Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavalmistuneiden suhtautuminen työelämään

Vierailija
16.12.2024 |

Haluaisin nostaa keskusteluun asiantuntijatyössä aloittelevien vastavalmistuneiden suhtautumisen annettuihin työtehtäviin. 

Työskentelen korkeakoulussa asiantuntijatiimissä, jossa meillä on ollut nyt kaksi vastavalmistunutta assistenttia. Ensimmäinen tuli töihin milloin sattui, eikä vastannut sähköposteihin. Kun pyysin vahvistamaan, että on ymmärtänyt esimerkiksi jonkun kirjoitustehtävän, kuittasi että kyllä. Kysellessäni viikon päästä perään sain selville, että tehtävää ei oltu edes aloitettu. Monen peräänkyselyn ja uudelleenselittelyn jälkeen tehtävä palautettiin viime tingassa ihan väärin tehtynä. Lisäksi tyyppi hoisi hommat minimisti, esim. jos pyysin lisäämään valokuvia raporttiin, ne oli lätkäisty miten sattuu ja rajattu niin, että esim. ihmisten päistä puolet puuttui. Sanoin asiasta monta kertaa ja myös pomon kautta, mutta mikään ei muuttunut. 

Ko. assarin lähtiessä huokaisin helpotuksista. Ajattelin, että ehkä uusi on yhteistyökykyisempi. Noh, pyysin uudelta assistentilta pieniä, hänen tehtävänkuvaansa kuuluvia palveluksia, kuten Webropol-kyselyn luomista. Tekstit ja kysymykset loin valmiiksi, joten aikaa tuollaiseen menee n. 10 min. Vastaus: valitettavasti en millään ehdi (!) Siis ko. tehtävän suorittamiseen olisi ollut viikko aikaa, mutta ei ehdi? Tämän assarin tehtävä on olla koko pienen tiimimme tukena, mutta jokaiseen pyyntöön tulee nihkeä, tylykin vastaus, vaikka pyydän ihan ystävällisesti. Nykyisin hoidankin hommat mielummin itse.

Olen viittäkymppiä lähestyvä nainen. Kun itse aloitin ensimmäisissä valmistumisen jälkeisissä töissä, yritin melkeinpä ylikorostaa oppimishaluani ja aktiivisuuttani. En todellakaan olisi kehdannut venkuroida tai valittaa työmäärää. Hoisin mitä pyydettiin ja vähän ylikin. En tietystikään osannut kaikkea, enkä odota sitä näiltä meidän assistenteiltakaan. Aina voi kuitenkin kääriä hihat ja opetella.

Onko muilla vastaavaa kokemusta vastavalmistuneista? En haluaisi olla vanha ikävä akka, mutta kun ne työt nyt vain on hoidettava. Sitten se olen minä, jos assareista ei ole muuta kuin miinusresursseiksi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten asenne on se, että työelämän on palveltava ihmistä, ei toisinpäin.

Vierailija
2/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamasi tehtävät eivät ole riittävän kivoja näille uniikeille lumihiutaleille. Tätä se omannäköisen elämän luominen teettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, kuulostaa ikävältä assarin asenne töitä kohtaan. 

Vierailija
4/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että rekrytointi ei ole osunut ihan maaliin. Kyllä niitä yhteistyökykyisempiäkin nuoria on.

Vierailija
5/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin pitää kaiken olla kivaa. Työ ei ole kivaa varsinkaan, jos sitä ei saa tehdä silloin kuin itselle maistuu.

Vierailija
6/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rekrytoisitte jonkun monessa liemessä marinoituneen seniorin ei tarttis edes pyytää voiko tehdä kun olis jo valmiina. Teillä on rekrytoinnit menneet pieleen kun olette valinneet ikäsopivan. entä oliko rekrytoiva esimies nimenomaan mies ja valituksi tuli sikis aina nuori nätti nainen? Pieleen meni, taas.

Vierailija
7/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rekrytoisitte jonkun monessa liemessä marinoituneen seniorin ei tarttis edes pyytää voiko tehdä kun olis jo valmiina. Teillä on rekrytoinnit menneet pieleen kun olette valinneet ikäsopivan. entä oliko rekrytoiva esimies nimenomaan mies ja valituksi tuli sikis aina nuori nätti nainen? Pieleen meni, taas.

Nyt ei mennyt arviosi ihan maaliin. Rekrytoiva esihenkilö on nainen. En tiedä mitkä ovat olleet rekrytointiperusteet, mutta itsekin ottaisin tämän kokemuksen perusteella tuhat kertaa mielummin kuusikymppisen assarin. Miehen, naisen tai jonkun muun. Ihan sama, kuhan asenne on kunnossa.

Ap

Vierailija
8/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se on nykyään kaikkialla. Jopa näin Itselläni varastohommissa. Kaikki täytyy tehdä itse jos haluat että asiat menevät eteenpäin. 

Jos pitää tavaraa tilata, joku vain huomauttaa siitä muttei tilaa, joten minun pitää sekin hoitaa.

Joka vuosi Itselläni vain hommat kasvavat, koska kaikki odottavat että minä hoidan. Olen esimies, varastomies ja tuotannon työntekijä, mutta palkka on varastomiehen. 

Vierailija
9/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ovat naiset. Pitää saada viikkojen pErEhDyTyS ennen kuin osaa yhtään mitään. 

Vierailija
10/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että rekrytointi ei ole osunut ihan maaliin. Kyllä niitä yhteistyökykyisempiäkin nuoria on.

On katso rekrytoitu somenäkyvyyden perusteella. Se on yrityksille TÄRKEÄÄ!

Vierailija
11/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista se on nykyään kaikkialla. Jopa näin Itselläni varastohommissa. Kaikki täytyy tehdä itse jos haluat että asiat menevät eteenpäin. 

Jos pitää tavaraa tilata, joku vain huomauttaa siitä muttei tilaa, joten minun pitää sekin hoitaa.

Joka vuosi Itselläni vain hommat kasvavat, koska kaikki odottavat että minä hoidan. Olen esimies, varastomies ja tuotannon työntekijä, mutta palkka on varastomiehen. 

Kiitos tästä näkökulmasta. Oma kokemukseni on vain asiantuntijatyöstä, mutten yhtään epäile, etteikö varastohommissa olisi sama meininki. Kiinnostavaa nähdä, miten hommat hoituvat sitten kun me nykyiset 60-70 -luvulla syntyneet jäämme eläkkeelle. Tilaukset seisovat, raportit jäävät palauttamatta, rahoittajan pakollisiksi määräämät Webropol-kyselyt tekemättä ym.

Vierailija
12/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä näkökulmasta. Oma kokemukseni on vain asiantuntijatyöstä, mutten yhtään epäile, etteikö varastohommissa olisi sama meininki. Kiinnostavaa nähdä, miten hommat hoituvat sitten kun me nykyiset 60-70 -luvulla syntyneet jäämme eläkkeelle. Tilaukset seisovat, raportit jäävät palauttamatta, rahoittajan pakollisiksi määräämät Webropol-kyselyt tekemättä ym.

T. Ap

Vierailija
13/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun palkkaa sen Parhaan, eli sen joka osaa rustata parhaan työhakemuksen ja lirkutella haastattelussa. Joku vaatimattomampi, hiljaisempi voisi olla parempi. Mut ei, pitää saada se sosiaalisin linkedin pöhisijä. 

Vierailija
14/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on väärä asenne. Meitä nuoria tulee myös ymmärtää työelämässä. Mehän teidän eläkkeenne maksamme. Nuo esimerkit ovat ihan normaalia käytöstä boomerit. Just fucken get over it.

Vierailija
15/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei mennyt arviosi ihan maaliin. Rekrytoiva esihenkilö on nainen. En tiedä mitkä ovat olleet rekrytointiperusteet, mutta itsekin ottaisin tämän kokemuksen perusteella tuhat kertaa mielummin kuusikymppisen assarin. Miehen, naisen tai jonkun muun. Ihan sama, kuhan asenne on kunnossa.

Ap

Mutta miksi ihmeessä joku kuusikymppinen monissa liemissä marinoitu asiantuntija ryhtyisi  alummanportaan aputytöksi, jollaisena ap näyttää assiaria käyttävän? 

Vierailija
16/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta miksi ihmeessä joku kuusikymppinen monissa liemissä marinoitu asiantuntija ryhtyisi  alummanportaan aputytöksi, jollaisena ap näyttää assiaria käyttävän? 

Koska on ollut 8 v työttömänä ja ainoa vaihtoehto olisi aseman vessojen siivooja. 

Vierailija
17/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vìttua on webropol-kyselyt?🤣

Vierailija
18/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työt ovat asiantuntijatöitä.

Vierailija
19/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pääsisinkö hänen tilalle töihin? Oon merkonomiksi valmistunut vailla perus toimistotyötä tai ihan vaikka "juoksutytöksi? " työmotivaatiota olisi vaikka ympäri vuorokauden. Ikä 33v ja olen alanvaihtaja

Vierailija
20/48 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä tarkoitat alimman portaan aputytöllä? Meillä olisi erittäin vaativiakin raportinkirjoitustehtäviä ja rahoitushakemusten laatimista tarjolla. Jos mikään ei suju, kuten näiltä assareilta, sitten tarjotaan helpompia hommia. Näin asiantuntijana ihan mielelläni laittaisin välillä aivot narikkaan, ja hoitaisin itse näitä helpompia tehtäviä delegoiden vaativampia juttuja assareille. Emme kuitenkaan voi palauttaa rahoittajalle sekundaa, koska muuten olemme pian kaikki työttöminä, joten siksi osaamaton ja oppimishaluton assari tekee aputyttöhommia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä