Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Trollaako ihmiset noiden ruokakulujen kanssa?

Vierailija
14.12.2024 |

Vuodesta toiseen porukka aina vaan väittää syövänsä 200e/kk

Jos lasket viimeaikaiset rajut korotukset ja sitä ennen perusinflaation, ~3,5% vuodessa, ni vuoden 2010 kauppakulut 200e on nousseet lähemmäs 400e, mikä musta kuulostaakin normaalilta sinkun kuluilta (2000+ kcal/päivä).

Vai syöttekö siis jotain venäläistä vankilaruokaa?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienet ruokakulut ovat olleet trollausta 2020-2024 kun suomalaisten ostovoima on tuhottu aivan täysin

Vierailija
42/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ketju on mukavaa luettavaa. En usko että siellä trollaillaan. Olen sinkku ja periaatteessa 50€/kk ei ole täysin mahdoton suoritus. Nyt voi olla että ensi vuonna menen/pääsen leikkaukseen ja voi tulla sairapäivärahalle putoaminen, joten laitan tiukkaa budjettia jo ennakkoon päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pieniruokainen. Viikossa menee n. 50e ruokakauppaan.

Sama juttu. Asun yksin. viikon ruoat todellakin mahtuu 50 euroon, KUN on olemassa laatikollinen mausteita sekä pastat, riisit ja perunat. Olen oikeasti hyvä laittamaan ruokaa ja maustaminen tekee lähes mistä tahansa herkkua. Olen kaikkiruokainen kulinarsti, väitän että syön todella hyvin. Yksi salaisuus on se että makeat herkut teen itse (en tykkää lähes mistään valmiista ja ne on kalliita): marjapuuro, suklaavanukas, tiikerikakku, itsetehty jäätelö, mokkapalat, pulla, juustokakku, hedelmäsalaatti vaniljakermalla, tällaiset on mun herkkuja. 

Esimerkkinä Päivän ruoat tänään: AAMU 2 voileipää juustolla ja venäläisellä suolakurkulla, LOUNAS hyvinmaustettu pyttipannu jossa perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, lihapullia, majoneesikastike, VÄLIPALA salt & vinaigre sipsejä creme fraicheen dipattuna, ILTAPALA lautasellinen hapankorppuja milbonan "aurajuustolla" + iso hedelmäsalaatti vaniljakermavaahdolla.

Vierailija
44/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaahan ne! Oikeasti ihmisillä ei mene ruokaan kuin 100€ tai 150€ kuukaudessa, mutta sulle uskotellaan, että ruokaan on käytettävä vähintään tuplaten rahaa!

Vierailija
45/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen näitä jotka käyttää jotain 500 ruokaan yksin. Itse en edes köyhäile ja riittää paljon vähempi. Ja on lapsikin. 

Vierailija
46/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei laske työ tai kouluruokailua. Ja ainakin itselläni menee suhteessa enemmän sinkkuna kuin perheellisenä. 

Lounaaksi töihin vien aina omat eväät,ihan samaa perus kotiruokaa mitä arkisin iltaisin ja viikonloppuina syön. En koskaan käy työpäivän aikana ravintoloissa lounaalla tai tilaa lounasta töihin. Meillä ei ole työpaikalla lounasruokalaa, en kyllä kävisi sielläkään vaikka olisikin

Vierailija
47/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaahan ne! Oikeasti ihmisillä ei mene ruokaan kuin 100€ tai 150€ kuukaudessa, mutta sulle uskotellaan, että ruokaan on käytettävä vähintään tuplaten rahaa!

100 euroa kuukaudessa tekee 3.3 euroa päivässä. Tuolla rahalla saa pari jogurttia, kaalinpään ja banaanin. Toki, jos "ruoan" kattaa puuron ja rypsiöljyn, voi päästä alle 3.3 euronkin. Ensi kuussa voi sitten leegot irtoaa säästäjältä.

Vierailija
48/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä mihin ihmisillä on varaa. Osa joutuu laskemaan ruokakulunsa käytettävissä olevan rahamäärän ehdoilla. Jos tämä rahamäärä ei ole noussut, vaan pienentynyt toki ruokakulut pienenevät samassa suhteessa. 

Komppaan. Monilla se summa on ennalta laskettu ja sen mukaan ostellaan ruokaa.

Täytyy muistaa, että monilla näillä ihmisillä ruokavalio voi olla hyvin rajoittunutta ja ruokakertoja harvemmin. Esimerkiksi minä söin yhdessä vaiheessa sekä aamu että iltapalaksi kaurapuuroa. (Extra kaurahiutaleet 500g on yhä 40-50 senttiä.)

Terveellistä ruokaa voi yhä silti saada. Esimerkiksi pakastekasvikset, porkkanat, perunat, kananmunat, tofu (aasialainen marketti yms), hernekeitto ja soijarouhe ovat yhä suhteellisen halpoja. 

Vierailija
49/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus luin näitä juttuja täältä kiinnostuneena mitä muut kuluttaa. Sitten tajusin, että moni on huuhaata eikä suinkaan omakohtaisia kokemuksia. Varsinkin kun luin kerran lehdestä ihan päinvastaisia summia, mitä täällä. Täällä esitetyt summat naurettavan alhaisia. Lehdessä taas ihmeellisen korkeita. Ehkä totuus välimaastossa. 

160e/kk seuraan tarjouksia ja valmistan ruuat itse, olen pienellä eläkkeellä, naurettavan alhaista?

Vierailija
50/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kääntää katseensa siihen millaista hyvä ruoka on ollut vaikkapa 60- 70 -ja vielä 80 -luvuillakin, ei pitäisi olla mikään ongelma syödä 50e:lla viikossa.

Se että on mahdollista saada kaupasta lähes kaikkea ympäri maailman on luxusta. Kokkailu harrastuksena ja jokaisen aterian valmistus superherkuksi on myös luxusta. Osa aterioista voi ja pitäisikin olla ihan vain vatsan täyttäminen, ei juhla-ateria.

Vierailija
51/51 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tasan satanen viikossa kahdelle aikuiselle. Sisältää kempparit. Syödään kaikki lämpimät ruoat kotona, erityisruokavalioiden vuoksi teen paljon alusta alkaen itse.