Erityisherkkyys
jotkut on ymmärtäneet erityisherkkyyden väärin. erityisherkkyys ei tarkoita luonteen heikkoutta vaan kykyä aistia muita ihmisiä
puhutaan siis tunneälystä, joka narsisteilta puuttuu
Kommentit (27)
Olen erityisherkkä ja vihaan tuota erityisherkkätermiä. Pelkkä herkkä riittäisi. Ei tässä nyt mitään erityistä ole. Ihminen olen, kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Erityisherkillä on omat haasteensa johtuen tästä herkistymisestä.
Normaali ihminen aistii riittävän hyvin, ei tarvitse siis tulla erityisherkäksi.
Tunnekylmätkin ihmiset aistivat mutta heillekin se tunnekylmyys tuo haasteita ja ongelmiakin.
Sama tähän, oikein ja väärin. Tunnekylmä sivuuttaa asiat helpommin, olan kohautuksella. Herkät jäävät märehtimään pidempään.
Tilannekohtaista
Et ihan ymmärrä riittävällä laajuudella. Tilannekohtaista jo siksi että nämä em. ihmiset reagoivat erilaisin tavoin riippuen tilanteista ja hetkistäkin.
Tuo märehtiminen ei ole hyvyyttä suoranaisesti vaan ovat märehtiviä ihmisiä muutenkin. Ei siinä tietystikään pahaa ole mutta vähemmälläkin voisi päästä kun suhtautuu
Työpaikan etsiminen, saaminen ja työssäkäyminen pitää rauhoittaa, jotta semmoinen mahdollista
Jos tätä vaikeutetaan niin mitäs sitten?
Tämän erityisherkkyyden takia poden ahdistusta ihmisten kanssa ja koulu- ja työympäristössä. Ihan muut diagnoosit kuin narsismi löytyy ja silti aina syytellään narsismista, ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Olen erityisherkkä ja vihaan tuota erityisherkkätermiä. Pelkkä herkkä riittäisi. Ei tässä nyt mitään erityistä ole. Ihminen olen, kuten muutkin.
Herkkä = kukaan ei jaksa määräänsä enempää = ihminen
Vierailija kirjoitti:
Tämän erityisherkkyyden takia poden ahdistusta ihmisten kanssa ja koulu- ja työympäristössä. Ihan muut diagnoosit kuin narsismi löytyy ja silti aina syytellään narsismista, ei kiva.
ei se mene näinkään. herkät eivät ehkä viihdy niin hyvin väenpaljoudessa, mutta ei tämäkään ole mikään ongelma
Erityisherkällä on erilainen synnynnäinen hermostojärjestelmä. Sitä voi yrittää kyllä selittää muille, mutta ymmärrys jää usein kyllä pintapuoliseksi jos ei itse koe elämää näin.
Tutussa ympäristössä ja seurassa olen oma itseni, vieraamassa muutun jännittyneeksi. Kaupan kassalla en tykkää käydä mutta lähes päivittäin joutuu käymään jotain asioita hoitamassa.
Jos joku loukkaa minua, en pääse irti vihan tunteesta tai ärsytyksestä. Se lamaannuttaa minut ihan tunneiksi ja pistää pakan päässä aivan sekasin!
Siksi painotan, että älä pilaa elämäniloisen ihmisen päivää jos ei ole ihan pakko. Herkkä ei pysty muuttamaan sitä miten reagoi.
En ole seurallinen. Haluan olla välillä ihan itsekseen ja nautin siitä. Juttukaverin ,ystävän näkemisestä saan kyllä powerit, kun näkeminen ei veny liian pitkäksi ja aihealueet on kivoja. Ja natsaa toisen kans.
Minun pitää saada aina jostain jotain. Jokaisesta päivästä täytyy löytyä ne fiilis hetket.
Parisuhdehetki, sauna, mieluinen liikuntaharrastus. Hyvä syötävä, hyvä tv ohjelma..
Odotan aamukahvia ja uutta aamua aina innolla.
Ja kyllähän narsismi on sairaus ja vastakohta kiltille empaattiselle erityisherkälle. Joka ei satuttaisi edes hämähäkkiä ja sen tunteita,itse ainakin vien lasipurkissa ulos.
Mutta..oma äitini on narsisti. Luulen että jos ei olisi sairastunut, hän olisi pohjimmiltaan erityisherkkä. Siksi koska hän ei ole ikinä ollut suoraan päin naamaa sanova ja haukkuva narsisti. Uskon että eri lajityypit tässäkin sairaudessa muokkaantuvat siitä mitä ihminen oikeasti olisi.
Emme ole tekemisissä.
Ei tätä kukaan kiistäkään. Miten niitä asioita voi hoitaa kuntoon jos laitetaan kapuloita rattaisiin?