Peseekö teillä lapset kätensä koulupäivän jälkeen?
Tai ylipäänsä kotiin tullessa? Kysymys otsikossa.
Kommentit (41)
Meillä pestään kädet aina kun tullaan kotiin. Koskee myös aikuisia. Tapa ollut ainakin 25 v.
En tiedä. En ole kotona vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ködet pestään ihan jokaisen tekemisen jälkeen. Kun tullaan kotiin, pestään kädet, jos käsittelee pöydällä olevia tavaroita, pestään kädet, kun on tehty läksyt, pestään kädet, kun on tehty välipala, kun on syöty välipala, kun on naputeltu puhelinta jne. Kädet pestään illan aikana noin 25 kertaa.
Tuo on jo mielensairautta
Vierailija kirjoitti:
Meillä pestään kädet aina kun tullaan kotiin. Koskee myös aikuisia. Tapa ollut ainakin 25 v.
Sama. Ihan perusjuttu, kotona ajat sitten opittu. Aina kun tulaan ulkoa sisään, pestään kädet.
Ihanaa lukea näitä vastauksia ja tajuta että ehkä en olekaan mikään hullu. Minulle siis on ilmiselvää että jos tullaan kotiin jostain niin kädet pestään, samoin vessan jälkeen ja jos on tehty jotain ns. likaista (viety roskat, siivottu lattialta jotain koiran ripuleita, tms.). Itse myös desinfioin puhelimen aina kotiin tullessa, kun katson siitä monesti reseptejä kun teen ruokaa enkä muutenkaan halua esim. sängyssäni pitää mitään pöpöpesää. Vaihdan myös ns. kotivaatteet kun tulen kotiin, en halua istua sohvalla tai makoilla sängyssä samoilla vaatteilla joilla olen istunut bussin penkillä.
Sitten taas sisarukseni perhe Eivät pese käsiä ikinä. Saattavat käydä jossain Hoplopissa puoli päivää möyrimässä eikä senkään jälkeen pestä käsiä tai vaihdeta vaatteita, samoilla käsillä vaan hakemaan jääkaapista ruokaa ja sängylle makoilemaan. Heillä on kotona oven kahvojen ympäristöt ja valokatkaisijat ihan hirveän näköiset, ja portaiden kaiteet ja jääkaapin oven kahva tuntuvat tahmealta. Lasten isä saattaa syntymäpäiväkutsuilla jos kahvitellaan olohuoneessa niin nostaa jalat siihen kahvipöydälle. Tai tulee jostain rassaamasta autoa ihan silminnähden likaisilla käsillä ja kouraisee kulhosta karkkeja tai sipsejä.
Ihmettelevät miksen ikinä halua syödä tai kahvitella heillä Ovat muuten aina sairaina, että eipä ole tuollainen elo tuonut mitään vastustuskykyä mistä monet tykkää toitottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa lukea näitä vastauksia ja tajuta että ehkä en olekaan mikään hullu. Minulle siis on ilmiselvää että jos tullaan kotiin jostain niin kädet pestään, samoin vessan jälkeen ja jos on tehty jotain ns. likaista (viety roskat, siivottu lattialta jotain koiran ripuleita, tms.). Itse myös desinfioin puhelimen aina kotiin tullessa, kun katson siitä monesti reseptejä kun teen ruokaa enkä muutenkaan halua esim. sängyssäni pitää mitään pöpöpesää. Vaihdan myös ns. kotivaatteet kun tulen kotiin, en halua istua sohvalla tai makoilla sängyssä samoilla vaatteilla joilla olen istunut bussin penkillä.
Sitten taas sisarukseni perhe Eivät pese käsiä ikinä. Saattavat käydä jossain Hoplopissa puoli päivää möyrimässä eikä senkään jälkeen pestä käsiä tai vaihdeta vaatteita, samoilla käsillä vaan hakemaan jääkaapista ruokaa ja sängylle makoilemaan. Heillä on kotona oven kahvojen ympäristöt ja valokatkaisijat ihan hi
Itsekin olen jo miettinyt että olenko vain turhan tarkka kun asia häiritsee niin paljon. Ilmeisesti en.
-edellisellä sivulla miehen lapsista kertonut
Paraneeko se vastustuskyky sitten käsipesemällä?
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas sisarukseni perhe Eivät pese käsiä ikinä. Saattavat käydä jossain Hoplopissa puoli päivää möyrimässä eikä senkään jälkeen pestä käsiä tai vaihdeta vaatteita, samoilla käsillä vaan hakemaan jääkaapista ruokaa ja sängylle makoilemaan. Heillä on kotona oven kahvojen ympäristöt ja valokatkaisijat ihan hi
"Ovat muuten aina sairaina, että eipä ole tuollainen elo tuonut mitään vastustuskykyä mistä monet tykkää toitottaa"
Outoa etteivät tuostakaan tajua, no kaikki ei voi olla penaalin terävimpiä
Ei. Eivätkä aikuisetkaan. Ei koskaan kotiin tullessa, ei koskaan ruokailun alkaessa jne. Vain wc-käynnin jälkeen pestään ja usein myös ruokaa laittaessa.
Olemme äärimmäisen harvoin kipeänä. Viimeksi esim. mahataudissa oltu 16 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, aina ja yllätys yllätys, ei ole kipeinä juuri koskaan.
Kyllä. Ja noin kerran vuodessa podetaan joku kausiflunssa, mahdotontahan niitä on välttää kun tapaa paljon ihmisiä ja liikkuu aika paljon eri paikoissa. Töissä käyminen sairaana on ankarasti kiellettyä meidän konsernissa ja omalla ilmoituksella saa olla saikulla max. viisi päivää kerrallaan ja se riittää ja harvoin on edes ketään saikulla.
Vierailija kirjoitti:
? Arvaa mitä, idea on siinä että ne mahdolliset taudinaiheuttajat huuhtoutuvat viemäriin.
Tottakai kädet pestään kotia tullessa. On mukavaa että aika monessa kaupassa on vielä koronan jäänteitä eli käsidesit käytössä . En tiedä johtuneeko mistä vai jostain mutta eipä ole flunssaa ollut pitkään aikaan,en muista edes milloin.Pitäisiklhän puuta koputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Arvaa mitä, idea on siinä että ne mahdolliset taudinaiheuttajat huuhtoutuvat viemäriin.
En kysynyt sitä. Osaatko vastata kysymyksiin?
Jos juuri koskaan ei ole sairaana ja vastuskykyä on miksi stressata moisella asialla.
Ei niitä liikaa pestä. Tällä saa vastustuskykyä lisää kun ei kuuraa koko ajan. Lapset ollut terveitä ja kolmella lapsella yhteensä vain yksi korvatulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vastustuskykyä ei oikein omin konstein voi parantaa. Rokotteet parantavat vastustuskykyä tiettyjä tauteja vastaan, lisäksi esimerkiksi metsän monipuoliselle mikrobistolle altistuminen voi voi olla hyödyllistä ainakin sen suhteen, ettei vastustuskyky hyökkää vääriä asioita vastaan. Hyödyllisiä mikrobeja et saa sillä, että jätä kädet pesemättä urbaanissa ympäristössä oleskeltuasi.
Tässä täytyisi nyt tarkentaa mistä edes tarkalleen puhutaan, kun puhutaan vastustuskyvystä. Ihmisen puolustusjärjestelmä on aika monimutkainen kokonaisuus ja liittyy aika laajasti moneen muuhunkin asiaan kuin infektioiden torjuntaan. Nettikeskusteluissa menee puurot ja vellit sekaisin ja tuskin moni vastustuskyvystä vouhkaava keskustelija edes ymmärtää ihmisen immuunijärjestelmää kokonaisuutena.
Kotiin tullessa aina "kirurgin käsienpesu", ei ole iso vaiva. Kotona sitten voi pestä käsiä vähän ylimalkaisemmin
Meillä ei pestä käsiä kun kerran päivässä suihkussa, ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesu ihan todella on osa ihmisen ulkoista vastustuskykyä, sillä se estää mikrobien pääsyä elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesu ihan todella on osa ihmisen ulkoista vastustuskykyä, sillä se estää mikrobien pääsyä elimistöön.
No ei estä. Ymmärrän jos sitä vastuskykyä ei ole ja saa kaikki mahdolliset taudit niin käsien pesu ehkä ehkäisee tartuntoja. Vastustuskyvyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Noinhan se menee että hygieniatavat opitaan (tai ei opita) kotona. Karhunpalvelus vanhemmilta (esim. tulevia tyttö/poikaystäviä todennäköisesti inhottaa se huono hygienia.) Mulla on ex joka ei vaan oppinut peseytymään kunnolla vaikka miten olisi koittanut sitä pyytää, vähän lätki saippuaa sinne päin, hampaiden pesu oli myös hänelle usein aivan liian vaikeaa 🤢