Mikä juttu tää on, että hampaat poistettiin kun ei ollut varaa juurihoitoon??
Alkaa olla kyllä jo hc-luokan uhriutumista. Itse olisin mennyt hammaslääkäriin ja päästänyt laskut vaikka sitten ulosottoon, jos ei mikään muu keino (maksuvapautus, sosiaalinen luototus, harkinnanvarainen toimeentulotuki) olisi onnistunut. Ei voi ymmärtää.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi äärimmäisen harvoin hammalääkäris suosittelevat poistoja.
Mutta juurihoidosta kyllä säästyy halvalla: harjaamalla hampaat kahdesti päivässä ja lankaamassa ne ja käymässä kerran vuodessa poistattamassa hammaskiven, kunnallisessan. 30 e. Mun hammaslääkäri ihmetteli sitä miksi ihmiset ei halua säästää hammaslääkärikuluissa, kun se on niin helppoa ja halpaa kumminkin, se harjan ostaminen eikä hammaslankakaa paljon maksa.
Kummallista uhriutumista turhasta kun köyhillä on ihan oikeita ongelmia.
Toinen sanoo, että kesällä on hyvä nukkua puun alla. Missähän maassa? Suomen kesäyötkin ovat yleensä aika kalseita, varsinkin tuossa kolmen tienoilla.
Ompa hammaslääkärisi tietämätön. Kaikkien kohdalla pelkkä kahdesti päivässä harjaaminen ja lankaaminen ja kerran vuodessa hammaskiven poisto ei auta mitään. Joillakin on enemmän kariesbakte
Enemmän kariesbakteeria suussa :D
Sitä joko on tai ei, toiset vaan antaa bakteerille enemmän ravintoa, ihan itsekseen se ei suussa mellasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta juurihoidosta kyllä säästyy halvalla: harjaamalla hampaat kahdesti päivässä ja lankaamassa ne ja käymässä kerran vuodessa poistattamassa hammaskiven, kunnallisessan. 30 e. Mun hammaslääkäri ihmetteli sitä miksi ihmiset ei halua säästää hammaslääkärikuluissa, kun se on niin helppoa ja halpaa kumminkin, se harjan ostaminen eikä hammaslankakaa paljon maksa.
Toinen sanoo, että kesällä on hyvä nukkua puun alla. Missähän maassa? Suomen kesäyötkin ovat yleensä aika kalseita, varsinkin tuossa kolmen tienoilla.
Minun hampaat reikiintyi jo lapsena. En ollut siihen aikaan kykenevä hoitamaan niitä itse tai miettimään, mitä niille tapahtuu vuosikymmeniä myöhemmin.
Olet ilmeisesti vanhempaa sukupolvea? Lasten hampaat on tarkastettu ja hoidettu ilmaiseksi jo 80-luvulta lähtien vähintään. Systemaattiset tarkastukset, kutsutaan hoitolasta, ei tarvitse itse edes varata aikaa. t. yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se poistokaan ihan ilmainen ollut?
Noin 1/4 - 1/5 osa maksusta.
Ei mullakaan ole hampaita. Oli virhe antaa hammaslääkärin poistaa ne.
Kaikkien kohdalla pelkkä kahdesti päivässä harjaaminen ja lankaaminen ja kerran vuodessa hammaskiven poisto ei auta mitään. Joillakin on enemmän kariesbakteeria suussa, joidenkin ruokavalio on ihan pilalla, toiset ihmiset ovat alttiimpia hampaiden reikiintymiselle, syljen koostumus jne.
Oletko kuullut hampaiden paikkaamisesta? Sillä voidaan estää hampaan tulehtuminen ja juurihoitoon joutuminen. Pitäisi vain käydä hammastarkastuksessa vuosittain, jolloin syntyneet reiät voi paikata ennenkuin karies poraa aukon hampaan läpi juureen, sitten se kyllä on menoa, siinä vaiheessa hammasta ei voi elävänä enää pelastaa.
Mitä sitten ? Juuri hoito toki on halvempi kuin kaikkien hampaiden poisto ja tekarit, jos on vain yksi hammas. Ja ihme juttu muutenkin ei ole 15 vuoteen junalla matkustanut, minä matkustin junalla viimeksi vuonna 1986.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kunnalliseen hammaskiven poistoon pääse kerran vuodessa. Itselleni kertyy ilmeisesti sylkityypin vuoksi runsaasti hammaskiveä, siis oikeasti tosi paljon vaikka harjaan ja väliharjaan huolella joka ikinen aamu ja ilta. Pääsen kunnalliselle joka toinen vuosi. Yksityiseltä saatu suositus oli vähintään kerran vuodessa. Tätä ei julkisella voida toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kohdalla pelkkä kahdesti päivässä harjaaminen ja lankaaminen ja kerran vuodessa hammaskiven poisto ei auta mitään. Joillakin on enemmän kariesbakteeria suussa, joidenkin ruokavalio on ihan pilalla, toiset ihmiset ovat alttiimpia hampaiden reikiintymiselle, syljen koostumus jne.
Oletko kuullut hampaiden paikkaamisesta? Sillä voidaan estää hampaan tulehtuminen ja juurihoitoon joutuminen. Pitäisi vain käydä hammastarkastuksessa vuosittain, jolloin syntyneet reiät voi paikata ennenkuin karies poraa aukon hampaan läpi juureen, sitten se kyllä on menoa, siinä vaiheessa hammasta ei voi elävänä enää pelastaa.
AI jaa , et ole koskaan kuullut halkeamista, no et varmaan. Hammaslääkäri suositteli käymään kolmen vuoden välein. Mutta käy sinä kerran vuodessa, ehkä sinulla on niitä ongelmia enemmän vaikka hoidat hampaasi noin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No haloo. Lääkärit poistelevat kohtuja ja muita sisäelimiä, jos asiakkalla ei ole varaa heidän silpomis- ja myrkytyspalveluihinsa. Vain hullu ylipäätään menee lääkäriin.
Niin, viisas menee jo ennen kuin hampaat ovat juurihoidettavassa kunnossa. Monella siellä tunnottoman juurihoidetun hampaiston alla muhii tulehdus, jota ei itse tunne. Ja se taas voi vaikuttaa elimistöön kaikenlaista. Varsinkin jos hoitaminen ei ole paljon kiinnostanut aiemminkaan.
Ei ne hampaat hetkessä mene huonoiksi, kyllä julkisellekin pääsee jonottamalla aikansa.
Miten hänellä voi olla kissoja? Mitä jos kissa sairastuu, ja se pitää viedä lääkäriin? Jos ei ole varaa edes itseään hoidattaa, miten hoidattaa kissat? Laskut voi olla tuhansissa, kun eläimelle käy jotain.
AI jaa , et ole koskaan kuullut halkeamista, no et varmaan. Hammaslääkäri suositteli käymään kolmen vuoden välein. Mutta käy sinä kerran vuodessa, ehkä sinulla on niitä ongelmia enemmän vaikka hoidat hampaasi noin hyvin.
Olen tuo jota kommentoit. Mun kunnassa pääsee myös hammastarkastukseen vain kolmen vuoden välein. Koska en halua tekareita, kustannan itselleni kahtena vuonna yksityisen tarkastuskäynnin, n. 70 e. Jos sieltä löytyy jotain, menen kunnalliselle hoitoa vaatimaan. Nyt ei ole kolmeen, neljään vuoteen ollut mitään, välillä on paikan uusintaa.
Mulle tekarit on kauhistus, siksi säästän tätä vuosittaista hammastarkastusta varten, vaikka viimeksi yksityinen hl sanoi, että voisin tulla kahden vuoden välein. Ja olen hyvin huolellinen puhdistuksessa, en käytä limsoja, puhumattakaan irtokarkeista yms. Mulle riitti yksi hammastulehdus ja juurihoito 20 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kunnalliseen hammaskiven poistoon pääse kerran vuodessa. Itselleni kertyy ilmeisesti sylkityypin vuoksi runsaasti hammaskiveä, siis oikeasti tosi paljon vaikka harjaan ja väliharjaan huol
Miksi tätä alapeukutatte? Näin se nyt vain on. Pointtina siis tuoda esille, että kunnalliselle ei pääse välttämättä vuosittain hammaskiven poistoon. Kun joku väitti että voi käydä vuosittain kunnallisella hamnaskiven poistossa. Minä pääsen joka toinen vuosi. Ja hammastarkastukseen pääsen joka kolmas vuosi. Juuri tänä vuonna kävin ja paikata piti reikä.
Miksi tätä alapeukutatte? Näin se nyt vain on. Pointtina siis tuoda esille, että kunnalliselle ei pääse välttämättä vuosittain hammaskiven poistoon. Kun joku väitti että voi käydä vuosittain kunnallisella hamnaskiven poistossa. Minä pääsen joka toinen vuosi. Ja hammastarkastukseen pääsen joka kolmas vuosi. Juuri tänä vuonna kävin ja paikata piti reikä.
Minä väitin mutta olin siis väärässä. Mun kunnassa pääsee hammashoitajalle kerran vuodessa ja hammaslääkärille kerran kolmessa vuodessa. Kummallista, että pihtaavat ennaltaehkäiseväastä hoidosta, jota hammaskiven poisto on. Sen korvaussuhdekin laskettiin Kelalla ihan minimiin ja se operaatio voi olla yksityisellä toista sataa jos on huonossa kunnossa hampaat.
Mutta jos kaikki hampaat pitää poistaa koska ne ovat kuolleet suuhun, kyllä se kertoo jonkinlaisesta elämänhallinnan menettämisestä. Kyllä siinä on ollut aika paljon kipujakin monta vuotta.
Hammaslääkäri-fobia on myös asia, joka voi tuhota ihmisen hampaat. Ei vaan mene hoidettavaksi, kärsii mieluummin kipuja. Miehillä yleisempi kuin naisilla, mun havaintojen mukaan.
Olen halunnut 5 vuotta tekohampaat,mutta hammaslääkäri ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden narskuttelukin johtui taloudellisesta tilanteesta. 😶
Olen oikeasti huolissani tästä edelleen lisääntyvästä ajatusmallista, missä kaikki oman elämän vastoinkäymiset johtuu joko yhteiskunnasta tai muista ihmisistä. Tätä on ollut aina, mutta nyt siitä on tullut oikein hyväksytty ilmiö, jota mediakin oikein lietsoo. Huoh.
Kyllä stressi sitä lisää, ei mikään uusi keksitty juttu.
Ja se oma taloudellinen tilannekin on varmasti taas yhteiskunnan ja muiden ihmisten syytä. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niitä hoidettavia hampaita vain oli liian monta ja toisekseen hammaslääkäri on voinut suositella poistoa, ei ne juurihoidetutkaan kauan kestä jos kerran narskuttelee pahasti.
Julkisella poistetaan herkästi rikki narskuteltuja hampaita. Niissä ei nähdä mitään järkeä alkaa hoitamaan, koska ne menevät ajan myötä pieneksi muruksi ientä myöten. Ennemmin kaupataan vaikka tekohampaat hampaiden tilalle ja ajatellaan, että kyllä joku avustava taho maksaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden narskuttelukin johtui taloudellisesta tilanteesta. 😶
Olen oikeasti huolissani tästä edelleen lisääntyvästä ajatusmallista, missä kaikki oman elämän vastoinkäymiset johtuu joko yhteiskunnasta tai muista ihmisistä. Tätä on ollut aina, mutta nyt siitä on tullut oikein hyväksytty ilmiö, jota mediakin oikein lietsoo. Huoh.
Osalla bruksismi on samanlainen unihäiriö kuten levottomat jalat, unissakävely tai -puhuminen. Sitä ei voi valita itse ja se on osittain perinnöllistäkin. Jokaisella bruksaajalla ei ole huolia tai stressiä. Voi olla kipuja kun kääntyy unissaan tai sitten voi olla kuiva suu, johon yrittää saada sylkeä liikuttelemalla leukoja. Ihmisen leuoilla ovat suuret voimat ja hampaita puree helposti unessa rikki. Kannattaa hankkia sovinnolla purentakisko yöksi ja lisätä yksi fluoraus NaFdent-fluoriliuoksella päivälläkin, että hammaskiille pysyy mahdollisimman tallessa. Kun se kiille on rikki, pehmeä hammas murenee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ajoissa pääsyä riittävään hammashoitoon, tilanne voi pahentua ja stressaavaan paikkaan osa ei mene. Ravinto vaikuttaa, kaikki.
Lasten ja nuorten hampaat pilaa energiajuoma ja jatkuva mussutus. Kannattaa ottaa vaikka kalsiumtabletit ja D-vitamiinia ruokaöljyteelusikallisen kanssa, että vitamiini ja kalsium imeytyvät. Kalsium on tärkeää luille ja hampaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kunnalliseen hammaskiven poistoon pääse kerran vuodessa. Itselleni kertyy ilmeisesti sylkityypin vuoksi runsaasti hammaskiveä, siis oikeasti tosi paljon vaikka harjaan ja väliharjaan huol
Käykää AMKin hammashygienistiopiskelijan luona. Sinne opetushoitolaan tarvitaan asiakkaita.
Entä itikat??