G: Minkä ikäisenä olet jättänyt lapselta tutin ja tuttipullon pois?
Meillä poika 1v4kk ja parhaillaan pohdin olisiko nyt hyvä aika, vai liian aikaista varsinkin tutista luopumiseen?
Kommentit (6)
Osaa kyllä juoda itse jo ihan tavallisesta mukistakin. Tuttia imuttelee vain silloin tällöin. Ajattelin tähdätä siihen että ensi kesään mennessä/aikana jää molemmat pois.
Täytyy sanoa, etten muista tarkalleen missä iässä esikoinen lopetti tutin syömisen. Mutta joka tapauksessa alle 3-vuotias ainakin oli, ellei peräti alle 2. Kuopus imenyt sormiaan jo kohdussa, niistä vieroittaminen vaikeaa!
Tuttipullot on jätetty pois siinä vaiheessa, kun on osannut juoda hyvin lasista/mukista tms. Eli 1-vuotiaana tai niillä main.
Lähes 3-vuotiaaksi pelkällä korvikkeella, kasvu laahasi perässä ym. Maito piti saada menemään keinolla millä hyvänsä ja tuttipullo oli paras keino.
sen jälkeen maito juotiin nokkamukista. Tutti jätettiin pois 1v8kk iässä, hiukan ennen pikkusisaren syntymää.
Kuopuksella ei koskaan ollut tuttipulloa ja tutti jäi pois 1v5kk iässä, kun illalla nukkumaan mennessä sitä ei löytynytkään.
Edelleen oon sitä mieltä, että helpommalla pääsee, mitä aiemmin tutin ja tuttipullon jättää pois. Ja me ollaan ainakin saatu kiitoksia sekä neuvolasta että hammaslääkäriltä.
Yksi yö meni itkiessä.
Lapseni on vajaa 3v ja juo edelleen iltavellin pullosta. En ole raaskinut ottaa pulloa pois, kun se on niin tärkeä hänelle.
Tiedän, että saan ryöpyn niskaani, kun tohdin kertoa lapsellani olevan vielä pullo iltasella käytössä. Meillä ei ole edes mitään erityistä syytä sen käyttämiseen. On enempi siis tunne juttu.
Kaverimme lapsi luopui itse iltapullosta ollessaan vajaa 4v eli oon ajatellut, että sekin päivä vielä koittaa, että lapseni haluaa itse luopua iltapullosta.
Ja ettei hampaista tarvitse mainita, niin iltavelli juodaan siis sohvalla ennen nukkumaan menoa ja sen jälkeen pestään hampaat.
Pullo lähti vasta 2-vuotiaana, mutta meillä oli sen käyttöön ihan erityinen syy.