Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varautua aina loppukuuhun? Mitä kuivikseen ja pakkaseen? Aina rahat ja ruoka loppu viimeisellä viikolla.

Vierailija
12.12.2024 |

Olen surkea rahan käyttäjä. Aivan mahdottoman huono. No en nyt mahdottoman mutta sanotaanko, että impulssiivinen. Jospa joku voisi laittaa puolestani rahaa tililleen, jota saan määrään x vaikka kolmen päivän tai viikon välein. 

Huomenna saan palkan. Siitä ruokaan huomenna 100€ heti kaapit täyteen. Ennen olen ostanut pieniä määriä kerrallaan typeränä ajatellen, että pystyn pienissä erissä käyttämään rahani. Sitten ne ovat lopulta menneet muuhun kuin mihin pitänyt ja siksi olen ongelmissa aina viimeisellä viikolla ennen palkkaa. 

Mitä kaikkea sinä minuna ostaisit varalle? Laitoin jo kauppalistalle kuivistuotteita kuten pastaa, munia jne. Ostan enemmän vessapaperia, pakkaseen perunavalmisteita ja kasviksia. 

Mistä lihatuotteet kannattaisi hankkia? Pidän lihasta, se kuuluu jokapäiväiseen ravintooni. Voisi niitäkin pakkaseen hankkia. 

Osaan itsekin kyllä ajatella mutta voi sitä tulla sellaisiakin neuvoja mitä en olisi osannut miettiä. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jokin keitto- tai laatikkoruoka pakastimeen. 

Vierailija
22/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Riikka purralta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee iso kasvissosekeitto ja pakasta annoksina, samoin tomaattikastiketta iso kattilallinen ja sopivina annoksina pakkaseen, siihen on helppo lisätä sopivat proteiinit lämmitysvaiheessa. Jauhelihankin voi ruskistaa ja maustaa valmiiksi, pakastaa ja heittää pakkasesta vaikka kastikkeen sekaan tai keittoon.

Suosi ruokia, joita voi tehdä isoja annoksia kerralla ja syödä useampi päivä tai sellaisia, jotka tosiaan kestää pakastamista. Minimoi hävikki. Satokauden vihannekset ja hedelmät + pakastekasvikset. Itse leipomalla säästää ja voi samalla hemmotella itseään, jos vaikka tekee makeaa mieli.

Puuro on ystävä. Ylijäämän voi pistää sämpylätaikinaan.

Vierailija
24/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse tosi köyhä, tein excel-taulukon, jossa oli kuukausi- ja päiväbudjetti. Minua auttoi tieto, kuinka paljon rahaa pystyin käyttämään per päivä, jotta rahat riittivät kuun loppuun. Tuli hyvä mieli, jos pystyi alittamaan budjetin. Olin kasvissyöjä ja ostin kuivattuja papuja ja linssejä, liotin, keitin ja pakastin annospusseihin. Tuli tosi halvaksi. Köyhimpinä aikoina leivoin itse leipäni. Yleensä köyhät ajat tarkoittavat, että on vähemmän töitä ja enemmän vapaa-aikaa. On aikaa hitaampaan ruuanlaittoon. Myös soijarouhe on halpaa. 

Mä en ole edes köyhä (joskus opiskeluaikoina olin) ja muutamana vuotena olin jopa niillä marraskuun alun suurituloisimpien listoilla,  mutta silti mulla on jo vuodesta 1980 lähtien ollut vuosibudjetti. Enää ei onneksi tarvita sinikantista ruutuvihkoa,  lyijykynää ja pyyhekumia vaan vuosibudjetin tekeminen ja päivittäminen onnistuu helposti Excelillä. Suosittelen vuosibudjetin tekemistä erityisesti silloin,  jos tulot ovat pienet.  

T. Reipas ja tunnollinen lammas poikkeuksellisesti vierailijana 

Vierailija
25/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essu päälle ja padat porisemaan. Ei vaadi paljon korvien välissä tajutakseen, että isot saisit ruokaa kerralla tee, ja annosrasioihin pakasteeseen osa.

Helppo risotto. 2dl riisiä, jauheliha, 1l vettä, mausteet ja pakastevihanneksia. Valmistusaika alle puoli tuntia. 6 annosta.

Tee vielä 4 muuta ruokaa a' 6 annosta, niin kuukaudeksi sulla on jokapäivälle lämmin ruoka.

Vierailija
26/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jälkiruokia voi pakastaa, paitsi jos ne syö sieltä heti himolla. Jopa hedelmäpaloja. Kuhan antaa sulaa hetken, ettei tukehdu liukkaaseen palaan ja saa purtua.

Vierailija
27/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan itse kanasuikaleita 10 pakettia eli 2.89 euroa 300g paketti. Ostan myös jauhelihaa noin 5 kertaa 400 g pakettia. Sitten ostan makaroonia , italianpataa, vihanneksia 1- 1,5 kg, jauhoja jotta voin tehdä sämpylöitä itse. Ostan kilon juustoa ja syön sitä sämpylöiden kanssa. Tulen aika vähällä toimeen. Banaaneja osan myös usein ja syön niitä välpalana jos on nälkä päivällä.

Vierailija
28/28 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagnen tekeminen maksaa jotain 7 euroa. Siitä syön itse 2 päivää.