Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako minun ostaa 10 KILOGRAMMAA lipeäkalaa?

Vierailija
15.12.2024 |

Kun kalaa syön niin useimmiten syön lohifilettä, maksaa noin 13 €/kg. Tänään sattumalta huomasin Lidlissä lipeäkalaa, maksaa 10 €/kg. Eli varsin taloudellista. Kala on terveellistä, kalaa kannattaa syödä, kala on kaikinpuolin tarpeellista ravintoa... mutta: en ole kertaakaan elämässäni syönyt lipeäkalaa. En kertaakaan!

Kun noin taloudellista kalaa myydään niin tietysti sitä ostaisi kotiin varastoon ihan sikapaljon. Ja lipeäkala on sikälikin outo kala että sitä ei tarvitse säilyttää pakastimessa, koska jopa jääkaapissa se jostain ihmeen syystä säilyy 4 kuukautta. Ihan uskomattoman pitkä säilyvyys jääkaapissa, mikään muu kala ei säily noin pitkään!

Joten, lipeäkala olisi taloudellinen, käytännöllinen, helppo, pitkään säilyvä, täydellinen,... paitsi että: ONKO SIINÄ JOKIN VIKA? Tai siis: MIKÄ KOIRA TÄHÄN OIKEIN ON HAUDATTUNA?

Jos diili kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin se ei ole totta. Mun mielestä: lipeäkala kuulostaa liian hyvältä diililtä. Joten mikä lipeäkalassa on pielessä mikä pilaa sen diilin? MIKSI LIPEÄKALAA EI KANNATA OSTAA? Jokin syy sille on että ei kannata ostaa. Mutta mikä syy?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap jatkan... parit jatkokysymykset...

Tuo lipeäkala on valmistettu kalasta nimeltä MOLVA. Miksi ne myy molvaa juurikin lipeä-käsiteltynä? Miksei ne myy molvaa ihan tuoreena ihan tavalliseen tapaan kuten esim lohta?

Ja tuo molva on tosiaan yksi ns "turska-kala". Toinen turska-kala: SEITI. Myös seitiä tykkään syödä. En osta seiti-kalapuikkoja joissa on viljaa pinnassa. Vaan ostan ihan 100% seitifilettä. Lidl myy sitä pakkasessa, hinta ehkä 8-9 €/kg, eli vähän halvempaa kuin lipeäkala. Joten kysymykseni: onko sillä mitään ihmeen väliä että syönkö lipeäkalaa vai seitifilettä? Seitifile on vähän halvempaa, joten siksi ensisijaisesti valitsisin seitifileen, tietysti. Onko jokin syy valita mieluummin lipeäkala, häh?

Vierailija
2/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkalassa on omaleimainen haju. Tämä on se catch.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kapakalaa.

Vierailija
4/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta nyt yksi kilo ja joulujälkeen alesta 100 kg:a.

Vierailija
5/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta nyt yksi kilo ja joulujälkeen alesta 100 kg:a.

Kiitos vinkistä, mutta siinä on yksi ongelma. Minä ostin tänään yhden kilon. Ja mietin että ehkä odotan joulun ohi että saa loput kalat alennuksella. Mutta mitä jos: siellä kaupassa ei joulun jälkeen enää ole ollenkaan lipeäkalaa jäljellä?

Sesongin jälkeen on tuotteella alennus ainoastaan jos tuotetta on vielä jäljellä. Muussa tapauksessa tuote on loppuunmyyty eli sitä tuotetta ei saa enää ollenkaan.

ap

Vierailija
6/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipeäkalassa on omaleimainen haju. Tämä on se catch.

Onneksi kerrot että siinä on jokin CATCH. Koska sitä mäkin tässä hain. Mun mielestä on epäilyttävää että lipeäkala on niin halpaa. Joten tahdon tietää että mitä ihmeen CATCH-VIKAA siinä lipeäkalassa oikein on. Mun täytyy kokeilla lipeäkalaa tosi äkkiä jotta tiedän että tahdonko itselleni lisää lipeäkalaa. Jos se on hyvää niin menen ostamaan 10 kg lisää. Jos se on pahaa niin en osta yhtään lisää.

Taisit juuri ratkaista minun pulmani. Kenties. Varmaankin. Toivottavasti. Kun kerroit että semmonen CATCH siinä kalassa tosiaankin on olemassa! Enhän mä voi mistään CATCHistä tietää kun en ole tuotteeseen ikinä ennen törmännyt. En ikinä.

ap

Vierailija
7/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkalan "catch" on hajun lisäksi siinä, ettei se maistu juuri yhtään miltään.

Sen mauttomuuden vuoksi lipeäkalaa syödään usein runsaan suolan, pippurin ja valkokastikkeen kanssa. Se suolan määrä ja valkokastike ei taas tee lipeäkalasta jatkuvasti syötynä mitenkään erityisen terveellistä. Siksi se on lähinnä jouluruokaa monelle.

Toki monet muutkin kalat ovat ilman suolaamista mauttomia, mutta itse joudun lipeäkalaan laittamaan suolaa runsaasti ja valkokastiketta myös paljon, että maistuisi.

Vierailija
8/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai nyt vielä lopettanut, ap?

Vierailija
9/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maista pikkuisen, ennen kuin ostat sen 10kg tai kaappia täyteen. Pieni pala/lusikallinen riittää.

Vierailija
10/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipeäkalan "catch" on hajun lisäksi siinä, ettei se maistu juuri yhtään miltään.

Sen mauttomuuden vuoksi lipeäkalaa syödään usein runsaan suolan, pippurin ja valkokastikkeen kanssa. Se suolan määrä ja valkokastike ei taas tee lipeäkalasta jatkuvasti syötynä mitenkään erityisen terveellistä. Siksi se on lähinnä jouluruokaa monelle.

Toki monet muutkin kalat ovat ilman suolaamista mauttomia, mutta itse joudun lipeäkalaan laittamaan suolaa runsaasti ja valkokastiketta myös paljon, että maistuisi.

Ei kannata valmistaa lipeäkalaa perinteisesti vedessä keittämällä. Se kannattaa laittaa uunivuokaan ja uuniin kypsymään. Valkokastikkeesta saa hyvää ilman mieletöntä suolamäärää kun korvaa osan suolasta sitruunanmehulla tai toisena vaihtoehtona puristaa kalalle sitruunamehua ja antaa kastikkeen olla se valkokastike, johon laitetaan maustepippuria. 

Lipeäkalan klassinen lisuke vihreät herneet ovat suositeltavaa terveyttä edistävää ruokaa. Keitetty peruna sopii siihen kylkeen oikein hyvin. Toisena päivänä voi paistaa keitettyjä perunoita jos haluaa kahtena päivänä syödä peräkkäin lipeäkalaa. 

Vierailija
11/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeä on vaarallista pienessäkin määrin.

Vierailija
12/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata valmistaa lipeäkalaa perinteisesti vedessä keittämällä. Se kannattaa laittaa uunivuokaan ja uuniin kypsymään. Valkokastikkeesta saa hyvää ilman mieletöntä suolamäärää kun korvaa osan suolasta sitruunanmehulla tai toisena vaihtoehtona puristaa kalalle sitruunamehua ja antaa kastikkeen olla se valkokastike, johon laitetaan maustepippuria. 

Lipeäkalan klassinen lisuke vihreät herneet ovat suositeltavaa terveyttä edistävää ruokaa. Keitetty peruna sopii siihen kylkeen oikein hyvin. Toisena päivänä voi paistaa keitettyjä perunoita jos haluaa kahtena päivänä syödä peräkkäin lipeäkalaa. 

Hei jou! Nyt sä kirjoitit relevantin viestin, kun mainitsit lipeäkalan valmistustekniikan. Mainitsit että ei kannata keittää. Kun googlasin lipeäkalaa niin siellä käsketään keittämään. Jostain ihmeen syystä, öö. Mutta kun Lidlistä ostin 1 kg kokoisen lipeäkalapakkauksen, niin pakkauksessa käskettiin paistamaan uunissa. Ja en todellakaan tahdo keittää kalaa, hyi hyi hyi! Vaan todellakin meinaan uunissa paistaa.

Omituista paisto-ohjeessa on, että se kala käsketään pistämään uunivuokaan ja sitten käsketään peittämään kala leivinpaperilla. HÄH? No en meinaa! Mä meinaan pistää kalan uunivuokaan, ja uunivuoan päälle meinaan pistää sen uunivuoan ihan oman kannen. Niin: en meinaa peittää kalaa leivinpaperilla vaan meinaan peittää sen kannella. Vai onko tuo KANNEN käyttäminen jokin ihmeen rikos, pilaanko sillä koko kalan, HÄH?

Koska todellakaan en tahdo alkaa peitellä jotain ruokia uunissa jollain leivinpaperilla. Ihan hämärä paistamisohje.

EI kattilaan keittymään. Ei uuniin peitettynä leivinpaperilla. Vaan uuniin peitettynä kannella. Niinkuin KAIKKI ruoka valmistetaan. Miksei muka lipeäkalaa saisi valmistaa kuten kaikki muukin ruoka valmistetaan?

ap

Vierailija
13/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydystitkö ne Flying Lurella?

Vierailija
14/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai nyt vielä lopettanut, ap?

Hei sinä. Kiitos viestistäsi. Olet oikeassa: minä pommitin aloitustani omilla viesteilläni, koska olen osittain luuseri. Mutta: minä en ole 100% luuseri. Koska oli minulla hyvä syykin pommittaa aloitustani: siis pommitin aloitustani jotta saisin palstalaisilta tarpeeksi vastauksia, tarpeeksi informaatiota. Lopulta sain tarpeeksi eli osasin tehdä lopullisen päätökseni! Mikä oli lopullinen päätökseni? No: aiemmin olin ostanut Lidlistä 1 kg lipeäkalaa. Mutta kiitos tämän keskustelun päätin palata Lidliin ja ostaa sieltä KAIKKI loput lipeäkalat, noin 3,5 kg lipeäkalaa. Niin: tämän keskustelun ansiosta tulin siihen tulokseen että minun kannattaa ostaa Lidlin kaikki lipeäkalat itselleni omaan kotiin jääkaappiin ja pakastimeen. Kannatti! Oli hyödyksi itselleni! Nyt pakastimessani on 3,5 kg lipeäkalaa. Aion syödä sen joskus tulevaisuudessa hyvillä mielin.

KIITOS TÄLLE KOKO PALSTALLE, KAIKILLE VASTAAJILLE, TE TUOTITTE MINULLE HYÖTYÄ, PARANSITTE MINUN ELÄMÄÄNI. KIRJAIMELLISESTI TARJOSITTE MINULLE RAVINTOA USEIKSI KUUKAUSIKSI ETEENPÄIN.

t. ap

Vierailija
15/15 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lipeäkalan CATCH on täydellisen ratkaiseva CATCH. Eli se vika joka aiheuttaa sen ettei sitä kannata ostaa ollenkaan, ei kannata syödä ollankaan. Toki siinä on proteiinia, mutta proteiinia on myös vaikkapa palkokasveissa eli pavuissa/herneissä/linsseissä. Proteiinit saa myös kasviksista! Vaikkapa tofusta ja soijasta! Ei ole yhtikäs mitään syytä syödä kalaa proteiinin vuoksi. Vaan siis, kalan hyöty: siitä saa rasvaa. Siis rasvaisista kaloista saa rasvaa. Rasvaisia kaloja kuten lohea kannatttaa ostaa ja syödä. Muut kalat ovat ihan turhia, ihan täysin turhia ne eivät hyödytä ihmistä millään lailla ollenkaan.

Eli ostin juuri 3,5 kg lipeäkalaa ihan turhaan. Ihan täysin hukkaan menivät ne minun 35 euroani.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi