Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2025

Vierailija
15.12.2024 |

Moikka! Löytyiskö tätä kautta muita joilla tavoitteena päästä psykalle opiskelemaan? :)

Mä haluaisin koota jonkunlaisen tuki/tsemppiryhmän tulevan kevään opiskelu-urakkaa ajatellen. En pikaisella googlettelulla löytänyt. Itse olen alanvaihtaja ja suunnitelmissa olis lukea pääsykokeisiin työn ohessa. En vielä oo tehny päätöstä osallistunko jollekin maksulliselle kurssille vai meenkö omillani. Viime keväänä hain ekaa kertaa. Osallistuin silloin varjovalmennuksen kurssille ja sieltä sai tosi hyvää buustia ja muiden hakijoiden tuen hommaan. Vielä eivät ole päivittäneet sivustolle järjestyykö vastaava ensi keväälle vai ei. Joka tapauksessa laitelkaa kaikki kiinnostuneet viestiä niin olis ihana vaihtaa ajatuksia! :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro, haen nyt ekaa kertaa eikä ollut itellä kyllä tarkotus ostaa maksullista kurssia. Vähän vaikeuksia on ollut tehä sellasta kunnollista lukusuunnitelmaa, mutta oon pyytäny koululta apua. Mitä veikkaat korostuuko nyt enskokeessa se, että kannattaisi opiskella psykologiaa etukäteen, että omaksuisi ennakkomateriaalin nopeasti vai sitten keskittyä ainoastaan artikkelinlukutaitoon. Mietin myös, että kannattaiskohan joku lukion terveystiedon kirja napata mukaan, kun valintakoe D:hen kuulu myös ne terveys/hoitotieteet?

Vierailija
2/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Haen nyt toista kertaa tosissani. Valmistaudun tilastomenetelmien kanssa, muutenhan kokeesta ei vielä oikein osaa sanoa mitään pääsykoeuudistuksen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä! Haen nyt toista kertaa tosissani. Valmistaudun tilastomenetelmien kanssa, muutenhan kokeesta ei vielä oikein osaa sanoa mitään pääsykoeuudistuksen vuoksi.

Meinaan hakea, mutta mikä uudistus? 

Pari vuotta sitten tulostin artikkelit ja luin ne myös, mutta jotenkin se pääsykokeisiin meneminen sitten jäi. Tuntui siltä, että jos parljastan hakevani niin kaikki on pilalla ja jotenkin eräs sai selville, että olen hakemassa. : D Olen vähän vaikea tapaus, mutta ajattelin kokeillla kuitenkin. Ammatinvalintapsyka kiinnostaa. 

Vierailija
4/12 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tätä samaa jokavuotista? Nämä keskustelut ovat pysyneet sisällöltään samanlaisina vuosikausia. Hakijat vaan vaihtuvat ja jotkut hakevat jo miljoonatta kertaa. Mikään muu aine ei herätä vastaavia omia keskusteluja vuodesta toiseen.

Vierailija
5/12 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko tätä samaa jokavuotista? Nämä keskustelut ovat pysyneet sisällöltään samanlaisina vuosikausia. Hakijat vaan vaihtuvat ja jotkut hakevat jo miljoonatta kertaa. Mikään muu aine ei herätä vastaavia omia keskusteluja vuodesta toiseen.

Mitä sitten? Ehkä koska psykologiaan on vaikea päästä ja osalla hakijoista on mielenterveysongelmia ja tarvitaan yhteisöllisyyttä haastavan asian pariin. 

Vierailija
6/12 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kahlata läpi tilastoja ja tarkoitus ois myös vanhoja pääsykokeita kattoa. 

Vierailija
7/12 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko kerrata lukion psykologian kurssikirjoja? Olen ensi kertaa hakemassa, enkä yhtään tiedä, mitä kokeista odottaa.

Vierailija
8/12 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kuliksen kuninkaat, onko tiedossa taas "älykkäitä" sykologeja?

Vierailija
9/12 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pääsittekö?

Vierailija
10/12 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuliksesta pääsi taas iso joukko "empaattisia" kanssaihmisiä!

Vierailija
11/12 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin haette psykaan tai jäätte harmittelee että ette päässyt sisään niin pohtikaa tätä:

Psykologin palkka on suhteellisen pieni kuitenkin verrattuna muihin maistereihin. Eikä ole liikkuvuutta ylöspäin työuralla. On psykologi tai johtava psykologi joka lähinnä pohtii psykologien kesäloma ja tukee jos on vaikee ceissi. 

Kiinnostaako työ aikuisten kanssa? Käykää katsomassa avoimet työpaikat "psykologi" "koko Suomi". Yleensä on pari pähdeklinikka paikkaa avoinna, muutoin vain perhe, lapsi tai koulupsykologi paikkoja ....  

Monet, ja siis tosi monet psykologit menee kuitenkin psykoterapeutti koulutuksen, joka omien terapia sessioiden takia jne. tulee maksamaan 25000-35000€. Psykologeiltakin vaaditaan se 2v töitä ensin ja sinä joudut maksaa sen ihan itse. 

Jos kuitenkin se on se yksilö hoito joka kiinnostaa niin opiskellaan vaikka sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi tai jotain jonka pohjalta tiedätte että voitte myös hakea siihen aivan samaan terapeutti koulutukseen. Sit työ on sama kuin psykologilla joka on myös terapeutti. 

Itselle tämä kaikki selvisi kesken psykaan opinnot ja kaduttaa koko homma. En halua maksaa maltaita lisäkoulutuksista kun muut kaverit saa 4000-6000t, etenee uralla ja palkka nousee ilman yhtäkään kurssia maisterin jälkeen... Eteenkin kun palkka pysyy siis aikalailla samana! Miksi opiskeltiin 5v jos ei voida hoitaa ihmisiä sen jälkeen? 

Joten Miehikkälä MIKSI psyka? Haluatko antaa terapiaa juuri aikuisille? Siihen on lyhempiäkin reittejä (sairaanhoitaja AMK+ 2v töitä+ terapeutti koulutus). Tämä reitti on myös 2v nopeampi koska siinä ei ole maisterin vaikka päädyt siis samaan psykoterapia koulutukseen usein kuin psykologit.

T. Psykologi joka olisi valinnut toisin

Vierailija
12/12 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autocorrect: Miehikkälä piti olla miettikää^^

T. Psykologi joka olisi valinnut toisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan