje, josta näet todelliset pesuajat yms. Ainakin Electroluxilla voi itse lyhentää tai pidentää pesuaikoja. Kaikilla koneilla ei voi.
Katso jostain luotettavasta tekniikan lehdestä tai muusta lähteestä vertailu ja tee sen perusteella nämä valinnat.
Kiitos vinkeistä! Mutta kuivaavaa konetta ei tarvita. Sen sijaan onko kokemuksia siitä kumpi on kestävämpi niin sanotusti perinteisellä moottorilla vai invertterillä, elikkä sellaisella hyvin hiljaisesti käyvällä?
Koreassa tai Saksassa tehty.
Pelkkä brändi ei enää riitä kun keskihintaisetkin väsätään turkissa valtavassa tehtaassa jossa lopputuotteeseen lisätään vain logo tilaajan mukaan. Ei niin että nämäkään olisivat huonoja jos niistä ei tarvitse maksaa mitään mutta järjetöntä pulittaa satasien preemio "kun saatiin oikein saksalainen merkki". Merkki joo. Kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Katso jostain luotettavasta tekniikan lehdestä tai muusta lähteestä vertailu ja tee sen perusteella nämä valinnat.
Joo toki, joskus vaan pidempi käyttökokemus kertoo myös paljon.
Jos haluat kestävän ja tehokkaan koneen, osta MIELE, 1600 krs linkokin
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Mutta kuivaavaa konetta ei tarvita. Sen sijaan onko kokemuksia siitä kumpi on kestävämpi niin sanotusti perinteisellä moottorilla vai invertterillä, elikkä sellaisella hyvin hiljaisesti käyvällä?
Jostain luin että hiiliharjaton olisi parempi eli hiljainen eikä jotain moottorin osaa tarvitse kulumisen takia vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kestävän ja tehokkaan koneen, osta MIELE, 1600 krs linkokin
Joo, uskon että ovat kestäviä parhaasta päästä mutta taitaa hintakin olla MIELEtön :)
Katso koneen vedenkulutus ja mitä suurempi on, sitä paremmin se pesee. Suomessa ei ole pulaa vedestä, mutta joku on keksinyt, että pesukoneiden pitäisi säästää vettä. Joissain koneissa vedenkulutusta voi myös säätää itse.
Ohjelmavalikoima on myös hyvä käydä läpi. Itse ostaisin koneen, josta saa 50 asteen pesuohjelman helposti. 60 usein turhan kuuma ja jo 50 asteella saisi pyykit puhtaammaksi, toisin kuin 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Katso koneen vedenkulutus ja mitä suurempi on, sitä paremmin se pesee. Suomessa ei ole pulaa vedestä, mutta joku on keksinyt, että pesukoneiden pitäisi säästää vettä. Joissain koneissa vedenkulutusta voi myös säätää itse.
Ohjelmavalikoima on myös hyvä käydä läpi. Itse ostaisin koneen, josta saa 50 asteen pesuohjelman helposti. 60 usein turhan kuuma ja jo 50 asteella saisi pyykit puhtaammaksi, toisin kuin 40 asteessa.
Vihervassu se sai jossain vaiheessa päähänsä että vesi on loppumassa maailmasta. Jonnekin se kuulemma katoaa ja kukaan ei tiedä minne...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina Electrolux. Netistä löytyy koneiden mallinumeron mukainen käyttöohje, josta näet todelliset pesuajat yms. Ainakin Electroluxilla voi itse lyhentää tai pidentää pesuaikoja. Kaikilla koneilla ei voi.
Electrolux konsernia välttelisin, on nykyään heikkoa laatua kaikissa kodinkoneissa ja mm AEG kuuluu konserniin nykyään. Mielen perusmalli jos rahaa, yksinkertaisesti paras merkkinä. Bosch myös ok merkkejä.
Whirlpool-koneista on ainakin itselläni vain huonoja kokemuksia.
Jaa-a. Oon pessy pyykit jo 20 vuotta töissä. Paljonkohan lie säästäny, kun ei ole konetta ollutkaan. Plus vesimaksut ja pesuaineet tietty päälle.
Ja kohtamussuttajille, että jos käytän ja kulutan siviilivaatteitani hoito- ja ohjaustyössä, niin kyllä, voin ne töissä pestäkin. Työvaatteita kun ei ole.
Hyvät koneet ja kuivarit löytyy.
Tutkin asiaa kun itse olin ostamassa, ja ostin Kuluttaja-lehden (tai mikä nyt olikaan) ison testin jossa oli muistaakseni 35 eri mallia monelta valmistajalta, pääosin siis laatumerkkejä. Lopputulos: kaikkissa ihan hyvä pesutulos. KAikissa ihan umpisurkea huuhtelutulos.
Juttelin asiasta myyjän kanssa joka vahvisti epäilykseni: noissa testeissä käytetään valmistajan oletusarvoista ohjelmaa, joka on säädetty eko-asetuksille. Sillä saadaan veden- ja energiankulutus minimiin, mutta varsinkin huuhtelutulos kärsii. Tämähän on täysin järjetöntä Suomessa, jossa ei ole mitään pulaa vedestä.
Ratikasu: hommaa kone jossa voi itse säätää noita. Meille tuli Miele, ja siitä muutin pysyvästi "extra vesi" -toiminnon käyttämän extra veden määrän ja huuhtelukertojen määrän maksimiin. Nyt ei tarvitse miettiä huonoa huuhtelua enää!
Älä ainakaan Electroluxia osta, huonolaatuinen markettimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä valita sellainen kone, jossa on nukkasihti. Kaikissa ei enää ole sellaista. Helpointa maallikolle välillä ihan itse irrottaa ja putsata se sihti
Meillä joku Bosch. On paljon lyhyitä ohjelmia ja luukun saa auki ilman minuuttien odottelua, säästää hermoja.
Hitto kun en just muista mikä on työpaikalla koneena. Pyörii joka päivä 6h vähintään ja vuosia jaksanut tätä rumbaa 😁 kestävä masiina.