Miten teillä riittää raha?
En ymmärrä, ei vaan onnistu tällä palkalla eläminen, vaikka se on näennäisen hyvä. Menee kai reilusti mediaani palkan yläpuolella.
Tein pitkään sivutöitä, ja elämä oli rahallisesti helpompaa, jäi ihan vähän säästöönkkn. Nyt se on ollut pakko lopettaa, ja en taas ymmärrä miten talouden voi saada tasapainoon. Enää ei ole alaikäisiä lapsiakaan ruokittavana, vie nuo teinit tosin oman osansa palkastani. Ei tunnu edes mahdolliselta eläminen, pitäisi olla tyytyväinen jos saa olla neljän seinän sisällä ja elöä jonkinlaisella ruoalla. Mutta se vaan ei minulle nosta pintaan yhtään työnteon mielekkyyttä, työ on vielä aika stressaavaa, ja sitä pitäisi vaan jaksaa ilman minkäänlaista hyötyä.
Vaadinko liikaa jos ajattelen että parikymmentä vuotta töissä käyneenä pitäisi olla mahdollista harrastaa, ostaa niihin harrastuksiin varusteita, ajaa silloin tällöin omalla autolla vaikka toiselle paikkakunnalle, ja käydä ehkä kerran tai kaksi vuodessa kohtuuhintaisella lomalla, sekä nauttia arjessa hyvästä ruoasta ja silloin tällöin syödä ulkona? Tuo on se taso johon haluaisin että palkalla pystyy.
Nyt todellisuus on sellaista että juuri ja juuri saa kuunauden ajan ruoat pöytään, mitään ei ikinä säästöön jää. Melkein sama sitten vaikka olisi työtönnä? Tyhjän saa pyytämättäkin.
Tämmöinen, jouluahdistunut purkaus.
Syytön systeemiä, syytän yhteiskuntaa.
Kommentit (34)
Samat tunnelmat, palkka verojen jälkeen alle 2000e. Raha riittää asumiseen pk-seudulla jossa nyt pakko asua kun en saa muuta työtä kuin se missä nyt olen, nettiin, puhelimeen, vakuutuksiin, raivostuttavan kalliiseen ruokaan ja muihin tarvikkeisiin, kalliiseen joukkoliikenteeseen ja turhan ammattiin valmistaneen koulutuksen opintolainan takaisin maksuun. Joskus ostan jotain kivaa itselleni. Eipä elämässä muuta kuin töissä käyntiä ja olemassa oloa, haaveita ei ole enää. Haluaisin kouluttautua uudestaan mutta siihen ei ole varaa, koska tuet niin on niin pienet eikä ole kumppania jakamassa talouden kustannuksia. Tätä sitten loppuelämä.
Tekemällä 7 pvä viikossa töitä yrittäjänä ja vuodessa 2-3 kk lomaa putkeen ja taas painetaan hommia.
Bruttopalkka reilu 5 tonnia kuussa.
Tukia ei saa, koska tulot on "niin kauheet".
Kauheesti ei perheellisenä tästä jää käteen, kun jatkuvasti valtion budjettiakin suunnitellessa jankataan
"kaikkien osallistuttava talkoisiin, hyvätuloisten maksettava enemmän!"
Joka vuosi kun hyvätuloiselta lypsetään enemmän ja enemmän, se johtaa siihen että kannattaisi oikeesti minunkin lopettaa työt kokonaan ja heittäytyä tukien varaan. Jäisi enemmän käteen ja olisi päivät vapaata.
T. Yh
Huonosti, kun kaikki on niin kallista. Kuukausipalkka riittää menoihin, mutta säästöön ei juuri riitä esim, jis tulee yllättävä meno esim auton korjaus niin täytyy käyttää luottokorttia. Nyt joulun menoihin pitää käyttää säästöjä. Jouluun tosin olen säästänytkin koko vuoden. Säästäminen tarkoittaa nipistämistä jostain. Olen nyt jättänyt erään jäsenyyden pois ja vaihdoin puhelinliittymän halvempaan. Pitää vielä miettiä jotain säästöjä lisää, kun vuokra taas nousi. Ei oikein vain ole muuta säästökohdetta kuin ruoka, kun vakuutuksuskaan en uskalla heikentää.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka reilu 5 tonnia kuussa.
Tukia ei saa, koska tulot on "niin kauheet".
Kauheesti ei perheellisenä tästä jää käteen, kun jatkuvasti valtion budjettiakin suunnitellessa jankataan
"kaikkien osallistuttava talkoisiin, hyvätuloisten maksettava enemmän!"
Joka vuosi kun hyvätuloiselta lypsetään enemmän ja enemmän, se johtaa siihen että kannattaisi oikeesti minunkin lopettaa työt kokonaan ja heittäytyä tukien varaan. Jäisi enemmän käteen ja olisi päivät vapaata.
T. Yh
Työtön, nettotulot 800 e kuussa. Taatusti Sulla on enempi rahaa ja olet sen myös ansainnut koska saat tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pystyn noihin vaikka SDP ja vasemmisto yrittääkin verottaa meidät hengiltä.
Et taida juurikan seurata päivänpolitiikkaa. Ei ole vassarit tai SDP hallituksessa. Veroja korottavat tavalliselta ihmiseltä oikeisto.
Hyvin riittää rahat vaikka töitä ei ole nyt. On tienattu ja hankittu kaikki tarpeellinen ja säästetty. Ei ole elelty yli varojen.
Asiat elämässä voi arvottaa ja elää arvojen mukaisesti. Hyvään elämänhallintaan pääseminen taloudellisesti köyhällä tavalla vaatii viisautta, ennakointi kykyä ja hyvää suunnitelmallisuutta. Mihin kaikkeen raha menee? Onko jokainen ostos henkiin jäämisen kannalta välttämätöntä? Onko mietitty turhat rahareiät?
Teini ikä ei kestä kuin muutaman vuoden ja opinnot siihen päälle. Sitten on lasten aika ottaa vastuu itse itselleen.
En osta muuta kun ruokaa ja vuokra on alle 400 euroa. Rahaa jää säästöön tosi hyvin.
Hyvin riittää, mutta se johtuu siitä että laitan rahaa lähinnä ruokaan. Ei ole lapsia, lemmikkejä eikä autoa. Tähän ikään mennessä on tavaraa ja vaatteita, kaikenlainen kuluttaminen on muuttunut tylsäksi.
Ei kai palkan pidä riittääkään kaikkeen mitä haluaa. Mulla riittää palkka ihan hyvin, ja jää joka kuukausi useampi satanen säästöönkin, mutta en todellakaan osta kaikkea mitä haluan.
Kaukana mediaanipalkoista ollaan mutta ei mitään hätää ole, monta tonnia jää vuodessa viivan alle. Mutta mä en haaskaakaan turhiin asioihin, kuten etelänmatkoihin, päihteisiin, vaatteisiin, uusimpiin elekroniikan vempaimiin yms. Sitä ostan mitä oikeesti tarvin.
" Kaikkea on ja raha.... "
Kirkkendaal Bäbitzcy
Meillä 2 aikuista ja 2 teinipoikaa. Tulot hyvin samanlaiset molemmilla, n 3800 brutto.
Raha riittää varsin hyvin. Ruoka on tosin kallistunut älyttömästi ja tällä hetkellä kulutus on kyllä siltä osin huipussaan. Asuntolainaa jäljellä enää n 40 000euroa, ei mitään muita lainoja tai kulutusluottoja, vain yksi velaton auto. Matkustus on suurin rahareikä ja siihen menee kaikki ylimääräinen. Tälle vuodelle käyty kolme viikon reissua koko perheellä Euroopassa ja lisäksi miehen kanssa New Yorkissa. Muuten ei harrasteta mitään kallista, lenkkeillään ja hyödynnetään kaikki kunnan maksutonta kuntosalia. Ei tupakoida, se on kyllä älytön kuluerä mitä lähipiiriä seuraa.
Ehkä selkein seurata muutama kuukausi tuloja ja menoja ja mietit mikä siinä klikkaa.
Jos palkkasi on yli mediaanin, niin mihin ne rahat oikein menee? Onko liian suuret asumiskulut?
Mulla menee puolet 3000e nettopalkasta asumiseen ja ruokaan, toinen puolikas jää enemmän ja vähemmän tärkeisiin muihin hankintoihin (vaatteet, vapaa-aika, matkustelu) ja säästöönkin ihan mukavasti kuukausittain.Rahat riittää oikein hyvin.