Miten varautua aina loppukuuhun? Mitä kuivikseen ja pakkaseen? Aina rahat ja ruoka loppu viimeisellä viikolla.
Olen surkea rahan käyttäjä. Aivan mahdottoman huono. No en nyt mahdottoman mutta sanotaanko, että impulssiivinen. Jospa joku voisi laittaa puolestani rahaa tililleen, jota saan määrään x vaikka kolmen päivän tai viikon välein.
Huomenna saan palkan. Siitä ruokaan huomenna 100€ heti kaapit täyteen. Ennen olen ostanut pieniä määriä kerrallaan typeränä ajatellen, että pystyn pienissä erissä käyttämään rahani. Sitten ne ovat lopulta menneet muuhun kuin mihin pitänyt ja siksi olen ongelmissa aina viimeisellä viikolla ennen palkkaa.
Mitä kaikkea sinä minuna ostaisit varalle? Laitoin jo kauppalistalle kuivistuotteita kuten pastaa, munia jne. Ostan enemmän vessapaperia, pakkaseen perunavalmisteita ja kasviksia.
Mistä lihatuotteet kannattaisi hankkia? Pidän lihasta, se kuuluu jokapäiväiseen ravintooni. Voisi niitäkin pakkaseen hankkia.
Osaan itsekin kyllä ajatella mutta voi sitä tulla sellaisiakin neuvoja mitä en olisi osannut miettiä.
Kommentit (28)
Satanen menee päivässä. Miten pysytte edes hengissä jollain 20 euroo päivä.
Vierailija kirjoitti:
Satanen menee päivässä. Miten pysytte edes hengissä jollain 20 euroo päivä.
No älä viitsi.
Asun muuten yksin. Syön ihan normaalia ruokaa ilman rajoitteita. Tykkään tehdä itse ruokaa, olen siinä hyvä. Pidän myös leipomisesta, olen siinäkin yleensä onnistunut. Mitään pitkäjänteistä ja kärsivällisyyttä koettelevaa hommaa en kyllä lähde tekemään kovin heppoisin perustein. En itseäni varten ainakaan.
AP
Tai toisaalta. Voisin kyllä huomenna kokkailla pidemmän linjan mukaan. Pitäisi itseään joskus oikeasti hemmotella ja viettää aikaa luovuuttaan käyttäen.
AP
Eli sulla ei ole jemmarahaakaan yhtään?
Mulla on vähän sama tilanne, että usein ne viimeiset päivät ennen tilipäivää ollaan aika vähissä rahoissa.
Mulla on aina kaapissa hernekeittopurkkeja, pastaa, pastakastiketta, kananmunia, näkkileipää tai hapankorppuja - nämä ovat sellaista nopeaa hätäapuruokaa. Pakkasesta löytyy usein pyttipannua pussillinen ja pinaattikeittokuutioita. Kyllä noilla muutaman päivän elelee, vaikka olisi rahat aika tiukassakin.
kuivikseen.vehnäjauhoja, makaroonia,riisiä nuudeleita, maitojauhetta, kahvia, , hiivaa, öljyä, hunajaa, kaakaoa, mausteita, sipulia, suolaa,sokeria
jääkääppiin, lanttua, porkkanoita, perunoita , hilloja, ketsuppia, sinappia, maustekurkkuja, etikkapunajuuria, munia,rasvaa, juustoa, leikkelettä, kermaa,kermaviilia
pakastimeen, jauhelihaa, kalaa, broilerinkoipia, pinaattia, herneitä, kukkakaalia,leipää,ym,
Onko sulla vain yksi tili? Ehkä voisi toimia se, että olisi erillinen säästötili, jonne voi laittaa rahaa koska vaan, mutta josta voisi nostaa/siirtää rahaa takaisin käyttötilille vain pari kertaa kk?
Kuiva-aineita kannattaa ostaa: jauhoja, hiivaa, leivinjauhetta, sokeria, suolaa, hiutaleita, riisiä, pastaa, kuskusta (laiskan hetken helppo aines), nuudeleita. Mausteita, esimerkiksi pippureita, paprikajauhetta, chiliä, curryseosta jne. Säilykkeitä: papuja, tomaattimurskaa, tonnikalaa, sardiineja, persikanpuolikkaita, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia, sieniä... Ruokaöljyä. Tortillalättyjä. Ehkä jotain hilloakin, jos tykkäät.
Pakastimeen jauhelihaa, kassleria tms edullista: kaupasta tullessa pussita lihat käyttökelpoisiksi annoksiksi, että jos ostat kahden kilon kasslermötikän, niin viipaloi se valmiiksi pihveiksi ja aina pari pihviä kerralla pussiin ja pakkaseen. Sellaisen lihamöntin myös pilkkoo helposti terävällä veitsellä vähän jäisenäkin.
Kananmunia, valkosipulia, sipulia (näitä ei säilytetä jääkaapissa eikä muovipussissa!). Porkkanoita, lanttuja, punajuuria ja perunaa - nää jääkaappiin, mielummin ehkä paperipussissa.
Juustoja. Halpaa bulkkijuustoa voi raastaa ja laittaa taas sopivina annoksina pakastimeen.
Pakastimeen kannattaa ostaa myös esimerkiksi katkarapuja (jos niistä tykkää). Yksinasuva tätini pitää aina pakastimessa paria pakastepizzaa, että laiskana päivänä saa helpolla ruokaa. Pussillinen paprikasuikaleita, vihreitä papuja, parsakaalia jne pakastimeen. Ranskanperunoita ja röstiperunoita myös.
Leipää pakastimeen - valmiiksi viipaloitua, tai viipaloi ja pakasta vasta sitten. Tavallinen kuohukerma säilyy monta viikkoa yli parasta ennen- päiväyksen käyttökelpoisena jääkaapissa.
Noilla aineksilla pitäisi olla koko ajan mahdollisuus tehdä jotain kivaa ja/tai hyvää syötävää suht' nopeasti ja ilman kaupassakäyntiä. Pizzaa, tortillaa, nuudelikeittoa, munakasta... Ja jos ostat parin viikon välein jotain tuoretta (ja täydennät noita käytettyjä), niin salaatit jne onnistuu kanssa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Pakkaseen saa kanaa kypsänä. Pussukat tai broileria revittynä. Lämmittää sieltä. Pinaattilettuja muutamina välipäivinä, kunhan ottaa suolaista ja vitamiineja. Perunasuikaletta. Paperia, pesuaineita, lääkkeitä, voidetta. Mitä yleensä syöt, että mikä menee alas. Mehua, maitoa. Tölkkiruoka. Sieniä ruoan joukkoon. Pizzapohjia ja aineksia. Leipää pakkaseen, ruis. Juustoa, levite. Juomat. Mustikkaa. Jälkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaseen saa kanaa kypsänä. Pussukat tai broileria revittynä. Lämmittää sieltä. Pinaattilettuja muutamina välipäivinä, kunhan ottaa suolaista ja vitamiineja. Perunasuikaletta. Paperia, pesuaineita, lääkkeitä, voidetta. Mitä yleensä syöt, että mikä menee alas. Mehua, maitoa. Tölkkiruoka. Sieniä ruoan joukkoon. Pizzapohjia ja aineksia. Leipää pakkaseen, ruis. Juustoa, levite. Juomat. Mustikkaa. Jälkiruokia.
Eineksiä ja puolivalmisteita. Ei sinun vinkeilläsi ainakaan rahaa säästä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että minun rahaa tililleen, jota saisin säännöllisesti vähän kerrallaan.
Ei tarvitse moralisoida. En ole huono ihmisenä mutta pitkälle suunnitellut asiat tuottavat vaikeuksia, olen niin päivä kerrallaan menijä vaikka olen yrittänyt saada muutosta aikaan.
AP
Vai että satasella kaapit täyteen.😂
Minä ostin ruokatarvikkeita eilen 450 eurolla. Sain kaapit täyteen. Kaapit oli jo ennestään puolillaan.
Pärjätään 2 hengen taloudessa helposti kuukausi käymättä kaupassa.
Lihatuotteita on yli 5 kiloa. Valmis kalkkuna, possun ulkofileetä, naudan pihvejä, makkaroita säilykkeitä.
Yksi päivän aterioistasi voisi olla puuro. Paketin pikakaurahiutaleita saa tarjouksesta reilusti alle eurolla Litkusta. Hävikkilootasta saat lisäravinnetta.
Tee itsellesi toinen tili, johon ei ole pankkikorttia. Siirrät siltä tililtä vaikka viikon rahat kerrallaan.
Ruokatilaukset voisi olla vaihtoehto, näet heti sovelluksesta mitä maksaa.
Osta purkki kidneypapuja. Pussi pikkuporkkanoita pakastimesta. Siis jos et halua itse liotella kuivia tms. Sipulia. Tomaattipyrettä ja tilkka lopuksi kermaa. Saat edullisen muhennoksen. Itse laitam vielä lehtipinaattiakin pakasteesta.
Välipaloja. Pakkaseen saa lihaakin jos syö lihaa. Tai kasvispihvit. Ruismakaronia. Suolaa. Hilloa. Mysliä.
Loppukuuhun voit varautua käyttämällä rahaa maltillisesti alkukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Osta purkki kidneypapuja. Pussi pikkuporkkanoita pakastimesta. Siis jos et halua itse liotella kuivia tms. Sipulia. Tomaattipyrettä ja tilkka lopuksi kermaa. Saat edullisen muhennoksen. Itse laitam vielä lehtipinaattiakin pakasteesta.
Just joo.
Tonnikalaa, riisiä, pastaa, perunoita, papuja, pakkaseen pari isoa pussia kasvissekotuksia/uunijuureksia. Juustoa iso kimpale, jos tykkää juustosta.
sitten vaan ostaa tarpeen mukaan kanaa/lihaa.
Osta halpis lihapiirakoita. Osta puuroriisiä. Tee riisipiirakoita. Ylihalpaa sapuskaa.
Kun olin itse tosi köyhä, tein excel-taulukon, jossa oli kuukausi- ja päiväbudjetti. Minua auttoi tieto, kuinka paljon rahaa pystyin käyttämään per päivä, jotta rahat riittivät kuun loppuun. Tuli hyvä mieli, jos pystyi alittamaan budjetin. Olin kasvissyöjä ja ostin kuivattuja papuja ja linssejä, liotin, keitin ja pakastin annospusseihin. Tuli tosi halvaksi. Köyhimpinä aikoina leivoin itse leipäni. Yleensä köyhät ajat tarkoittavat, että on vähemmän töitä ja enemmän vapaa-aikaa. On aikaa hitaampaan ruuanlaittoon. Myös soijarouhe on halpaa.
Tarkoitin, että minun rahaa tililleen, jota saisin säännöllisesti vähän kerrallaan.
Ei tarvitse moralisoida. En ole huono ihmisenä mutta pitkälle suunnitellut asiat tuottavat vaikeuksia, olen niin päivä kerrallaan menijä vaikka olen yrittänyt saada muutosta aikaan.
AP