Harkkinnanvarainen toimeentulotuki pitää lopettaa
Se eriarvoistaa ihmiset ja perheet niihin jotka kehtaa sitä kinuta ja niihin jotka ei. Huhujen mukaan myös maahan muuttaja saavat niitä helpommin ja monillahan on varaa matkustaa lomalle kotimaahansa vaikkeivat töissä olekaan.
Ja aivan kun Tuuntemattomassa, perustoimeentulotuessa on laskettu kaloriat joilla pitää ihmisen pärjätä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos olisi riittävä raha kaikille. Ja siitä otetaan hankintoihin vaikka se pesukone tai sänky, patjat. Ja ei erikseen säädetä lisäosan kanssa, osa pelkää hakea sitä.
Näinhän olisi jos kaikki kävis töissä eikä valittais sohvanpohjalla.
Perustoimeentulotuen siirtäminen Kelalle oli se eriarvoistava asia, koska sillä siirrettiin ne juuri kaikista heikoimmassa asemassa olevat kahden luukun taktiikalle. Harkinnanvaraista toimeentulotukea myönnetään muutenkin tosi nihkeästi nyt kun hyvinvointialueet säästävät, minkä vuoksi ihmiset ajautuvat velkoihin. Ei todellakaan pitäisi lopettaa.
Pitäisi vähän järkevöittää tuota harkinnanvaraista. Ei sitä esim. huonekaluihin pitäisi myöntää, vaan ainoastaan aivan välttämättömiin asioihin.
Harkinnan varainen, ts ennaltaehkäisevä/täydentävä toimeentulotuki on todella monen mutkan takana. Ei sitä tuosta vaan myönnetä. Ja joskus tulee elämässä turpaan pahasti. Kela kusee joka kuukausi jotain mikä tekee päätöksistä poukkoilevaa eikä voi tietää miltä ensi kk näyttää ja miten tällä kertaa tulkitaan sikäli muuttumatonta tilannetta.
Itse jouduin tukien varaan vakavan onnettomuuden, eron ja työkyvyttömyyden takia. Oon tehnyt duunia lapsesta ja opiskellut korkeakoulun valmiiksi parin duunin ohessa. Oon siis koko elämäni tienannut omat rahani, ollut ahkera ja toimelias. Sitten tulikin lyhyessä ajassa lunta tupaan oikein kunnolla. Erossa meni koko omaisuus, ja tipuin tyhjän päälle. Sitten sen päälle vuoden jakso kuntoutusta pyörätuolissa kun olin vakavassa onnettomuudessa. Äitikin kuoli samaan aikaan ja exä vieraannuttaa parhaansa mukaan muksuja että ei olisi liian auvoista. Kämppäkin lähti alta ja piti löytää katto pään päälle. Ennen sitä keskiluokkaista elämää kolmen muksun, talon, koiran ja kahden auton taloudessa. Nyt olin kyllä aika yksin ja helisemässä. Poukkoileva avun saanti pitkitti tukalaa tilannetta entisestään. Kuolema, ero, kaltoinkohtelu, työttömyys, onnettomuus ja sairaus voi kohdata jokaista, ja kun vielä sen päälle stressaa sitä onko kattoa pään päällä ja kaikki em tapahtuu samaan aikaan, on aika vaikeaa voin sanoa. Monta vuotta mennyt hukkaan tässä kuopassa. Nyt olen jo päässyt ylös kuopan reunalle. Kohtapuolin olen taas täydessä touhussa ja elämä alkaa näyttää siltä että sittenkin on toivoa. Kuoppa jää muistoksi tuohon polun varrelle että muistan olla kiitollinen siitä että juuri nyt ei ole ylivaikeaa.
Olisi hyvä kun meillä kaikilla olisi vähän myötätuntoisempi suhtautuminen kanssaihmisiin, vaikeudet saattaa kolahtaa jokaisen kohdalle joskus. Silloin mitataan sitä resilienssiä. Ilman ystäviä olisin kuollut jo kauan sitten. Nyt voin todeta että tästäkin selvittiin. Ja autan nyt itse muita joilla on vaikea tilanne.
Harkinnanvaraista ei myönnetä helposti. Minusta on erittäin hyvä et tätä voi kuitenkin hakea ja saada.
Mä oon saanu monta hylkäystä vaikka sille o ollu AINA täysi tarve.
Tietysti voisi nostaa perusosaa ja poistaa harkinnanvarainen... mikä varmasti ois kuitenkin kalliimpi ratkaisu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei harkinnanvaraista kenellekään myönnetä ulkomaan matkoihin. t: sossu
Joo mutta sitä myönnetään johonkin muuhun kun siellä tarpeeksi itkee ja narisee ja rahat voi sitten käyttää mihin vain, kun ne tilille pamahtaa.
Jo 90 luvun alussa moni valitti vaikka pesukoneen rikkoutumista tai jotain vastaavaa ja lähti suoraan yökertoon bailaamaan, tämä oli ihan yleinen juttu.
Osa vielä vaihtoi vaatteet kun meni sossuun ja tiedän tapauksen, joka harjoitteli peilin edessä sitä ruinaamista.
Pesukoneisiin ei myönnetä ainakaan Helsingissä kenellekään harkinnavaraista. t: sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraiset pois! Itsekin oon joskus toimeentulotukea tarvinnut ja just nämä harkinnanvaraiset asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jos ei riitä perustuki, niin silloin ei riitä mikään raha. Sillä pärjää kyllä ja jos ei pärjää niin on älyssä vikaa ja sitä ei saa rahallakaan.
Ja kun nämä asiakkaat ovat valitettavasti niitä vähä-älyisimpiä ja kaikkein heikoimpia niissä raha-asioissa, niin tämä malli on katastrofaalinen ja tulokset puhuvat puolestaa, Suomi neito juoksee kohti konkurssia ja pian loppuu kaikki tuet kuin seinään, kaikilta, koska osa on yliahneita ja osa vaan niin hemmetin tyhmiä.
Vaikea kyllä keksiä toimivaa ja ennen kaikkea halpaa systeemiä näille, joilla se raha siinä määrin polttelee taskuissa, että loppukuussa ei ole rahaa ruokaan. Tosi monella on impulssikontrollin kanssa
Ois hyvä jos ne kelan tuet vois myöntää maksuun osissa, toimeentulotuki on tarkoitettu koko kuulle se maksetaan 1 päivä, mutta hyvin vois maksaa kahdessa erässä vaikka kahden viikon välein, jolloin se raha riittäisi pidempään niillä joilla sen kanssa on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vähän järkevöittää tuota harkinnanvaraista. Ei sitä esim. huonekaluihin pitäisi myöntää, vaan ainoastaan aivan välttämättömiin asioihin.
Kyllä sitä voi huonekaluihin myöntää. Voi olla esim. väkivaltasuhteesta paennut nainen lasten kanssa, joka turvakodin kautta aloittaa elämää uudestaan tyjässä asunnossa. Tai vanhempiensa pihalle heittämä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne huonekalu rahat oo isoja, sen verran että saa just sen jyskin halvimman yhden hengen sängyn, ei todellakaan koko asuntoa oo niillä tarkoitus sisustaa.
Kaikkihan täällä tulee lopetuiksi kun purra ja orpo pistävät maan talouden kuntoon.
Ei perustoimeentulotuessa ole laskettu kaloreita, koska Suomessa on oletus, että täällä ei ole absoluuttista köyhyyttä. Kalorinlaskenta kuuluu amerikkalaiseen sosiaaliturvaan, joka jaetaan ruokakuponkien muodossa, eli food stampseinä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan täällä tulee lopetuiksi kun purra ja orpo pistävät maan talouden kuntoon.
Hoito onnistui, mutta potilas kuoli. Tuli Pyrrhoksen voitto hallitukselle.
Vaikea kyllä keksiä toimivaa ja ennen kaikkea halpaa systeemiä näille, joilla se raha siinä määrin polttelee taskuissa, että loppukuussa ei ole rahaa ruokaan. Tosi monella on impulssikontrollin kanssa ongelmia, mutta ei kai kaikkia voida edunvalvontaankaan laittaa ja sekin maksaa.