Oletteko olleet sairaslomalla noidannuolen takia?
En ole lääkäri ja itse diagnosoinut kyseisen taudin oireiden perusteella. Alaselkää särkee ja eteenpäin kumartaminen saa näkemään tähtiä. En ole nyrjäyttänyt selkää mitenkään, vaan to-pe välisenä yönä alkoi. Se vihlaisu kun iskee on jotain niin kauheeta. Mietin, et meneeköhän itsekseen ohi vai pitäiskö soittaa työterveyteen? Olen liikkunut kivun sallimissa rajoissa ja käveleminen ei varsinaisesti satu. Istumaan meno/nousu tekee eniten kipeää sekä eteenpäin kumartaminen.
Kommentit (38)
Ehkä kävisin lekurissa, niin saisi relaksantteja sekä tulehduskipulääkettä. Olen kerran ollut osastollakin, kun en hakenur ajoissa hoitoa. Yleensä kyllä paranee itsestään.
Sinuna kävisin näyttäytymässä siellä työterveydessä kaikesta huolimatta. Kuulostaa sairasloman tarpeelta, kyllähän noita yllättävän paljon on. En usko että tekee hyvää ainakaan ruveta rehkimään tai vetreyttämään väkipakolla. Monesti kipulääkettä ja lepoa pahimman yli. Tsemppiä!
Joskus tuo iski kun olin siivoojana. Buranaa otin ja sinnittelin töissä vaikka oli vaikea kumartua. Oli niin vaikea olla siitä työpaikasta pois...
Olin viikon saikulla. Se vihlominen oli järkkyä
Vierailija kirjoitti:
Olin viikon saikulla. Se vihlominen oli järkkyä
Jouduin olemaan 3 viikkoa sairaslomalla kun kipu oli järkyttävää, istuminen, käveleminen ja kääntyminen ei onnistunut. Kipulääkkeillä, lihasrelaksanteilla, levolla ja varovaisella liikkumisella meni ohi.
Olen. En pystynyt kävelemään suoraan enkä ulostamaan istuen. Panacodia ja viikko sairaslomaa ensiavuksi, sitten fysioterapeutti ja kotiharjoitteet.
Buranaa naamaan ihan kuuriluontoisesti, kävelyä ja pystymisen rajoissa McGill big three -kuntoutusliikkeitä.
Vähintäänkin kävellä kannattaa sillä välilevyissä ei ole verenkiertoa vaan ne saavat ravinteensa ym. osmoosin kautta. Jos vain passiivisena möllöttää niin levyt saavat entistäkin vähemmän mitään.
Jos Buranatarve venyy pitkäksi niin sitten tarvitset lääkäriltä jonkin vatsansuojalääkkeen koska ei tee hyvää otsille sellaisenaan pidemmän aikaa.
Saat sen hetkessä kuntoon kun käyt esim Kuntoutus Karppisella Malmilla. Osaavat avata tuon lihaslukon mikä aiheuttaa tuon, turha kärvistellä. Tietenkin jos haluaa saikkua ja nappeja mussuttaa niin kukin tavallaan. Köyhän miehen ratkaisuna piikkimatto on kova juttu selän rentouttamiseksi.
Lääkäriin. Oma diagnoosi ei aina ole oikea. Esim. itselläni piriformissyndroomassa oli samat oireet.
Lumbago on vissiin lääketieteellinen diagnoositermi noidannuolelle? Sellaisella olen ollut sairauslomalla, mutta työterveyden muututtua osakeyhtiöksi, asenne muuttui ylimieliseksi työntekijöitä vastaan ja alkoi räikeästi silmiinpistänyt nuukailu sairauslomissa ja selkävaivoista ei lopulta saanut sairauslomaa enää kuin sen päivän kun kävin niistä valittamassa. En voinut jatkaa sellaisilla ehdoilla työtä fyysisesti raskaassa teollisuudessa.
Vuosia sitten olin suihkussa ja tein pienen liikkeen eteenpäin... jalat lähti alta ja oli kuin salama olisi iskenyt. Makasin lattialla kylmä hiki virtasi kipu oli jotain järkyttävää. Ei siinä töihin olisi menty tai kävelty viikon päästä pääsin aloittelemaan kävelyn. Soitin tapahtuma päivänä päivystykseen ja sanoivat oireiden perusteella olevan tyypillinen noidannuoli ja päivystyksseen kun jalat menee veltoksi alkavat läps läps läpsyä. Ja pisu kakin kanssa karkaa.
Mulla on pari kertaa mennyt selkä niin jumiin että olen ollut poissa töistä omalla ilmoituksella yhden päivän. Olen sitten sen päivän varovasti availlut jumiin menneitä lihaksia ja ollut seuraavana päivänä jo siinä kunnossa että olen voinut töihin mennä. En tiiä onko varsinaisesti ollut noidannuoli, mulla ei mene jumiin alaselkä, vaan enemmän ehkä suorat selkälihakset.
Tuttu tilanne, n. 100 kertaa viimeisen 50 vuoden aikana. Pahenee vaan, kun ikää tulee. Selkä ja vatsaliikkeitä olen tehnyt päivittäin viimeiset 25 vuotta, jos suinkin olen pystynyt. Yhtä tyhjän kanssa. Minkäs teet.
Alaselän särky voi viitata myös virtsatietulehduksen nousuun munuaisiin.
Kannattaa piipahtaa päivystyksessä. Lääkäriä tarvitsin sekä noidannuolessa että tuossa tulehfuksessa.
Noita aapeen kuvailemia oireita on minulla ollut yli 6v liki putkeen. Nyt on jostain kumman syystä ollut useampi kuukausi helpompaa eli esim.sängystä tai tuolilta nousemiset eivät satu.
Nyt ei ole myöskään ollut hetkeen sähköiskumaisia äkillisiä kipuja, jotka tulevat ykskaks yllättäen kävellessä ja tällöin jalat nytkähtää ja on vähällä pudota polvilleen.
Kerran olen ollut viikon sairaslomalla selän takia. Tuolloin noitten " normaalien" kipujen lisäksi tuli kipu kävellessä ja tuntui, että selkä ikään kuin romahti. Kävellä ei pystynyt kuin tukea jostain ottaen, kipu oli niin kova ja askeleita oli vaikea ottaa. Makuulla selän kanssa pärjäsi parhaiten, istuin ainoastaan vessassa ja sekin oli yhtä tuskaa. Onneksi muutaman päivän jälkeen alkoi helpottamaan ja pystyin paremmin kävelemään.
Työ oli fyysistä, mutta onnistui työkaverin ystävällisellä yhteistyöllä, että pääsin töihin viikon saikun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne, n. 100 kertaa viimeisen 50 vuoden aikana. Pahenee vaan, kun ikää tulee. Selkä ja vatsaliikkeitä olen tehnyt päivittäin viimeiset 25 vuotta, jos suinkin olen pystynyt. Yhtä tyhjän kanssa. Minkäs teet.
Treenaapa pakaroita myös.
Noidannuolen takia en ole koskaan ollut sairaslomalla. Yritin vaan töissä keksiä missä asennossa tuottaa vähiten tuskaa. Kävin lääkärissäkin määräsi Buranaa ja kehoitti tekemään taukojumppaa, mitään sairaslomaa ei saanut, olin silloin kahdessa paikassa töissä päivätöissä hoitoalalla ja iltatöissä siivoojana. Buranasta ei ollut mitään apua ja mitään taukojumppia ei ehtinyt tehdä. Menin ohi itsekseen, kotona haudoin lämpötyynyllä, kun kylmä sai kivun yhtymään ihan uusiin sfääreihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan istumaannousuja tee. Ne on myrkkyä alaselälle.
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen mitä selkä- ja vatsaliikkeitä? Osa on nimenomaan sellaisia että niitä ei missään nimessä selkävaivaisen pidä mennä tekemään.
Ei ainakaan vatsalle rutistuksia eikä istumaannousuja ja ei selälle mitään kiertoliikkeitä tai sitä "taaksepäin kaarelle"-liikettä mahallaan lattialla, mikä nyt olikaan viralliselta nimeltään.
Olen parikymppisenä, minulla on yksi nikama romahtanut. Sain lihasten vahvistamisohjeet/venyttelyohjeet ja eipä ole vaivannut enää. Olen yli viisikymppinen.