Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisten joulujuhlat, miksei niitä ole hyvin toimeentuleville ihmisille?

Vierailija
15.12.2024 |

Kuka järjestäisi sinkuille joulujuhlat, jonne ei päästettäisi muita kuin oikeasti sinkkuja. Iästä riippumatta. Onhan niitä yksinäisten joulujuhlia, mutta nehän on näille asunnottomille ja syrjäytyneille reppanoille.

En majaile ruokajonoissa enkä ole asunnoton, vaan hyvin toimeentuleva naishenkilö, mutta sinkku, ja jouluna tunnen yksinäisyyttä, koska se juhla on valjastettu perheiden keskuuteen.

Yksinäisen ihmisen on vaikea solahtaa kenenkään perhejouluun, mutta sinkkuporukkaan voisin mennä, koska siinä ovat kaikki samalla viivalla. Joku suositteli minulle jotain hotelli- tai maatilajoulua, mutta ei tulisi mieleenkään mennä niihin seuraamaan "onnellisten perheitten" joulunviettoa.

Mikähän hotelli ensimmäisenä kehittelisi tällaisen yksinäisten sinkkujen joulun, tai voi se olla joku muukin ns perhejuhlapäivä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kutsunut sinkun meille joulunviettoon. Ei ole halunnut tulla. Minusta sekin kertoo paljon, jos toisten joulunvietto ei nappaa ja nuristaan yksinäisistä jouluista.

Meillä jouluna alkuilta on sitä lapsiperheen joulua ja nukkumaanmenoajan jälkeen alkaa aikuisten joulu. Juodaan glögiä, nautitaan jouluherkuista, jutellaan, saunotaan ja rentoudutaan. Tämä ei kelvannut.

Kaikkia ei esim. nappaa yhteiset saunomiset, tai se, että joutuu istumaan yksin olkkarissa silla aikaa kun isäntäpari nauttii glögejä saunassa tunnin verran. 

Vierailija
22/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain seurakunnilla on joulujuhlia tai ohjelmallisia joulupuurotilaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti niille jotka kaipaa jouluna muiden seuraa. 

Entä jos ei halua kuunnella Herran sanaa ja veisata virsiä?

No mikset halua? Ilosanomaa jokaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin seurakunnan työntekijänä suosittelisin baaria seurakunnan juhlien sijaan. Ei siellä hirveästi hyväosaisia ole. 

Vierailija
24/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap oo ketään elossa olevia sukulaisia joita haluaisit nähdä? Jos on, rosollit ja taatelikakut kainaloon ja sinne. Monet ottaa avosylin vastaan ellet ole ihan kamala ihmishirviö. Vanhukset esim arvostaisi varmasti seuraasi. Toinen niin kait sulta sitten ei-syrjäytyneenä sosiaalisena tyyppinä löytynee myös muutama sinkku-ystävä joille voisit ehdottaa yhteistä joulua? Viimeisenä oljenkortena niin baariin vaan, sieltä niitä yksinäisiä löytyy.

Vierailija
25/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä toivotte sisällöksi? Leikkejä, laulua vai tansseja?

Pääjärjestäjä RJ.

Vierailija
26/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatoimistot järjestävät erilaisia joulumatkoja, niissä on yleensä pariskuntia ja sinkkuja, mutta ei lapsiperheitä. Itse tykkään näistä, näkee joulua eri maissa, joku järjestää ohjelmaa ja näkemistä ja ateriat syödään yhdessä ison pöydän ääressä. On seuraa ja juttukaveria ilman että itse olen vastuussa kenenkään viihtymisestä enkä itse joudu laittamaan rikkaa ristiin aterioiden eteen. Huono puoli on, että aika hintavia nämä matkat.

Vierailija
27/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pyytää muita yksin asuvia luokseen jouluna, ehdotan sinulle samaa. 

Jouluruokaa saa muualtakin, joten jotain muuta hyvää ruokaa ja juomaa tarjolle. :)

Vierailija
28/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kutsunut sinkun meille joulunviettoon. Ei ole halunnut tulla. Minusta sekin kertoo paljon, jos toisten joulunvietto ei nappaa ja nuristaan yksinäisistä jouluista.

Meillä jouluna alkuilta on sitä lapsiperheen joulua ja nukkumaanmenoajan jälkeen alkaa aikuisten joulu. Juodaan glögiä, nautitaan jouluherkuista, jutellaan, saunotaan ja rentoudutaan. Tämä ei kelvannut.

Kaikkia ei esim. nappaa yhteiset saunomiset, tai se, että joutuu istumaan yksin olkkarissa silla aikaa kun isäntäpari nauttii glögejä saunassa tunnin verran. 

No eihän sen noin tarvitse mennä. Esim voi sopia saunovansa emännän kanssa. Ja vaikka menisikin niin onko sitten koko päivän mielummin yksin lukemassa kirjaa/ näppäilemässä puhelinta kuin että tekee samaa vain yhden tunnin ja nauttii monta tuntia seurasta? Jos on niin sitten on turha kiukutella yksinäisyyttään.

Vierailija
29/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun järjestät.

Tämä. Aina pitäisi olla jonkun muun. 

Ap lisäksi sotkee yksinäisyyden ja sinkkuuden.

Vierailija
30/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkatoimistot järjestävät erilaisia joulumatkoja, niissä on yleensä pariskuntia ja sinkkuja, mutta ei lapsiperheitä. Itse tykkään näistä, näkee joulua eri maissa, joku järjestää ohjelmaa ja näkemistä ja ateriat syödään yhdessä ison pöydän ääressä. On seuraa ja juttukaveria ilman että itse olen vastuussa kenenkään viihtymisestä enkä itse joudu laittamaan rikkaa ristiin aterioiden eteen. Huono puoli on, että aika hintavia nämä matkat.

Voiko näille joulumatkoille oikeasti osallistua yksin? Vai ovatko kaikki siellä pariskuntia? Mietin jonnekin matkalle lähtemistä, ihan omatoimisestikin voisin toki lähteä vaikka johonkin kaupunkilomalle joulun pyhinä. Mikä olisi kiva paikka Euroopassa viettää joulua yksin, jokin paikka jossa on ravintoloita ja esim. museoita avoinna joulunakin?

Vierailija
31/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä taas niin ymmärtämättömiä kommentteja. Mikset nyt vaan mene sinne tai tänne ja miksi valitat..

Moni on samassa veneessä ap:n kanssa ja toivoo, että olisi joku paikka mihin mennä hyvällä fiiliksellä ilman että tarvitsee olla jonkun perheen jaloissa ja taas saamassa muistutusta siitä, että ei ole omaa perhettä. Ja meitä totaali-perheettömiä on, syyt vaihtelevat. Toivon sulle ja muille samassa tilanteessa oleville hyvää joulun aikaa. <3

Vierailija
32/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko näille joulumatkoille oikeasti osallistua yksin? Vai ovatko kaikki siellä pariskuntia? Mietin jonnekin matkalle lähtemistä, ihan omatoimisestikin voisin toki lähteä vaikka johonkin kaupunkilomalle joulun pyhinä. Mikä olisi kiva paikka Euroopassa viettää joulua yksin, jokin paikka jossa on ravintoloita ja esim. museoita avoinna joulunakin?

Voi osallistua yksin, aina on ollut sinkkuja mukana ja pariskunnatkin yleensä mielellään vaihtavat ajatuksia jonkun muun kun se saman puolison kanssa aina. Omatoimimatka on mielestäni jouluna vähän hankala kun joulua vietetään lähes kaikkialla ja ravintolat ja museot ovat pääosin kiinni ja jotenkin ankeaa syödä yksin jouluaattoiltana jossain kiinalaisravintolassa, jossa ei ole ketään muuta asiakasta. Ilmakin on aika kylmä koko Euroopassa ainakin illalla. Noilla järjestetyillä matkoilla ollaan käyty paikoissa, joihin en yksin olisi osannut tai päässyt jouluna. 

Vierailija
33/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain seurakunnilla on joulujuhlia tai ohjelmallisia joulupuurotilaisuuksia, jotka on suunnattu erityisesti niille jotka kaipaa jouluna muiden seuraa. 

Entä jos ei halua kuunnella Herran sanaa ja veisata virsiä?

No periaatteessahan joulu perustuu kristillisyyteen, joten miksi viettää joulua diinä tspauhsessa ollenkaan? Jos on hyvin toimeentuleva , voi vaikka matkustaa jonnekin (missä ei vietetä joulua).

Vierailija
34/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sen noin tarvitse mennä. Esim voi sopia saunovansa emännän kanssa. Ja vaikka menisikin niin onko sitten koko päivän mielummin yksin lukemassa kirjaa/ näppäilemässä puhelinta kuin että tekee samaa vain yhden tunnin ja nauttii monta tuntia seurasta? Jos on niin sitten on turha kiukutella yksinäisyyttään.

En nyt tiedä, onko sinunkaan asenne kauhean positiivinen, jos kutsut toisen käytöstä kiukutteluksi vain sen takia, että hän ei halua viettää joulu juuri sinun mieltymyksesi mukaan. 

Vierailija
35/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Berliini, Lontoo?

Vierailija
36/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestettyjä sinkkutilaisuuksia kävin sinkkuaikoina pari kertaa tsekkaamassa..Ei tosin jouluna. Kummassakin tilaisuudessa oli lähinnä naisia. Onko vieläkin niin, että miehet eivät lähde näihin? Tässä tulleista ehdotuksista nuo joulumatkat kuulosti parhaalta vaihtoehdolta. 

Vierailija
37/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä taas niin ymmärtämättömiä kommentteja. Mikset nyt vaan mene sinne tai tänne ja miksi valitat..

Moni on samassa veneessä ap:n kanssa ja toivoo, että olisi joku paikka mihin mennä hyvällä fiiliksellä ilman että tarvitsee olla jonkun perheen jaloissa ja taas saamassa muistutusta siitä, että ei ole omaa perhettä. Ja meitä totaali-perheettömiä on, syyt vaihtelevat. Toivon sulle ja muille samassa tilanteessa oleville hyvää joulun aikaa. <3

Pakko sanoa, kun olen ollut pitkään sinkku ja nykyisin olen perheellinen: se sinkku kokee itsensä joka tapauksessa vajaaksi, kun sitä parisuhdetta/perhettä ei ole. Valitettavasti se fiilis on vain jouluna läsnä, jos joulunsa viettää pariskuntien tai perheiden seurassa. Tiedän itsekin, että kipeältä tuntuu, kun omille tunteille ei voi mitään. Silti ne tunteet voi laittaa hetkeksi taka-alalle ja nauttia toisten seurasta. Silti vietin sinkkuaikoina monenlaisia jouluja. Menin mukaan puolitutun työkaverin perheen jouluaterialle, sinne oli kutsuttu lisäksi toinenkin yksinäinen. Eräänä jouluaattona kiersin yksinäisten ihmisten kodeissa, vein joulutorttuja ja juttelin tunnin pari (nämä yksinäiset löytyivät tutun diakoniatyöntekijän kautta). Monta joulua olen ollut töissä. Paljon on kyse siitä, onko valmis asettamaan itsensä alttiiksi uusille kokemuksille. Se yksinäisyys tuntuu joka tapauksessa kipeältä, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa yksin olemista.

Moni ottaa mielellään sinkun joulunviettoonsa mukaan, ei siinä ole kenenkään jaloissa, vaan toivottu vieras. :)

Vierailija
38/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapyhät on kamalia, varsinkin joulu, vaikka sen sanoma onkin ihana. Mutta omalla kohdallani se tuntuu lähinnä vinoilulta.

Ei vaikuta riittävän, että on kaveri tai ystävä. Pitäis olla sukulainen.

Vierailija
39/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo, joka on kutsunut yksinäisen joulunviettoon:

Meillä ei ole kenenkään pakko saunoa, olipa joulu tai ei. Saunassa ei meillä ole ollut tapana viipyä tuntikausia, puoli tuntia on yleensä suihkuineen kestänyt. Jos on vieraita, niin vieras päättää, haluaako mennä saunaan yksin vai onko ns. miesten ja naisten vuorot. Ei me pariskuntana saunota silloin, jos kylään tulee joku muu. Ja aika moni kaipaa kyläilyn aikana ns. omaakin aikaa ja se toki suodaan, niin vieraalle kuin isäntäväelle.

Ei meillä ole pakko jouluna tehdä mitään tiettyä. Toki meillä on tietyt jouluperinteet, mutta ei vieraan ole pakko niihin osallistua. Toki toivon, että osa tekemisestä olisi vieraalle mieluisaa. Ja totta kai huomioisimme vieraan, jos sellainen jouluksi tulisi. Kysyisin, mitä hän ehdottomasti toivoo joulupöytään ja huolehtisin, että lempiherkkuja olisi tarjolla. Tai jos se jouluvieras ehdottomasti haluaisi katsoa jonkun jouluelokuvan, niin siitä vaan koko porukka ruudun ääreen joululeffaa katsomaan.

Meitä on monia, jotka huomioivat vieraat ja toivovat heidän viihtyvän.<3

Vierailija
40/42 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uudesti syntynyt kristitty enkä koskaan tunne itseäni yksinäiseksi vaikka olisin yksin jossain. Minulla on maailman kaikkeuden paras ystävä seurana eli Jeesus. Voin rukoilla eli jutustella Hänelle ihan milloin siltä tuntuu. Tunnen Hänen seuransa ja Hän kuuntelee minua vastaten kysymyksiini, jos haluaa.

Käyn laulamassa kauneimmat joululaulut, joulukirkossa ja jouluyön messussa. Tapanin päivänä menen uudelleen messuun. Siellä ei kukaan ole yksin eikä yksinäinen sillä meitä yhdistää usko ja osa on toki kovasti tervetulleita ei uskovia. Kaikki mahtuu ja on tervetulleita joukkoon iloiseen.

Mitäs, jos sinäkin ap jättäisit kirkon ulkopuolelle ennakkoluulosi ja takuulla viihdyt muiden joukossa kirkossa.

Hyvää kolmatta adventtia kaikille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi