Helsingin "maaseutumaisin" kaupunginosa
Otsikossa kysymys. Haluan muuttaa Helsinkiin sillä siellä olisi mahtava työpaikka tiedossa. Asun nyt alle 3000 asukkaan kunnassa. Työmatka arkisin 100 km. En kaipaa palveluita lähelle enkä ratikkaa tms.
Haluan muuttaa Helsinkiin mutta vain kaikista uneliaisimpaan kaupunginosaan.
Ongelma on se etten tunne yhtään Helsinkiä mutta haluaisin käyttää hyvän mahdollisuuden hyviin ansioihin hyväksi. Lapsia kolme kappaletta.
Löytyykö vinkkejä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko aikoihin käyneet Viikissä te kaikki, jotka sitä hoette.
Kuinka niin? Pari viikkoa sitten olin siellä kävelemässä ja oli hyvin maaseutumaista.
Suomenlinna on silloin paikkasi. Se on pieni kyläyhteisö.
Täällä Viikin Latokartanossa on aika maaseutumaista. Purot laskee peltojen välistä Vanhankaupunginlahteen, voi lenkkeilllä metsissä ja rannoilla, kesällä on lehmiäkin laitumella. Koiranomistajana erinomainen paikka asua, hyvät lenkkimaastot.
Käpylä, sikäli kun menee sinne puutaloalueelle (ei Puu-Käpylä). Ei siellä ole mitään palveluita, pelkkää metsää ja puutaloja. Pelkkiä eläkeläisiä ja lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Eko-Viikissä. Joo, on täällä toki kerrostalojakin, mutta ne on rakennettu tiheästi teiden varsille niin, että jää PALJON luontoa ulkoiluun muualle, ja tosiaan on Yliopiston koetilan peltoja, lehmiä jne. Muutin itse noin 10 v sitten oikeasti maalta eron jälkeen, ja kyllä minä täällä vaan viihdyn. Kun ulkoilemaan lähden, en mene sinne kerrostaloalueille, vaan Hallainvuoren metsään, Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle jne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Viikin Latokartanossa on aika maaseutumaista. Purot laskee peltojen välistä Vanhankaupunginlahteen, voi lenkkeilllä metsissä ja rannoilla, kesällä on lehmiäkin laitumella. Koiranomistajana erinomainen paikka asua, hyvät lenkkimaastot.
Et ole tietoinen 7000 uudesta asunnosta jotka sinne on kaavoitettu?
Malaismaista on melkein joka suunnassa, eikä tarvitse mennä ajallisesti kovin kauas keskustasta. Olennaisinta on missäpäin Helsinkiä työpaikka sijaitsee. Älä muuta vastakkaiselle puolelle kaupunkia niin että työmatka kulkee keskustan läpi tai kehätien ympäri. Ydinkeskustaan pääset parhaiten junalla pohjoisesta tai lännestä.
Torpparinmäki, Paloheinä, Itä-Pakila, Tapaninvainio ja Viikki.
Mellunmäki ja mitä siellä idässä on. Roihuvuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota viime eduskuntavaalien tuloskartta ylen tai Hesarin sivuilta. Kaupunginosat, joissa kokoomus sai >40% äänistä, niin on rauhallista, ja usein muutenkin hyvä olla. Esim koulut hyvät.
Länsi-Pakila tai Paloheinä ainakin varmoja tärppejä.
Pakilalaisena sanon, että rauhallista on muuten, mutta järkyttävän vilkas liikenne. Ei tietoakaan maaseutumaisuudesta. Sellaista tosin ei Helsingistä enää löydy.
Tapanilassa ei ole vilkasta liikennettä. Vieressä Fallkullan tila peltoineen, samoin Tuomarinkylän kartanon pellot ja metsät yleinen lenkkeilyreitti. Haltiala myös.
Itä-Helsingissä on alueita, joissa on saaristoluonto lähellä ja löytyy aivan todella rauhallisia, merellisiä lähiluontokolkkia.
Maalta kotoisin olevana en tosin koe mitään asuinaluetta Helsingissä varsinaisesti "maaseutumaiseksi", mutta ei ole varmaan sattumaa, että samalta maalaiskylältä kotoisin olevista ihmisistä useampi on rempannut nimenomaan Tapanilasta vanhan puutalon. Muutenkin pohjoisen Helsingin alueet Oulunkylästä Tapanilaan ja Pakilaan vetäneet samalta pikkupaikkakunnalta olevaa porukkaa, ja vertaisinkin näitä alueita ennemminkin rauhallisiin pikkupaikkakuntiin, kuin maaseutuun.
Mutta rauhallisia luontokolkkia löytyy kyllä! Juuri eilen illalla lenkiltä tullessa juttelin naapurin kanssa, joka oli tulossa Vanhankaupunginkoskelta kalasta ja saanut siikaa.
Olisin ehdottanut Sipoolta varastettuja alueita, mutta lasten pitää vissiin päästä kouluun ja/tai päiväkotiin, niin joku Puroniitty ei toimi.
Landbo ei ole maaseutua nähnytkään. Talot on vieri vieressä pienillä tonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Eko-Viikissä. Joo, on täällä toki kerrostalojakin, mutta ne on rakennettu tiheästi teiden varsille niin, että jää PALJON luontoa ulkoiluun muualle, ja tosiaan on Yliopiston koetilan peltoja, lehmiä jne. Muutin itse noin 10 v sitten oikeasti maalta eron jälkeen, ja kyllä minä täällä vaan viihdyn. Kun ulkoilemaan lähden, en mene sinne kerrostaloalueille, vaan Hallainvuoren metsään, Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle jne.
Totta, Viikissä myös maalaismaisemia ja lähellä kaikkea luontoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tietoinen 7000 uudesta asunnosta jotka sinne on kaavoitettu?
Olen. Luontoarvot ei tule tästä mitenkään pilaantumaan, koska ne asunnot tulee sinne Prisman / opiskelija-asuntojen alueelle ns. Keski-Viikkiin, ei Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle, Viikin ja Myllypuron tai Viikin ja Herttoniemen välisiin metsiin, tai Latokartanoon joka on asuinalueista se vähiten urbaani.
Oikeasti jos maaseutumaisuus on kriteeri niin Helsinki ei ole kyllä silloin vaihtoehto, vaikka sitähän tässä ei kysytty vaan "maaseutumaisinta".