Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko olleet sairaslomalla noidannuolen takia?

Vierailija
16.12.2024 |

En ole lääkäri ja itse diagnosoinut kyseisen taudin oireiden perusteella. Alaselkää särkee ja eteenpäin kumartaminen saa näkemään tähtiä. En ole nyrjäyttänyt selkää mitenkään, vaan to-pe välisenä yönä alkoi. Se vihlaisu kun iskee on jotain niin kauheeta. Mietin, et meneeköhän itsekseen ohi vai pitäiskö soittaa työterveyteen? Olen liikkunut kivun sallimissa rajoissa ja käveleminen ei varsinaisesti satu. Istumaan meno/nousu tekee eniten kipeää sekä eteenpäin kumartaminen.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osunut työpäiville, mutta todellakin joutuisin olemaan pois, jos ainoa siedettävä asento olisi makaaminen lattialla polvet koukussa.

Vierailija
22/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat sen hetkessä kuntoon kun käyt esim Kuntoutus Karppisella Malmilla. Osaavat avata tuon lihaslukon mikä aiheuttaa tuon, turha kärvistellä. Tietenkin jos haluaa saikkua ja nappeja mussuttaa niin kukin tavallaan. Köyhän miehen ratkaisuna piikkimatto on kova juttu selän rentouttamiseksi.

Ehkä kävisin lääkärissä. Tuohan voi myös olla iskiaskipua, ja sehän ei ole mikään lihaslukko, vaan välilevyn pullistuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne, n. 100 kertaa viimeisen 50 vuoden aikana. Pahenee vaan, kun ikää tulee. Selkä ja vatsaliikkeitä olen tehnyt päivittäin viimeiset 25 vuotta, jos suinkin olen pystynyt. Yhtä tyhjän kanssa. Minkäs teet. 

Tarkalleen mitä selkä- ja vatsaliikkeitä? Osa on nimenomaan sellaisia että niitä ei missään nimessä selkävaivaisen pidä mennä tekemään.

Ei ainakaan vatsalle rutistuksia eikä istumaannousuja ja ei selälle mitään kiertoliikkeitä tai sitä "taaksepäin kaarelle"-liikettä mahallaan lattialla, mikä nyt olikaan viralliselta nimeltään.

Noihin on tosiaan ihan omat liikkeensä. Äidiltäni leikattiin aikoinaan selkä ja sai fyssarin tarkat ohjeet liikkeisiin, mitä piti tehdä päivittäin ja kuulemma lopun elämän. Olivat todellakin sellaisia "lieviä" liikkeitä. Äitini selkä pysyi leikkauksen jälkeen kunnossa, kun uskollisesti noita liikkeitä teki liki 20v.

Vierailija
24/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensin viikon pari saikulla, sitten kuukausi kerrallaan, lopulta melkein vuoden ennen kuin leikattiin ekan kerran. Siitä 1,5 vuoden kuluttua leikattiin uudelleen, saikulla tuo väliaika. Kokonaisuudessaan saikulla 3 vuotta. Kun ei se mikään noidannuoli ollut, vaan välilevynpullistumia.

Vierailija
25/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranaa naamaan ihan kuuriluontoisesti, kävelyä ja pystymisen rajoissa McGill big three -kuntoutusliikkeitä.

Vähintäänkin kävellä kannattaa sillä välilevyissä ei ole verenkiertoa vaan ne saavat ravinteensa ym. osmoosin kautta. Jos vain passiivisena möllöttää niin levyt saavat entistäkin vähemmän mitään.

Jos Buranatarve venyy pitkäksi niin sitten tarvitset lääkäriltä jonkin vatsansuojalääkkeen koska ei tee hyvää otsille sellaisenaan pidemmän aikaa.

Kas kun ei aspiriinia. Sinulla ei ole tainnut olla kunnon hermosärkyä koskaan. Siihen on ihan omat lääkkeet, että pääsee liikkeelle ja niiden tarve vähenee itsestään, kun alkaa parantua.

Vierailija
26/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi 5pv saikulla, kon on niiiiiiiiiiiiiiiiin kaameet kuukautiskivut.

N55

Vierailija
27/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten olin suihkussa ja tein pienen liikkeen eteenpäin... jalat lähti alta ja oli kuin salama olisi iskenyt. Makasin lattialla kylmä hiki virtasi kipu oli jotain järkyttävää. Ei siinä töihin olisi menty tai kävelty viikon päästä pääsin aloittelemaan kävelyn. Soitin tapahtuma päivänä päivystykseen ja sanoivat oireiden perusteella olevan tyypillinen noidannuoli ja päivystyksseen kun jalat menee veltoksi alkavat läps läps läpsyä. Ja pisu kakin kanssa karkaa.

Kiireesti päivystykseen. Noilla oireilla halvaantuminen on lähellä ja siitä ei enää kävelemään lähdetä.

Vierailija
28/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne, n. 100 kertaa viimeisen 50 vuoden aikana. Pahenee vaan, kun ikää tulee. Selkä ja vatsaliikkeitä olen tehnyt päivittäin viimeiset 25 vuotta, jos suinkin olen pystynyt. Yhtä tyhjän kanssa. Minkäs teet. 

Tarkalleen mitä selkä- ja vatsaliikkeitä? Osa on nimenomaan sellaisia että niitä ei missään nimessä selkävaivaisen pidä mennä tekemään.

Ei ainakaan vatsalle rutistuksia eikä istumaannousuja ja ei selälle mitään kiertoliikkeitä tai sitä "taaksepäin kaarelle"-liikettä mahallaan lattialla, mikä nyt olikaan viralliselta nimeltään.

Minä olen saanut sellaisia ohjeita, joissa tehdään harjoitukset kontallaan. Vatsalihaksia aktivoidaan konttausasennossa nostamalla hiukan polvea ylös maasta ja ainoastaan sitä polvea. Selän puolen lihaksia taas kurottamalla kättä eteen suoraksi ja jalkaa taakse, joko yksin tai molempia kerralla. Inhosin samaa liikettä nuorena lattialla mahallaan maaten. On minulla nippu erilaisia muitakin ohjeita jokusen vuoden takaa.

-ohis-

Vierailija
29/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain fyssarilta hyvät ohjeet. Eikä ole sinänsä vatsalihaksia eikä selkää ne, jotka auttoivat siihen, että pariin vuoteen ei ole ollut noidannuolta. 

Kylki seinää vasten seisten, nosta seinän puolimmainen jalka 90 asteen kulmaan seinää vasten. Purista jalalla seinää vasten. Toista x kertaa. 

Ja toinen mikä on auttanut hyvin on ihan vaan maata selällään jalat koukussa jalkapohjat lattiassa ja kääntää polvia vuorotellen puolelta toiselle. 

Ap, joo, olen ollut kai kolmesti sairauslomalla noidannuolen vuoksi + muut läheltäpiti noidannuolet. Olen tarvinnut relaksanttia ja kipulääkekuuria. Itsellen on toiminut parhaiten Norflex (relaksantti) + Voltaren (tulehduskipulääke selkäkipuun) ja Panadol (kipuun).

Vierailija
30/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buranaa naamaan ihan kuuriluontoisesti, kävelyä ja pystymisen rajoissa McGill big three -kuntoutusliikkeitä.

Vähintäänkin kävellä kannattaa sillä välilevyissä ei ole verenkiertoa vaan ne saavat ravinteensa ym. osmoosin kautta. Jos vain passiivisena möllöttää niin levyt saavat entistäkin vähemmän mitään.

Jos Buranatarve venyy pitkäksi niin sitten tarvitset lääkäriltä jonkin vatsansuojalääkkeen koska ei tee hyvää otsille sellaisenaan pidemmän aikaa.

Kas kun ei aspiriinia. Sinulla ei ole tainnut olla kunnon hermosärkyä koskaan. Siihen on ihan omat lääkkeet, että pääsee liikkeelle ja niiden tarve vähenee itsestään, kun alkaa parantua.

Noidannuoli ei ole hermosärkyä siinä mielessä, että tarvitsisi hermokipulääkettä. 

Vierailija
31/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele sisällä tukevilla korkokengillä. Se nopeuttaa toipumista. 

Vierailija
32/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N.30 vuotta sitten olin lähdössä töistä kotiin ja minulta putosi auton avaimet aulan lattialle. Kyykistyin niitä oytamaan ja putosin polvilleni, enkä enää päässyt ylös. Työkaveri soitti ambulanssin ja siihen aikaan vielä ottivat kyytiin. Olin sairaalassa 2 yötä ja sain kaikenmaailman hoitoja ja lääkkeitä, sitten viikon kotona sairaslomalla. Pikkuhiljaa parani kokonaan, eikä sen jälkeen ole uusinut. Se on hyvin jäänyt mieleen miten kamala se kipu oli ja miltä tuntui kun se hiljalleen alkoi hellittämään kipulääkkeiden jälkeen.

Vierailija
33/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerrran, se on sairausloma, koska se on ihan eri asia jos on ihan sairas loma.

Vierailija
34/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kerran, muistaakseni sain peräti 2 viikkoa saikkua. Selkä oli kyllä niin kipeä, etten vastaanotolla tehnyt muuta kuin huusin ja valitin. Sirdalud ja vahva Burana toivat helpotusta.

Vierailija
35/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat sen hetkessä kuntoon kun käyt esim Kuntoutus Karppisella Malmilla. Osaavat avata tuon lihaslukon mikä aiheuttaa tuon, turha kärvistellä. Tietenkin jos haluaa saikkua ja nappeja mussuttaa niin kukin tavallaan. Köyhän miehen ratkaisuna piikkimatto on kova juttu selän rentouttamiseksi.

Ehkä kävisin lääkärissä. Tuohan voi myös olla iskiaskipua, ja sehän ei ole mikään lihaslukko, vaan välilevyn pullistuma.

Jos tuo alkanut ap mukaan yllättäen yöllä niin ei vaikuta välilevyn pullistumalta. Jos nuo lihakset menee jumiin, niin ne kiristää syviä selkälihaksia ja sen kautta välilevyjä, joka saa todellakin iskiashermon tilttiin. Itsellä kävi samanlailla, ilman mitään syytä aamulla selkä jumissa ja veikkaisin syyksi, että oli selkä saanut kylmää yöllä. Piikkimatolla sain selän uudestaan auki tuolloin.

Vierailija
36/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nuo kurkottelu ja ja konttausasenossa yms. tehtävät veyttelyneuvot. Sehän olisikin helppoa, jos niihin pystyisi kun noidannuoli on iskenyt. Muttei kykene. 

Itsellä kun noidannuoli iskee kipu on niin kammottava, että pienikin liike on tuskaa. Huutamatta ei välillä selviä. Sänkystä ei tahdo päästä ylös ja takaisin millään keinoin, teki sen miten tahansa. Kyljen kääntäminen laukaisee krampin. Istua ei uskalla kun ei pääse alas eikä ylös ilman tuskaa, kävellä pitää kumarassa ja askel kerrallaan peläten kramppia, vessassa käyminen pelottaa miten pääset pytylle ja siitä ylös. Jne. 

Olen käynyt muutaman kerran polilla, antavat pari kipupiikkiä, muttei se paljon auta. Relaksanttia ja vahvaa särkylääkettä, hiukan auttaa, mutta muuten auttaa vain aika ja hyvin varovainen liikkuminen, sen mihin kykenee.Töissä en todellakaan pystyisi olemaan. Tämä on ikävä vaiva kun tahtoo uusia. Pienikin varomaton liike aktivoi. Oppii muistamaan varoa, muttei aina vaan pysty. Hankala vaiva. 

Vierailija
37/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten olin suihkussa ja tein pienen liikkeen eteenpäin... jalat lähti alta ja oli kuin salama olisi iskenyt. Makasin lattialla kylmä hiki virtasi kipu oli jotain järkyttävää. Ei siinä töihin olisi menty tai kävelty viikon päästä pääsin aloittelemaan kävelyn. Soitin tapahtuma päivänä päivystykseen ja sanoivat oireiden perusteella olevan tyypillinen noidannuoli ja päivystyksseen kun jalat menee veltoksi alkavat läps läps läpsyä. Ja pisu kakin kanssa karkaa.

Kiireesti päivystykseen. Noilla oireilla halvaantuminen on lähellä ja siitä ei enää kävelemään lähdetä.

Mullakin on pari kertaa jalat pettäneet alta, putosin varoittamatta vapaata pudotusta lattiaan kun olin kumartuneessa asennossa. Kerroin tämän työterveyshuollossa niin selkeästi kuin osasin, mutta eipä näyttänyt kiinnostavan, määräsivät vaan lihasrelaksanttia (Sirdalud), kipulääkettä ja vähän sairaslomaa, sitten takaisin töihin siitä! Syyllistivät vaan että en ole tarpeeksi vielä fyysisesti raskaan työpäivän jälkeen urheillut vaan itsekkäästi kotona olen vaan muuta elämää pyörittänyt, olisi pitänyt vissiin koko vapaa-aika vaan juosta lenkillä, salilla, pyöräillä, ym. ja tuskinpa sittenkään olisi se työterveyden ylimielinen, töykeä asenne miksikään muuttunut.

Vierailija
38/38 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollista pohtia, olisiko syytä olla sairauslomalla vai ei, ei varmaankaan tarvitse olla. Siinä tilanteessa, kun selän vuoksi ei pysty kävelemään, ei istumaan, ei nousemaan sängystä ja kaikissa liikkeissä näkyy tähtiä, ei ole muuta vaihtoehtoa. Siis kyllä: olen ollut selän vuoksi sairauslomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi