Ruoan hinnan nousun piti olla tilapäistä - halpuutuksia ei ens vuonnakaan nähdä
Onko sulla huijattu olo.vai ootko niitä jotka odottaa S-bonuksia ostettuaan 8 euron Juhla Mokkaa?
Kommentit (44)
Ei väliä, käyn töissä joten on varaa maksaa ruuasta mitä pyydetäänkin.
Katso ruokakoneesta ruoan hinnan nousu.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa porua ruuan hinnasta. Ruoka on edelleen historiallisesti ennätyshalpaa tulotasoon verrattuna. Trendi on ollut pitkän aikaa, että kansalaisilla kuluu ruokaan koko ajan pienempi osa ansioistaan. Selvitysten mukaan 1800-1900-lukujen vaihteessa menin ruokaan noin 60%. 1964 oli elintarvikkeiden osuus kokonaismenoista noin 30%. Nykyään kuluttajan kokonaismenoista ruuan osuus on jotain 10-12%.
Noniin, löytyihän se yksi besserwisser kertomaan, että ei se ruoka VOI olla kallista.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että palkkani on noussut 2022-2024 n. 200 euroa / kk, mutta netto on pysynyt samana ja ruoka on kallistunut n. 25 % kuittien mukaan.
Enpä sanoisi turhaksi poruksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikea uskoa, että ruoan hinta laskisi. Lisäksi ensi vuonna nousee tulovero ja monet muut alvit. Ja työmatkavähennys pienenee. Kiinteistövero nousee. Ja monet muut kulut kasvaa. Ja yleinen epävarmuus työpaikan säilyvyyden suhteen lisääntyy. Lisäksi ansiosidonnaisen leikkaukset.
Eikä palkka nouse, tai nousee jonkun kaksi prosenttia, mutta se ei kata edes jo ollutta inflaatiota.Bensan jakeluvelvoiteprosentti nousee 16,5%:iin ens vuonna
Kenellä on jatkossa rahaa tai uskallusta kuluttaa yhtään mihinkään ylimääräiseen? Jos olet tällainen henkilö, jolle nämä hintojen ja verojen nousut ei vaikuta tai huono työllisyystilanne huolestuta, niin kerro minkälainen on tilanteesi?
Itse kahden harrastavan teinin vanhempi, tulot hieman yli keskitulon, mutta jo nyt joutunut tekemään isoja leikkauksia kulutukseen, toki myös lisännyt säästön menevää summaa.
Vierailija kirjoitti:
Nousu olikin tilapäistä, ei jatkuvaa. Nyt kun hinnat on nostettu niin ne pysyy siellä tovin, sitten ne taas nousee tilapäisesti.
Uutta nousua odotellessa voidaan taas pienentää pakkauskokoja (eli nostaa kilo/litrahintaa) ja heikentää tuotteiden laatua. Pitäähän saada jatkuvasti lisää voittoa.
Aiemmin meni n. 50 e/vko kauppaan ja menee yhä n. 50 e/vko kauppaan viikon ruokiin. Olen karsinut ostoskorin sisältöä, jättänyt liiaksi kallistuneet tuotteet hyllyyn ja opetellut tekemään edullisempia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Sentään Yle myönsi ohimennen, että ruuan hinta on noussut keskimäärin 25%.
Viimeisen kolmen vuoden aikana nousu on ollut vähintään 50%.
Kananmunat 10kpl 1.39-->2.09
Sika-nauta jauheliha 400gr 1,79-->2,59
Spagetti 1kg 0,39--> 0,89
Voi 500gr 2,59-->3,59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi 500gr 2,59-->3,59
Itse lisään tähän myös:
maitorahka 500 g 0,99 e --> 1,49 e.
(tätä kuluu urheilevana suht paljon, niin kirpaisee)
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin meni n. 50 e/vko kauppaan ja menee yhä n. 50 e/vko kauppaan viikon ruokiin. Olen karsinut ostoskorin sisältöä, jättänyt liiaksi kallistuneet tuotteet hyllyyn ja opetellut tekemään edullisempia ruokia.
Aiemmin meni noin 50 euroa ja nykyisin noin 70 euroa ja olen vaihtanut tuotteita halvempiin ja jättänyt osan kauppaan. Syön neljä kertaa päivässä ja olen normaalipainoinen (kuitenkin joku tulee läskiksi haukkumaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi 500gr 2,59-->3,59
Niin minunkin ruokaostoksissani nousu ollut tuota luokkaa (40-50%), mutta ostankin enimmäkseen halvimpia tuotteita, joiden hinta on noussut keskimäärin enemmän (prosentteina) kuin kalliimpien tuotteiden.
Einole olemassakaan kauppiasta, yrittäjää tai sijoittajaa joka ei olisi rahan ahne ja joka suostuisi joustamaan omien voittojen maksimoinnista. Tästä syystä edellä mainittuja ihmisryhmiä ei pitäisi kutsua edes ihmisiksi kun ei se ole inhimillistä kiskoa maksimaalista voittoa toisten ihmisten selviytymiseen vaadittavista perus elintarvikkeista
Vierailija kirjoitti:
Eihän ruoka ole kuin 20% kalliimpaa kuin 2022.
Paitsi joillakin tuotteilla yli tuplaantunut hinta.
Suomalaisista valtaosa on läskejä joten ruoan hintaa voisi ihan hyvin hilata ylöspäin. Toivotaan että arvonlisävero nousee normaaliin verokantaan niin ylensyöinen vähenee.
"Ruoan hinnan nousun piti olla tilapäistä - halpuutuksia ei ens vuonnakaan nähdä"
Höpläyttäminen jatkuu kuitenkin varmaan entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa porua ruuan hinnasta. Ruoka on edelleen historiallisesti ennätyshalpaa tulotasoon verrattuna. Trendi on ollut pitkän aikaa, että kansalaisilla kuluu ruokaan koko ajan pienempi osa ansioistaan. Selvitysten mukaan 1800-1900-lukujen vaihteessa menin ruokaan noin 60%. 1964 oli elintarvikkeiden osuus kokonaismenoista noin 30%. Nykyään kuluttajan kokonaismenoista ruuan osuus on jotain 10-12%.
Noniin, löytyihän se yksi besserwisser kertomaan, että ei se ruoka VOI olla kallista.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että palkkani on noussut 2022-2024 n. 200 euroa / kk, mutta netto on pysynyt samana ja ruoka on kallistunut n. 25 % kuittien mukaan.
Enpä sanoisi turhaksi poruksi.
Vuosituhannen vaihteesta alkaen palkat ovat kaksinkertaistuneet ja kuluttajahinnat nousseet 60 prosenttia. Välillä sitä ihmettelee eivätkö ihmiset muista aikaa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden takaa. Nykyisin sosiaalituen varassa elävien elintaso ja tulot ovat samalla tasolle kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Näyttää siltä että meillä on varaa elättää joutilaat kun jotkut vain jaksavat käydä töissä ja maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi 500gr 2,59-->3,59
Itse lisään tähän myös:
Lidilissä on aina halvempaa. Ei aina tarvitse mennä kalleimpaan kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin meni noin 50 euroa ja nykyisin noin 70 euroa ja olen vaihtanut tuotteita halvempiin ja jättänyt osan kauppaan. Syön neljä kertaa päivässä ja olen normaalipainoinen (kuitenkin joku tulee läskiksi haukkumaan).
Jos menee vain 200-280 euroa kuukaudessa niin eihän se ole kovin paljoa palkasta, Ihmevalitusta tällä palstalla ruoan hinnan kalleudesta. Mulla menee noin 20 euroa kerralla ja käyn joka päivä eli kuukaudessa 500-600 euroa enkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi 500gr 2,59-->3,59
Itse lisään tähän myös:
Lidilissä on aina halvempaa. Ei aina tarvitse mennä kalleimpaan kauppaan.
Tämä hinta on myös Lidlin hinta 500 g Milbonan rahkalle. Olen seurannut tämän tuotteen hintaa jo pitkään ja sama kartellihinta on 500 g rahkalla kaikissa kaupoissa.
Bensan jakeluvelvoiteprosentti nousee 16,5%:iin ens vuonna