Vaatekaappi raikkaaksi - keinoja?
Meillä on makuuhuoneissa isot vaatekaapit ja ongelma on rehellisesti vaatteiden määrä. Vaatteita on kertynyt vuosien varrella paljon ja olemme kaikki sen henkisiä, että ehkä tätä ja tätäkin tulee vielä käytettyä.
No, pari kertaa vuodessa puhdistan kaapit isosti, kun siirrän talvi- ja kesävaatteiden paikkaa. Mutta, sellaisia vaatteita on paljon, joita ei ole tullut vuosiin käytettyä. Samoin vuodevaatteista ja pyyhkeistä tulee usein valittua ne viimeisimmät ja esillä olevat, joten niitäkin seisoo turhaan kaapissa odottamassa vieraita jne.
Lastenvaatteet ovat omassa kaapissa ja kiertotahti on nopeampi, ne laitan eteenpäin kun ovat pieniä.
Meillä on kuivuri ja kuivaan kaikki mahdolliset vaatteet siinä pesun jälkeen. Kosteita vaatteita kaappiin ei laiteta. Ennemminkin ongelma on vaatteiden tunkkaisuus, pöly. En osaa kuvata, vaatteet eivät haise tms..
Miten te olette ratkaisseet asian? Tiedän, että vaatteita pitäisi karsia rankalla kädellä. Keväällä/kesällä siihen ehkä on paukkuja, nyt on kaikkea muuta. Eihän tuo sinänsä ongelma ole, kaapit siistejä jne., mutta jotenkin se itseä ärsyttää. Ajatus pölystä ym. Kaikki esim. yli vuoden käyttämättömänä olevat vaatteet eteenpäin/roskiin kunnon mukaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin kyllä ihan sisäilmaongelmaa, jos tekstiilit ummehtuvat kaapissa. Ymmörrän että tämä voi järkyttää. Meillä ei ummehdu kaapeissa, vaikka siellä olisi ollut jotain 10 vuotta.
Et vaan haista, kun olet niin tottunut niiden hajuihin.
Näin käy helposti sisäilmaongelmaisissa taloissa, että hajuun turtuu siellä ollessaan. Haistaa, kun vaikkapa haistelee tekstiilejä toisaalla.
Haju muodostuu aina jostain. Tekstiilit eivät itsestään ala haista. Kaappi ei itsestään ala haista. Jokin aiheuttaa hajun. Mikä? Jollei se tule kaapin pintamateriaalista, se tulee jostain itse talosta.
Kaikilla on ominaistuoksu vaatteissa, ehkä sisäilmaongelmaa on kaikilla. Minulla on tutuilla hyvin eri ikäisiä asuntoja eri materiaaleilla, ja kaikilla on vaatteissa ominaishaju, ei voimakas, mutta haistat sen, jos oikein haistelet.
Vierailija kirjoitti:
Seetripuupalloja / -paloja vaatekaappiin. Ei 'haise', mutta raikastaa tekstiilit. https://www.prisma.fi/tuotteet/100056511/cosatto-setripuupalat-100056511
Sitten vaatteet haisee yhdelle ja itse toiselle, siitä se vasta koktail syntyy. Liian tiiviisti ahdettu kaappi tekee tuota. Pesuaineet, huuhteluaineet.
Laita kaappiin voileipiä. Ne tuovat raikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seetripuupalloja / -paloja vaatekaappiin. Ei 'haise', mutta raikastaa tekstiilit. https://www.prisma.fi/tuotteet/100056511/cosatto-setripuupalat-100056511
Sitten vaatteet haisee yhdelle ja itse toiselle, siitä se vasta koktail syntyy. Liian tiiviisti ahdettu kaappi tekee tuota. Pesuaineet, huuhteluaineet.
Tuonkin takia itse käytän hajusteetonta Pirkkaa enkä käytä huuhteluaineita ollenkaan saati etikkaa. Se se vasta haiseekin myöhemmin lähes oksennukselle.
T tuo, jonka vaatekaapit pursuavat niin, etteivät ovet mene kiinni kunnolla
Hajuihin en ota kantaa (jos ei ole kyse homeen eli ns mökin hajusta; se ei lähde millään; roskiin). Mutta.
Mulla on sisään käveltävä vaatehuone, ei siis ovia kaapeissa. Hyllyt pölyttyy muttei ole tunkkaista mikä on plussaa.
Olen aina horttaillut liikaa vaatteita ja vasta viime vuosina olen päässyt niistä vähitellen eroon. Mulla toimi se, että kävin vaatteet usein läpi (noin kerran vuoteen) ja aina jotain lähti. Lisäksi lajittelin vanhat vaatteet tyyliin käytettävät-säästettävät-poistolistalla-pois. Jos en pystynyt luopumaan jostain laitoin sen mietintälaatikkoon. Usein seuraavalla kerralla olin valmis jo luopumaan. Jos vaate ei enää mahdu päälle niin ehdottomasti pois.
Tarvitsin aikaa koska pidän vaatteista ja en osaa luopua niistä. Nyt alkaa vaatekomero olla järjestyksessä mutta iso homma siinä oli.
Ruokasoodaa , sitruuna tiivisteeseen ja lasi kaapin pohjalle.
Toimii.
Vaatekaapin tunkkaisuus ei liity sisäilmaongelmiin. Tietysti jos koko asunnossa on tunkkainen haju, lienee paikallaan tehostaa ilmanvaihtoa.
Vaatekaapeissa vaatteet alkavat usein haista ummehtuneelle, lievästi. Kaappiin kerääntyy pölyä ja usein ne vaatteetkaan eivät kaikki ole täysin puhtaita. Siksi kauan käyttämättömänä ollut vaate voi haista lievästi tunkkaiselle. Haju katoaa käytössä tai pesussa.
Parasta olisikin, että vaatekaapit eivät ole liian täysiä ja vaatteet ovat kierrossa. Ovea voi pitää raollaan. Villavaatteet voi laittaa kesäkaudeksi vaikkapa muovipusseihin. Samoin muita käyttämättömänä olevia vaatteita voi umpioida.
Oma ratkaisuni pölyn kerääntymisen ja tunkkaisuuden ehkäisemiseksi vaatepaljouden suhteen on vaatteiden säilyttäminen muovi- ja/tai pahvilaatikoissa sekä tietenkin ripustettavien vaatteiden osalta pukupusseissa.
Silloin pursuava vaatekaappi onkin hyvä, se kun on niin täynnä, että ovi ei kunnolla mahdu kiinni:) Meillä on tuo tilanne lähes jokaisessa kaapissa, kun ei ole vaatehuonetta.