Tytär valmistuu työttömäksi sairaanhoitajaksi
Tytär valmistumassa ensiviikolla, opiskellut päälle kolme vuotta sairaanhoitajaksi. Ammattiin jota nimetetty suojatyöksi, sillä hoidettavia löytyy aina. Nyt yhdeksän hakemusta laittanut kk aikana eikä yhdestäkään ole kuulunut takaisin.
Pirkanmaalla ei tällä hetkellä ole yhtään töitä sairaanhoitajille! Tyttären ystävistä yksi saanut puolen vuoden sijaisuuden edellisestä harjoittelupaiaksta, lopuilla ei mitään. Yksi tehnyt päiväkodissa töitä nyt joulun alla, että saa jostain rahaa.
En korona-aikana olisi uskonut, että tämä päivä vielä nähtäisiin. Mukamas sairaat ja vanhukset loppuneet kesken Tampereen alueelta.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee. Tai voi opiskella siivoojaksi. Kaupan kassalle.
Ja sitten herätys tähä päivään. Mä olen pirkanmaalainen ammattisiivooja, laitoshuoltaja. Meidän työt ovat hyvinvointialueella, joka on kaulaansa myöten nesteessä. Yksityinen sektori on jo parikymmentä vuotta teettänyt meidän työt hoitajilla ja riistofirmojen siivouspaikat ovat ulkkareille, eivät suomenkielisille konkareille. Olen myös se ketjun alkupään työtön "työvoimapula-alalla".
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on opiskellut ensin lähihoitajaksi, ollut töissä ja sitten lähtenyt jatkamaan sairaanhoitajaksi. Silloin ainakin pystyy helposti tekemään lähihoitajan töitä. Tosin voi olla turhauttavaa, että sairaanhoitajan opinnot meni hukkaan.
Mutta jos on lukiosta lähtenyt AMK:hon ja suunnitelmana on jatkaa yliopistoon terveystieteen maisteriopintoihin, niin ei välttämättä onnistu lähihoitajan työt ihan yhtä sujuvasti. Käytännön kokemus perustason hoitotyöstä puuttuu. Tekemällä oppii, mutta riippuu henkilöstä, onko motivaatiota opetella, jos tavoitteet on muualla.
Kyllä sairaanhoitajan harjoittelussa sai ihan riittävät taidot perushoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitaja tekee lähihoitajan työtä lähihoitajan palkalla on pidettävä tarkasti huoli, että ei tee mitään sairaanhoitajan vastuualueisiin kuuluvia töitä.
Ei koulutusta tarvitse mainostaa. Eräs kollega kertoi vasta vuosien jälkeen, että on koulutukseltaan terveydenhoitaja. Tuli vasta sitten puheeksi, kun kyselin, missä hän on opiskellut lähihoitajaksi. Enkä tietenkään olettanut hänen tekevän mitään sh:n hommia tämänkään jälkeen.
Joka työpaikalla on joku Terhikkiä kyttäävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja , työtön, 58v. Asun Vantaalla. Jos olisin nuorempi, lähtìsin Norjaan /Itävaltaan . En voi, kun 91v isäni vaatii hoitoa. Hoidan isääni, säästäen tuhansia euroja per ķuukausi, hoitaen häntä itse. Minua haukutaan loiseksi.
Tuskinpa muuten noin vain lähtisit. Lähihoitajan tutkinto ei kelpaa sellaisenaan EU-alueella, koska ammatillisella puolella ei ole vastaavaa Bolognan prosessia, minkä perusteella sairaanhoitajien tutkinnot on EU-alueella yhdenmukaistettu.
Mutta et ole loinen. Hienoa että hoidat isääsi. Muista ajatella myös itseäsi ja omaa eläkekertymääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä tätä nyt jauhaa, että joku lukisi itsensä sairaanhoitajaksi päästäkseen lähihoitajaksi. Silloin kannattaa opiskella lähihoitajaksi.
Noin voisi ajatella nuorena ihmisenä. Kun olet ollut työelämässä vuosia ja oppinut elämässä ymmärrät että se koulutus on vain aloitus siihen mitä tulet oppimaan elinaikanasi ja pätevöitymään kun pääset tekemään alaasi. Koulusta tulee aihioita joista osa oppii tekijöiksi. Siksi kaikki mitä teet työurallasi pätevöittää sinua, ihan kaikki työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitaja tekee lähihoitajan työtä lähihoitajan palkalla on pidettävä tarkasti huoli, että ei tee mitään sairaanhoitajan vastuualueisiin kuuluvia töitä.
Ei koulutusta tarvitse mainostaa. Eräs kollega kertoi vasta vuosien jälkeen, että on koulutukseltaan terveydenhoitaja. Tuli vasta sitten puheeksi, kun kyselin, missä hän on opiskellut lähihoitajaksi. Enkä tietenkään olettanut hänen tekevän mitään sh:n hommia tämänkään jälkeen.
Joka työpaikalla on joku Terhikkiä kyttäävä.
Siinäpähän kyttää. Pitää itse pysyä kovana, että tekee vain sitä, mihin on palkattu.
Sairaanhoitajaopintoihin on hyvä suhtautua samalla realistisella nöyryydellä kuin muillakin aloilla: ei takki auki olettaen voivansa vain valita työnsä, kun on niin supertarpeellinen hyväntekijä.
Täällä kun kovasti ihmetellään, miksi sairaanhoitaja haluaisi tehdä lähihoitajan töitä niin minäpä kerron omat ajatukseni. Minä tajusin sairaanhoitajan työn todellisuuden vasta harjoittelujen jälkeen. Monessa paikassa sairaanhoitaja tekee sekä lähihoitajan työt ja sitten hänen oletetaan tekevän päälle ne sairaanhoitajan työt ja lisäksi sälytetään kaikenlaisia vastuuhommia jne, joiden tekemiseen ei anneta omaa aikaa. Palkkaerot lähihoitajan peruspalkkaan on kuitenkin vain pari sataa. Tämän vuoksi olen itsekin harkinnut hakevani lähihoitajan töitä.
Töitä löytyy jos on valmis myös laskemaan rimaa aluksi.Sairaanhoitaja voi tehdä myös lähihoitajan töitä esin ohjaajana.Tulee hyvää kokemusta teorian jälkeen.Onnea valmistuneelle!
Ihan oma syy, ei pitäis vaatia niin törkeitä palkankorotuksia. Tämän siitä sitten saa palkaksi.
Vähän aikaa sitten lakkoilivat ja olivat niin ollakseen. Nuo sairaanhoitajat. Olis pitänyt olla kiitollinen työstä, vaikka pienemmälläkin palkalla!
Sairaanhoitajista ei ole pula van rahasta sillä ne määrärahat meni sote-päälliköiden palkkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajista ei ole pula van rahasta sillä ne määrärahat meni sote-päälliköiden palkkaukseen.
No sairaanhoitajat ovat itsekkyyden perikuvia. Ajattelisivat vähän niitä sote-päälliköitä ja -johtajia, hekin ovat palkkansa ansainneet. Ihan varmasti.
t. sote-päällikön teini-ikäinen tytär, joka on toivonut Marc Jacobsia ja Vuittonia jouluksi, New Yorkin -matkan lisäksi. Kahden vuoden päästä pitäis saada oma Teslakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun kovasti ihmetellään, miksi sairaanhoitaja haluaisi tehdä lähihoitajan töitä niin minäpä kerron omat ajatukseni. Minä tajusin sairaanhoitajan työn todellisuuden vasta harjoittelujen jälkeen. Monessa paikassa sairaanhoitaja tekee sekä lähihoitajan työt ja sitten hänen oletetaan tekevän päälle ne sairaanhoitajan työt ja lisäksi sälytetään kaikenlaisia vastuuhommia jne, joiden tekemiseen ei anneta omaa aikaa. Palkkaerot lähihoitajan peruspalkkaan on kuitenkin vain pari sataa. Tämän vuoksi olen itsekin harkinnut hakevani lähihoitajan töitä.
Siis tottakai voi tehdä lähärin töitä. Ei siinä mitään. Mutta kun saa sitten myös vain sen lähärin palkan, niin on täysi oikeus kieltäytyä niistä sairaanhoitajan töistä, vaikka koulutus ja osaaminen niihin onkin. Niistä ei makseta silloin kun työskentelee lähärinroolissa, joten ei niitä silloin tarvitse tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten lakkoilivat ja olivat niin ollakseen. Nuo sairaanhoitajat. Olis pitänyt olla kiitollinen työstä, vaikka pienemmälläkin palkalla!
Ei todellakaan olisi, enkä muuten eedelleenkään tekisi sillä pienemmällä palkalla. Olin valmis irtisanoutumaan jos palaknkorotuksia ei olisi tullut. Kävin allekirjoittamassa joukkoirtisanoutumisilmoituksen. Edelleenkään en olisi valmis jatkamaan pienemmällä palkalla. Vaikka vaihtoehtona olisi irtisanominen. Ainakin toistaiseksi ole vielä töissä, mutta jos irtisanotaan, niin olkoon sitten niin. T.sh
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Ilmeisesti töitä kyllä olisi sairaaloissa jne. mutta kun ei haluta maksaa työn tekemisestä. Mitäköhän päättäjät taas keksivät tähän asiaan, että saisivat puoli-ilmaista työvoimaa jostain terveydenhlitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös tuo kun tuotu joku 100 tuhatta Thaikkua hoitamaan noita hommia.
Ei heillekään ole kohta enää hommia.
Omalla hyvinvointialueella määräaikaisuudet loppui. Itse työssä kotihoidossa. Työmäärä kävi valtavaksi, kaatuneet jätettävä kotiin ovi raolla odottamaan ambulanssia, kun itse juostava jo seuraavaan paikkaan.
Hälytysrahalla anellaan jäämään tuplavuoroon, koska väsyneet hoitajat jäävät saikulle matalalla kynnyksellä.
Olen elänyt tämän ennenkin, säästöä ei lopulta synny. Tätä on kokeiltu jo 10-13v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Ilmeisesti töitä kyllä olisi sairaaloissa jne. mutta kun ei haluta maksaa työn tekemisestä. Mitäköhän päättäjät taas keksivät tähän asiaan, että saisivat puoli-ilmaista työvoimaa jostain terveydenhlitoon.
Ei mitään. Odottavat että ihmiset lopulta kuolevat kun eivät pääse hoitoon.
Kyllä on mutta pitää muuttaa pois suomesta 🤗. Suomen maine hyvänä maana on jo mennyt