Kuinka pitkä matka teillä on päivystykseen?
Miten menette, jos ei ole omaa autoa tai kuskia?
Kommentit (149)
2,2 km, kyllähän tuon vaikka kävelee, jos ei ole jalka poikki. Taksilla minä nyt kuitenkin viimeksi menin kun lähdin viime jouluna päivystykseen vatsakipujen takia. Reissu viekin sitten aina keskussairaalan leikkaussaliin saakka.
Taksilla huristelen. Viimeksi kävin hammaslääkärissä taksilla, kun julkisilla olisi mennyt tunti sinne mennä. Niin harvoin käy lääkärissä, että lompakko kestää taksin.
Vierailija kirjoitti:
Kontaten kadun yli.
Tässä iässä pitää asunto valita päivystyksen ja hautausmaan välistä. Ehkä viinakauppa vielä siinä välissä.
Just muutin parempaan sijaintiin kun edellisestä oli puoli kilsaa.
Eipä auttanut valinta, kun bussilinja ja koko pysäkki lakkautettiin ja päivystys siirtyi onneksi vain kymmenen kilometrin päähän. Ottaa kyllä pannuun, kun juuri mainitsemiesi syiden plus ruokakaupan läheisyyden takia asuinpaikan valitsin. Taksilla on mentävä ja toivottava, että tuo nykyinen päivystys säilyy. Ei tässä iässä enää ole voimia eikä haluakaan muutella hallituksen oikkujen mukaan.
Nyt on 25 km mutta poliitikot ovat ylhäisyydessään juuri päättäneet pistää putiikin pakettiin, joten seuraavaksi sitten vain kuollaan kotona. Ambulansseista on muutenkin pulaa niin niitä löytyy jatkossa vain kaupungeista.
Jotain 6-7 km.
Ambulanssilla menin viimeksi. Bussillakin pääsee tai mieluiten kahdella, kun jää sen verran kävelymatkaa toisessa päässä, ettei sitä sairaana halua kävellä. Ja aina voi soittaa taksin. Viimeksi tosin olen sellaista käyttänyt vuosia ennen taksiuudistusta. Silloin käytin lasta vanhassa päivystyksessä. Puoliso ehti sitten hakemaan meidän sieltä.
120km. Täällä kaikissa perheissä on auto. Toki taksilla pääsee.
9km, 24/7 oleva päivystys. Maaseudulla asun.
Auto on. Taksin tai lanssin tilaisin tai kyydin ystävältä, jolle voi soittaa vaikka yöllä.
N. 10km. Omalla autolla olen kulkenut. Juuri 3x vrk tiputuksessa kanyyli kädessä cruisailin päivystykseen mm. 39 asteen kuumeessa. Jos en pystyisi itse ajamaan niin joku tuttu kuskaisi.
900 m kotoa Haartmanin sairaalaan. Päivällä pidempi matka työpaikalta.
Kilometri on. Mutta toisella paikkakunnalla on 57 kilometria ja se mennään joko julkisilla - jos sattuvat kulkemaan, naapuriavulla, tai taksilla. (jos ei olisi omaa autoa, mutta kun on, niin sitten sillä ja jos ei olisi ajokykyinen, niin sitten sen naapuriapu)
Täältä saaresta on noin 4tuntia.
Kolmisen kilometriä omaan terveyskeskukseen, saman verran vähän eri suuntaan 24/7 päivystykseen. Vaikea kuvitella tilannetta, että mulla ei olisi autoa käytössä. Aamusta iltamyöhään pääsee julkisilla kumpaankin, ja taksejakin kaupungissa kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkisin klo 20 asti matkaa 23 km, muina aikoina 120 km. Taksilla pitäis mennä. Ihanan halpaa.
voi ei. Eikö saa edes jälkeenpäin jotain kelataksi korvausta tms.`?
Kela-taksin omavastuu on sama, olipa matkaa 2 tai 200 km. Eikä tarvii jälkeenpäin hakea, asiakas maksaa taksille vain omavastuun ja taksi saa loput Kelasta.
illalla ja viikonloppuisin 100 km
tarvittaessa kelataksilla
15 km päiväsaikaan, 70 km vkonloput ja yöaikaan.
Sitten itketään, kun syrjästä muuttanut nostaa asumistukea kaupungissa. Muuttaisin takaisin, mutta vuokrat ovat nykyään pari kolme sataa enemmän siellä syrjässä kuin kaupungissa.