Kuinka paljon tulee taloyhtiölle säästöä jos asukkaat tekevät itse lumityöt?
?? Onko kyse tuhansista euroista? Tässä lähellä rivitaloja joissa 80-vuotiaat tekevät lumityöt kun on vuoro.
Kommentit (52)
Kun vielä asuin rivarissa niin maksoimme huoltoyhtiölle muistaakseni pari tonnia vuodessa parkkipaikan ja kulkuväylien lumien poistosta.
Ongelma oli siinä, että silloin kun lunta oikeasti tuli paljon niin huoltoyhtiö ei kuitenkaan ollut aamukahdeksalta paikalla koska heillä oli muitakin asiakkaita Eli tuiskun jälkeen aamuvarhaisella lähtiessä tai kunnan lumiauran tehtyä vallin talon eteen piti kuitenkin tarttua itse lapioon. Huoltoyhtiö tuli sitten joskus iltapäivällä ajamaan bobcatilla ne pihat jotka asiakkaat olivat suurommaksi osaksi kolanneet jo aamulla.
Niinpä tästä luovuttiin ja alettiin tekemään lumityöt itse. Tämä toimi pitkään aika hyvin ilman mitään sovittuja vuoroja, jokainen teki sen mitä ehti ja jaksoi ja usein lykittiin naapureiden kanssa lumia yhdessä samalla skeidaa puhuen. Oli ihan hyvä järjestely. Sitten yksi asunto myytiin ja tilalle muuttanut pariskunta osoittautui aika vaikeiksi ihmisiksi ja kaikki yhteistekeminen alkoi kuihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Asuntojen hinnat niissä yhtiöissä on erittäin halvat, eli kiinteistön huono hoito kostautuu omaisuuden arvon alenemana.
Myös, jos esimerkiksi näiden lumikolapapparaisten kotisairaanhoitaja liukastuu ja lyö päänsä halki huonosti hoidetulla pihalla, taloyhtiön hallitus on korvausvelvollinen hänen loppuelämänsä hoitokuluista ja menetetystä työtulosta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010539785.html
Opiskelijanainen taisteli vuosikausia oikeudessa saa nyt miljoonakorvaukset
Nämä miljoonakorvaukset ovat mielestäni Suomen olosuhteissa väärin. Tuossa päätöksessä on oletettu aivan teoriatason asioita tulevista palkkatuloista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 15 asunnon rivitalot ja lumiaura käy auraamassa piha-ja parkkialueen. Hoitaan myös hiekoituksen yleisillä kulkuväylillä.
Hinta on 2800 e, ei siitä paljon yhtiövastike noussut. Asum Rovaniemellä, joten lunta voi olla paljonkin.
186 euroa per osakas. Kaikki on niin suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni myi asuntonsa taloyhtiöstä, jossa kolataan lumet itse. Asunto meni ekalla näytöllä, vaikka hintakin oli melkoinen.
Tämä auttaa kun mainostaa että lumityöt tehdään tässä yhtiössä sitten itse...
Vierailija kirjoitti:
Toimii valkoihoisilla asuinalueilla.
Nek ke ei tosiaan ymmärrä lumihommista yhtään mitään.
hallitusten poomerit eivät todella ymmärrä vastuitaan he ovat henkoht vastuussa jos hiekoitus hoidettu puutteellisesti ja vakuutus yhtiö tähän vedoten kieltäytyy korvaamasta. turha ihmetellä ettei nuorempi väki mene hallituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakuutussyistä jättäisin liukkaudentorjunnan sekä lumiduunit huoltoyhtiölle. Muuten kyllä, jos tekijöitä löytyy omasta takaa, on ok vaihtoehto, mutta hyöty kaatuu tuohon mahdolliseen korvausvelvollisuuteen, jos joku liukastuu pihalla ja joutuu työkyvyttömäksi tms.
Tää on kyllä niin sairasta että Suomessa ei enää uskalleta tehdä lumitöitä ettei tule korvausvelvollisuutta siitä että joku toinen liukastuu talviliukkaillaOnkohan jossain päiväntasaajan maissa sama ongelma että ei uskalleta tehdä talon eteen auringolta suojaavaa katosta koska jos joku kuitenkin onnistuu saamaan auringonpistoksen katoksesta huolimatta niin saa syytteen kun katos oli tehty huonosti
Ei oikeesti mahdu tajuntaan tämä nykyaika
Ennen tosiaan oli niin, että se tyhmä oli se kaatuja kun ei katsonut eteensä.
12 asunnon rivitalo, ruoho ja lumityöt kustantavat n 7000 e vuodessa joten olisin valmis tejemään itse.
Ihan sama pitäisikö huoltoyhtiön hoitaa nämä vai ei. Itse ne joudutaan tekemään jokatapauksessa. Joka vuosi.
Jos ei tehdä niin kukaan ei pääse lähtemään mihinkään kun kaikki ovien edustat, parkkipaikoista puhumattakaan on metrisen jäätikön alla viimeistään helmikuun alussa.
Omien kokemusteni mukaan nuoret ovat kaikkein haluttomimpia talkoolaisia. Vanhukset sen sijaan puskevat lumityönsä vaikka nitriojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakuutussyistä jättäisin liukkaudentorjunnan sekä lumiduunit huoltoyhtiölle. Muuten kyllä, jos tekijöitä löytyy omasta takaa, on ok vaihtoehto, mutta hyöty kaatuu tuohon mahdolliseen korvausvelvollisuuteen, jos joku liukastuu pihalla ja joutuu työkyvyttömäksi tms.
Tää on kyllä niin sairasta että Suomessa ei enää uskalleta tehdä lumitöitä ettei tule korvausvelvollisuutta siitä että joku toinen liukastuu talviliukkaillaOnkohan jossain päiväntasaajan maissa sama ongelma että ei uskalleta tehdä talon eteen auringolta suojaavaa katosta koska jos joku kuitenkin onnistuu saamaan auringonpistoksen katoksesta huolimatta niin saa syytteen kun katos oli tehty huonosti
Ei oikeesti mahdu tajuntaan tämä nykyaika
Ihan kotikutoinen tämä pahimmassa tapauksessa ajattelu on. Vartuin ulkomailla ja täytyy sanoa,että aika kulttuurishokki oli Suomeen muutto. En taida ikinä tottua tähän paikalliseen ajattelumalliin missä kaikki kaivetaan negatiivisyydeen kautta. Jättää vähemmän tilaa oikealle elämiselle.
Toimii valkoihoisilla asuinalueilla.