Joulusuklaat ja ruokarajoitteet
Ihmiset, voisitteko ystävällisesti tarkistaa ruokarajoitteet ensin, ennen kuin tuotte toisille lahjaksi joulusuklaata (tai mitä vaan syötävää)?
Tuntuu hieman hölmöltä tiettyjen ystävien kesken vuodesta toiseen, kun he eivät millään muista, että olemme laktoosittomia. Niinpä saadaan jouluna aina jotain sellaista, mikä pitää saman tien laittaa kiertoon. Samoin heillä käyminen ja syöminen on aina arpapeliä, vaikka muistutan ennen vierailua, että olemme laktoosittomia. Viime aikoina olenkin vienyt sinne aina mukanamme jotain, mitä voidaan varmasti syödä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Osta pillereitä apteekista, niin voit välillä syödä laktoosia, ja lopettaa ruikutuksen.
Eivät nekään sovi kaikille, meillä ne pillerit itsessään aiheuttavat ruikulia. Sitä paitsi on sellaisia, jotka eivät kestä laktoosia edes pillereiden kanssa. Kaverini rupeaa oksentamaan, jos laktoosia on vähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta pillereitä apteekista, niin voit välillä syödä laktoosia, ja lopettaa ruikutuksen.
Eivät nekään sovi kaikille, meillä ne pillerit itsessään aiheuttavat ruikulia. Sitä paitsi on sellaisia, jotka eivät kestä laktoosia edes pillereiden kanssa. Kaverini rupeaa oksentamaan, jos laktoosia on vähänkin.
No sitten se on voi voi 💨💩
Gluteeni on toinen asia. Suomessa ei uskalla suunnilleen ostaa muuta kuin Pandan Juhlapöydän konvehteja tai Pandan sydänkonvehteja, koska ne ovat gluteenittomia. Asiaa ei meillä helpota se, etten minä ole ainoa keliaakikko. Meillä on jälkikasvua, joilla on keliakia ja kyllä heille etenkin ne sydänkonvehdit maistuvat.
Viime vuonna niin hyvin, että olivat salaa syöneet sydänkonvehdit ja kaupassa ei tietenkään ollut niitä enempää jäljellä. Se sydänkonvehtirasia on myös maidoton ja gelatiiniton eli se ratkaisee monta asiaa.
En ymmärrä, miten on niin vaikea huomioida tällaisia yksinkertaisia asioita. Sen ymmärtäisin, jos jollakulla on paljon erilaisia rajoitteita - eihän niitä kukaan muistaisi - mutta laktoosi tai gluteeni on aika selkeä.
Tämä sama vaivaa muuten ruokakauppojen kotiinkuljetuspalveluita. Niissä usein tulee mukana jokin uusi laktoosia sisältävä tuotenäyte, vaikka olen erityisesti maininnut tilauksessa, että ei laktoosia, kiitos. Miten se on niin vaikeaa?
Olisi kyllä noloa viedä pähkinäallergiseen perheeseen pähkinäsuklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se on voi voi 💨💩
Miksi edes kutsua ketään syömään, jos asenne olisi tämä?
Sun pitää sanoa niille suoraan ja että olet aiemminkin sanonut laktoosittomuudesta. Eivät lue täältä. Samoin somessa voi mainita asian. Osa ei lue ajatuksia ja huono muisti ilmeisesti. Ennen joulua voi muistuttaa tai ennen juhlia.
Laktoosi-intoleranssi ei ole kaikilla vain hieman vatsanväänteitä ja ripulia aiheuttava asia, vaan oireet voivat olla aika rajujakin. Usein ei edes ajatella, että vähälaktoosinenkin tuote voi aiheuttaa ihan samat oireet, eikä pillereistä ole apua. Pahimmillaan oireita voi olla pari päivää. Niin että onko se silloinkin vain voivoi, lopeta ruikutus? Toivottavasti tuon kommentin laukoja saa itselleen jonkin sellaisen vaivan, jossa joutuu tarkasti välttämään tiettyjä ruokia, niin tietää omakohtaisesti, millaista vahinkoa toisten välinpitämättömyys aiheuttaa.
Se on vähän voivoi. Itse en juo kahvia, enkä käytä kofeiinia. En juo viiniä enkä olutta. En käytä makeutusaineita enkä syö useimpia keinoruokia. Myöskään äyriäiset eikä nilviäiset kuulu ruokavaliooni. Onneksi ei ole allergioita sentään. Aina välillä tulee tuliaiseksi kahvipakettia ja lahjaksi viiniä. Joku muistaa että ei kahvia, ja tuo kofeiiniteetä. Ei muuta kuin kiertoon vain ilman mutinoita, ei kenenkään voi olettaa muistavan kaikkien ruokavammoja.
Syön itse paljon kasvisruokaa, mutta vaikeinta on syödä vegaanien tarjoomuksia, niissä on yleensä aina jotain mitä en itse syö. Ystävä toi ihanat leivonnaiset. Kun haukkasin palan niin se maistui härskiintyneeltä öljyltä, eikä yhtään elintarvikkeelta joka olisi tarkoitettu syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama vaivaa muuten ruokakauppojen kotiinkuljetuspalveluita. Niissä usein tulee mukana jokin uusi laktoosia sisältävä tuotenäyte, vaikka olen erityisesti maininnut tilauksessa, että ei laktoosia, kiitos. Miten se on niin vaikeaa?
Lähinnä sieltä saa jotain ultraprosessoituja vegaanikorvikkeita, suoraan roskiin suurin osa.
Mun naapurit kans innostuu suklaakahjoista vaikka olen yrittänyt sanoa ettei ruokaa
Menee vähän ohi aiheesta mutta olen saanut viimeiset vuodet kaverilta hyasintin jouluksi vaikka tietää että mulla paha astma. Viime jouluna en ottanut enää vastaan, sillä minusta tämä on jo ihan kiusantekoa ja v* tuilua. Ylipäätään en kaipaa mitään joulumuistamisia keneltäkään, toivotukset ovat ihan riittäviä.
Saat siis lahjan pyytämättä ja silti valitat? Laita se hiton rasia kiertoon ja ole tyytyväinen että joku muisti sinuakin vaikka vaikutat todelliselta kiittämättömältä tollolta.
Mäkin sanoisin kiitos ja laittaisin eteenpäin joko puolison työpaikalle tai lapsen kouluun kahvipöytään, varmasti kelpaa. Tai niihin kärryihin johon voi antaa vähävaraisille joita on kaupoissa. Se nyt vaan on niin että ihmiset ei ymmärrä näitä ruokatermejä kun ne on väärin monissa paikoissa ja yhteyksissä. Sitten on vielä nämä muodikkaat joille "ihan vähän" ei haittaa jos ruoka on muuten hyvää. T: Ammattilainen jonka perheessä vaihdellen maidoton, kalaton, gluteeniton ja laktoositon, osalle tulee pienestä altistuksesta sairaalareissu
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää sanoa niille suoraan ja että olet aiemminkin sanonut laktoosittomuudesta. Eivät lue täältä. Samoin somessa voi mainita asian. Osa ei lue ajatuksia ja huono muisti ilmeisesti. Ennen joulua voi muistuttaa tai ennen juhlia.
No minähän muistutan tästä! Tosiaan aina ennen kun ollaan menossa heille kylään, viestitän että ollaan edelleen laktoosittomia. Sitten kun ollaan siellä, kysyn aina vielä erikseen että niin mites tämä pulla, onko laktoositon vai ei. Sitten sitä asiaa selvitetään ja vastaus todennäköisesti on että ei ole laktoositon.
Ongelman tästä tekee sekin, että perheen laktoosi-intolerantikko ei hedonistina tiedosta itse asiaa, vaan jos meille tulee tavallista suklaata, niin "kyllä mä sitä voin syödä" ja seuraukset tietävät kaikki.
Joten kiitos, meille ei mitään laktoosia sisältävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minähän muistutan tästä! Tosiaan aina ennen kun ollaan menossa heille kylään, viestitän että ollaan edelleen laktoosittomia. Sitten kun ollaan siellä, kysyn aina vielä erikseen että niin mites tämä pulla, onko laktoositon vai ei. Sitten sitä asiaa selvitetään ja vastaus todennäköisesti on että ei ole laktoositon.
Ei mene enää minkään huonomuistisuuden piikkiin tämä, ennemminkin välinpitämättömyyden. Jos muistutat ja silti asioille ei tapahdu mitään, niin on se kumma.