Joulusuklaat ja ruokarajoitteet
Ihmiset, voisitteko ystävällisesti tarkistaa ruokarajoitteet ensin, ennen kuin tuotte toisille lahjaksi joulusuklaata (tai mitä vaan syötävää)?
Tuntuu hieman hölmöltä tiettyjen ystävien kesken vuodesta toiseen, kun he eivät millään muista, että olemme laktoosittomia. Niinpä saadaan jouluna aina jotain sellaista, mikä pitää saman tien laittaa kiertoon. Samoin heillä käyminen ja syöminen on aina arpapeliä, vaikka muistutan ennen vierailua, että olemme laktoosittomia. Viime aikoina olenkin vienyt sinne aina mukanamme jotain, mitä voidaan varmasti syödä.
Kommentit (27)
Ensinnäkin aivan tyhmä perinne "vaihdella pakollisen omaisesti" suklaalaatikoita, kukkia tai joulukortteja. Toivottaa voi joulua muutoinkin. Olemalla aidosti läsnä. Auttaa joulusiivouksessa tms.
Tai KYSYÄ: mitä voi tuoda. Ja jolta kysytään sanoo kiertelemättä mikä SOPII, mitä haluaa
Tai Jouluun tarpeellista; vaikkapa lahjakortti joka sopii kaikille.
Emme syö makeisia, emme harrasta jouluja, emme syö jouluruokia. Helppoa!
Tykkään kutsua kavereita syömään. Aivan varmasti selvitän etukäteen ruokarajoitteet ja teen sen mukaisesti. Jos menee vaikeaksi, kysyn, haluaako tuoda omat syötävät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni on toinen asia. Suomessa ei uskalla suunnilleen ostaa muuta kuin Pandan Juhlapöydän konvehteja tai Pandan sydänkonvehteja, koska ne ovat gluteenittomia. Asiaa ei meillä helpota se, etten minä ole ainoa keliaakikko. Meillä on jälkikasvua, joilla on keliakia ja kyllä heille etenkin ne sydänkonvehdit maistuvat.
Viime vuonna niin hyvin, että olivat salaa syöneet sydänkonvehdit ja kaupassa ei tietenkään ollut niitä enempää jäljellä. Se sydänkonvehtirasia on myös maidoton ja gelatiiniton eli se ratkaisee monta asiaa.
Gluteenittomia löytyy kyllä muitakin
Vaikka en itsekään kestä laktoosia, voin kyllä suklaata syödä kun en syö kuin muutaman palasen en vedä övereitä. Minun rajoitteena on pähkinä allergia, onneksi kaikki sen tietävät, toki jotkut ei muista tai ymmärrä, joten muu perhe syö sitten pähkinää sisältävät. Töissä vähän otti päästä kun pomo toi geisha rasioita piristykseksi, kiva oli katsoa kun muut söivät
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä noloa viedä pähkinäallergiseen perheeseen pähkinäsuklaata.
No ei sitä ihmiset muista eikä tarvitsekaan, jos saan sellaista suklaata kiitän ja vien työpaikalle. Aika monissa suklaissa on pähkinää. Mun pitää itse huolehtia allergiastani. Toki ymmärrän jos lapsi pettyy saadessaan suklaata mitä ei voi syödä.
Luulisi, että suklaan tuoja haluaisi, että suklaa menee saajansa käyttöön eikä saman tien kiertoon. Etkö halua antaa sellaista, joka miellyttää saajaa? Onko se ihan sama, mitä lahjakassiin tyrkkää, kunhan lahja on vaan hoidettu pois alta?