Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni voi REHELLISESTI sanoa tietäneensä tämän?

Vierailija
24.02.2007 |

" Lapsettomuutta sanotaan ensisijaiseksi eli primaariksi (sterilitas primaria), ellei naisella ole ollut yhtään aiempaa raskautta, ja toissijaiseksi eli sekundaariksi (sterilitas secundaria), jos naisella on ollut raskauksia. Nämä ovat voineet olla keskenmenojakin tai kohdunulkoisia raskauksia"

LÄHDE: Eskola&Hytönen 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Wsoy, Porvoo. 1.painos.

Minä en tiennyt.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kovasti vauvakuumeinen, primaarista lapsettomuudetsa kärsivä.

Vierailija:

että arkikieli ja lääketieteen kieli ovat kaksi eri asiaa.

Itse olen kieli-ihmisiä ja tiedän kyllä mitä primääri ja sekundääri tarkoittavat, mutta minä olen aina luullut, että primääristi ollaan lapsettomia kun ei ole yhtään lasta, sekundäärisesti kun on yksi lapsi. Niin nämä termit kieli-ihmisen korvissa menevät, ilman varsinaista omaa kokemusta aiheesta.

Luulin, että sekundaarisesti lapsettomat ovat niitä, jotka haluavat lisää lapsia, mutta niitä ei kuulu (ja on elävänä syntyneitä lapsia ennestään).

No, aina oppii uutta. Toisaalta puhekielessä voi mielestäni näin, kuten luulin, puhuakin.

Vierailija
22/25 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että sekundaarinen on se, että on jo yksi lapsi ja toista ei kuulu. Ja jos ei ole yhtään lasta (vaikka olisikin keskenmenoja) niin on primaaristi lapseton.

Mä siis olen ollut " koko ajan" (eka km:n jälkeen) sekundaarilapseton vaikka kuvittelin sen alkaneen vasta sen jälkeen kun esikoinen oli syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yleistietoon kuuluu tietää mitä primaari/primäärinen ja sekundaarinen tarkoittavat!

Mutta tosiaan minäkin olen luullut, että sekundaarisesti lapsettomalla on jo olemassa yksi tai useampia lapsia, ja kärsii sitten hankaluuksista toisen tmv. lapsen alullesaattamisessa.

Vierailija
24/25 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole lapsettomuusongelmaa, ei keskenmenoja, enkä ole ammatiltani kätilö tms vaan kirjanpitäjä, mutta jostain tuo on tullut tutuksi.

Vierailija
25/25 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkikielessä " lapseton" viittaa henkilöön, jolla ei ole (ollut) lapsia. Keskenmenoja on voinut olla.

Koska " lapseton" ei voi viitata henkillön, jolla jo on lapsia, on aihetta koskeviin keskusteluun otettu termi " sekundaarinen lapsettomuus" viittaamaan hedelmällisyysongelmiin pariskunnilla, joilla on jo yksi tai useampia lapsia.

Näin siis arkiajattelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan