Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinalaiset sähköautot ovat roimasti kasvattaneet suosiotaan Euroopassa, Meksikodsa, Aasiassa ja Afrikassa

Vierailija
15.12.2024 |

Kiinalaiset sähköautot ovat kasvattaneet suosiotaan nopeasti Meksikossa, Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa, mikä voi uhata Saksan ja Pohjois-Amerikan autoteollisuutta. Meksikossa kiinalaiset autot, kuten noin 18 000 dollarin hintainen nelipaikkainen sähköauto, myyvät nopeasti. Yhdysvaltojen korkeat tullit kuitenkin estävät niiden tuonnin, eikä merkittäviä valmistusmääriä vielä tuoteta Meksikossa. 

Kiinalaiset valmistajat, kuten BYD, suunnittelevat tehtaita Latinalaiseen Amerikkaan ja pyrkivät haastamaan japanilaiset, amerikkalaiset ja eurooppalaiset valmistajat. Heidän strategiansa tähtää lopulta Yhdysvaltain markkinoille, vaikka pääsy sinne on toistaiseksi epätodennäköistä. 

Kiinalaiset autot ovat kehittyneet nopeasti laadullisesti ja ylittävät usein länsimaiset kilpailijat erityisesti akkuteknologiassa, autonomisessa ajamisessa ja viihdejärjestelmissä. Kiinalaiset valmistajat ovatkin nousseet maailman suurimmiksi autojen viejiksi ja kasvattaneet markkinaosuuksiaan esimerkiksi Brasiliassa ja Thaimaassa. Pandemian jälkeen länsimaiset valmistajat ovat menettäneet johtavan asemansa, ja kiinalaiset määrittävät nyt pelin säännöt.

Lähde New York Times

Ilmainen linkki missä on artikkelin pääkohdat

https://www.msn.com/en-us/money/news/chinese-carmakers-are-taking-mexic…

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laatu ole kummoistakaan vaan se hinta kun Kiinan valtio maksaa valmistajille isoja tukia. Siksi juuri näille on tulossa tulleja.

Vierailija
2/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan tavoite olla mailman johtava talousmahti keinolla millä hyvänsä vuoteen n. 2048 mennessä.

Mailma on jo kontallaan, kun kinuski tuuppaa markkinoille halvalla kaikkea ja kilpailu tappaa yritykset EU ssa.

Esim. Temun halvat toimitukset vs posti jonka paketti toimitus jo kaliimpi, kuin temu keskiostos 6€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vihreä siirtymä. Jes!.

Kiina, ilmastoavoite 2060

EU ja Suomi, ilmastoavoite  2035 (sähköautopakko)

Kuka kerää potin? Kenellä on ohjat?

Vierailija
4/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalla on kaikki tärkeimmät kriittiset vihreän siirtymän mineraalivarat. Afrikkaa myöten. 

Huulipunahallitus meni helmat heiluen vihreään siirtymään ja asetti remonttipakot, polttomoottorikiellot, metsien käytön rajoitukset ym.

Miksei valtakunnan oikeutta vieläkään käydä? Vai voiko syyntakeettomia syyttää?

Vierailija
5/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalla on kaikki tärkeimmät kriittiset vihreän siirtymän mineraalivarat. Afrikkaa myöten. 

Huulipunahallitus meni helmat heiluen vihreään siirtymään ja asetti remonttipakot, polttomoottorikiellot, metsien käytön rajoitukset ym.

Miksei valtakunnan oikeutta vieläkään käydä? Vai voiko syyntakeettomia syyttää?

Edes yhtäkään tuulivoimalaa ei kyetä rakentamaan ilman Kiinaa. 

Vierailija
6/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vihreä siirtymä. Jes!.

Kiina, ilmastoavoite 2060

EU ja Suomi, ilmastoavoite  2035 (sähköautopakko)

Kuka kerää potin? Kenellä on ohjat?

Ei vaan polttoomoottorikielto kun taas Kiina jyrää sähköautoissa.

Ja siksi Saksan autoteollisuus on vaikeuksissa ja vihreiden energaratkaisujen takia koko maa. Nostaa sähkön hintaa jopa pohjoismaissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se laatu ole kummoistakaan vaan se hinta kun Kiinan valtio maksaa valmistajille isoja tukia. Siksi juuri näille on tulossa tulleja.

Näin saadaan estettyä jokaiselta köyhältä tai vähemmän varakkaalta sähköauton hankinta ja jatketaan bensa-autoilla körröttelyä.

Vierailija
8/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jossain Koreassakin tehty jotain 5 tonnin sähköautoa, mutta jotain tuohonkin piti keksiä, etteivät Suomalaiset pääse nauttimaan sähköautoiluun siirtymisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa maissa otetaan ilmastotavoitteet vakavasti.

Vierailija
10/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trummpen sanoi että yhtää kinuskien sähköautoa ei tule yenkkilää kun hän on presidentti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin juuri 4 vuotta tonnin maksaneella autolla, oli farmari automaatti ilmastoinnilla, että tässä on vielä aika pitkä matka kehityksessä saada näin hyvää tonnilla.

Enkä tehnyt autoon mitään, joten 4 vuodessa se meni niin huonoksi, että olisi pitänyt alkaa korjailemaan isolla rahalla mm katsastukseen, joten jätin tekemättä ja joku sen vielä 500e pihasta katsastamattonakin haki.

Mutta kyllä tuo 500e tappio 4 vuoden ajosta on aika pieni kulu, monihan lyhentää tuon verran parissa kuussa?

Vierailija
12/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele lainkaan. Kiinalaisten sähköautojen hinta-laatusuhde ovat ylivertaisia. Lisäksi tarjolla on suurempi valikoima eri tarkoituksiin sopivia malleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin kiinalaisella kuin Teslan magamobiililla.

Vierailija
14/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan kommunistipuolueen johdolla teollisuuden innovaatioihin ja tuotantoon on panostettu kunnolla. Samalla on vähennetty riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ja luotu työpaikkoja vientiteollisuuden yrityksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jossain Koreassakin tehty jotain 5 tonnin sähköautoa, mutta jotain tuohonkin piti keksiä, etteivät Suomalaiset pääse nauttimaan sähköautoiluun siirtymisestä.

Se on suomalaiset, miksi persut ei tuota ymmärrä?

Vierailija
16/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa maissa otetaan ilmastotavoitteet vakavasti.

Taisi olla huumoria mukana? Kiina rakentaa 200 uutta hiilivoimalaa. Ja sitoutuu (jos muistaa) hiilineutraalitavoitteeseen vasta 2060. Suomi polkee itsensä suohon jo 2035. Kiinalla ja muilla sen kaltaisilla on kaikki pelikortit käsissä. Meillä ei. 

Me olemme todella hölmöjä. Sinisilmäisiä idio*tteja. Ilmastonmuutos ja woke. Mikä meitä oikein vaivaa?

Vierailija
17/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan valtiot tukevat omia autonvalmistajiaan eikä Kiina ole tässä suhteessa poikkeus. Kiinalaiset autot eivät ole Euroopan markkinoilla juuri täkäläisiä halvempia.

Vierailija
18/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan valtiot tukevat omia autonvalmistajiaan eikä Kiina ole tässä suhteessa poikkeus. Kiinalaiset autot eivät ole Euroopan markkinoilla juuri täkäläisiä halvempia.

Kävin juuri sähköautomessuilla täällä Espanjassa.

BYD oli halvin, mutta ei paljon.

Citroenin pikkuauto on ihan kelpo eurooppalainen vaihtoehto, ja VW-ryhmä näkyy pääsevän parempiin asemiin Skodan kautta.  Alkaa tosin olla VW:n viimeiset ajat.

Parasta tuossa kiinalaisessa kilpailussa on se, että se pakottaa eurooppalaiset toimimaan.

Trump puolestaan piakkoin ryssii kaikki muut valmistajat maassaan paitsi hovikuiskaajan omistaman Teslan.

Yhden tyhmyys ja toisen ahneus on paha yhdistelmä.

Vierailija
19/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan valtiot tukevat omia autonvalmistajiaan eikä Kiina ole tässä suhteessa poikkeus. Kiinalaiset autot eivät ole Euroopan markkinoilla juuri täkäläisiä halvempia.

Kiinan tuki on kyllä ihan eri tasolla. Siksi niille oikeutetusti tulleja ollaan jakamassa.

Kilpailkoot laadulla, kuten muutkin joutuvat tekemään.

Vierailija
20/25 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla varmaa tietoa Kiinan ja Euroopan maiden maksamista tuista? Valmistuskustannukset ovat Kiinassa epäilemättä alemmat kuin vaikkapa Saksassa.