Peräaukon haavauma?
Tai ulkoinen peräpukama, mutta kirvely ja polttelu aikamoista, istuminen ja ylösnouseminen sattuu, koko ajan tuntuu kirvelyä.
En hevillä lääkärille menisi, en edes tiedä mikä osoite olisi oikea, työterv ei varmastikaan ottaisi vastaan ja kynnys valtava mennä tällaisesta lääkärille. Alkanut ihan yht'äkkiä, apua!!?!
Kommentit (121)
Olethan ottanut AP kunnon annoksen tehokkaita särkylääkkeitä? Tai pyysit lääkäriä määräämään niitä kipuihin?
Eikä mitään 400mg vaan ihan kunnon annokset. Kyllä niiden pitäisi viedä kivulta terää!
Itse olen kärsinyt myös samasta vaivasta viimeiset 10 vuotta. Valitettavasti tämä vaiva uusii ja usein uusiikin, kun se kerran on aloittanut. Trombosoituvat joko kokonaan tai sieltä alaosan juuresta ja on kivuliasta. Nykyisin olen ulostuslääke- ja pukamavoidekoukussa kun en pukamapelkoni vuoksi voi odottaa että uloste tulee joka toinen tai kolmas päivä tuskaisen ponnistuksen kera.
Ei tämä helvetti tähän loppunut, ei antanut edes taukoa. Viime yönä heräsin taas valtavaan kipuun ja valvottuani n.3h ja otettuani satsit B&P-yhdistelmää nukahdin. Ja ei ole sen jälkeen ollut kipua. Tänään sitten tuskaillut, että mikä ihme syynä, jäljellä oleva ja ulkona oleva pallura joka myös trombosoitunut vai mikä ja miten toimia. Olin päivystykseen lähdössä, mutta en sitten sinne lähtenyt, koska, no, yö (ja vieläpä pe-la) ja päivystys. Työterv.lääkärin laittama lähete ei nyt auta, ja saattaa tulla bumerangina takaisin. Löysin useampaa yksityistä plärättyäni peräti 1 naispuolisen gastrokirurgin jolle oli peräti 1 aika nyt maanantaille, varasin sitten sen vaikka en yhtään tiedä voiko hänkään auttaa ja pelkkä käynti maksaa 200€+sitten toimenpide, lausunto jne.siihen päälle. Kotiin en kyllä lähde ilman mitään ja maksa sitten vain siitä, en voi kuvitellakaan parin viimeyön kipuja enää moneksi yönseuduksi. Ja joulukin kohta.
Hirveätä😭
Ap
Juttujen perusteella monilla kuulostaa olevan pukamia. Minä luulin olevani lähes yksin tämän kivuliaan ja nolon vaivan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisen takia ollaan pois töistä? Infota töihin, että liikkuminen ja kaikki liian tuskaista hanuriongelman takia, meillä kun pitää ilmoittaa pomon lisäksi lähitiimille poissaolostaan. Ja sitten setvimään mistä saisi apuja, se olisi tosiaan kaiketi vain yksityinen jolle varattava aika, naislääkäreitä en edes löytänyt joten sekin ongelma.
Ap
Ei voi olla mahdollista että ei riitä ilmoitus vain pomolle. Pomon tehtävä on järkätä työt/sijaiset sinun sairas poissaolosta johtuen, ei kuulu muille. Kysyppä liitosta? Kumma työpaikka.
astuiko poika kaverisi kuivaan olisitte edes voita käyttäneet
Mihin tarvitset lääkäriä? Pukamavoidetta saa apteekista ja ainakin osa niistä on myös haavaumaan tarkoitettuja.
Jopa tavallisen perusvoiteen käyttäminen voi auttaa. Ainakin käy ulostaminen kivuttomammin, jos on rasvattu ampuma-aukko.
Vierailija kirjoitti:
Kuoliko aloittaja pukamiinsa?
Joskus harvoin verenvuoto voi olla isoissa pukamissa niin runsasta, että voi niinkin käydä. Joku joskus kertoi, että eräs oli ulkomaille llähdössä ja meni vessaan kentällä, mutta alkoi tulla verta niin rutosti, että joutuikin sairaalaan. Kannattaa siis pukamat hoitaa.
Tsemppiä AP! On meinaa sellanen kipu että tuntee olevansa elossa.
Mites rööri nykyää jakselee? Pitkiä vaivoja ovat!
Lääkäriin heti! Anoppi kuoli peräaukon syöpään kun ei mennyt ajoissa lääkäriin eikä ollut vanha ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkästään väärällä pesuaineella hanurin pesu saa aikaiseksi tuollasta. Rexonat jää nykyisin kauppaan.
Vedä nyt päähäsi ja ei ole mitään tekemistä pesuaineilla. Enemmistö tajuaa olla pesemättä privaatteja pesuaineilla.
Minulla oli pelkkä haavauma pershiissä reiässä kun tuli niin kova tiiliskivi että kai raapaisi tai repesi mitä lie, mutta parani parissa viikossa kun vaan muisti aamuin illoin ja asioinnin jälkeen pestä ja rasvata beparasvalla.
Poistakaa ne ulkoiset pukamat. Elämä niiden kanssa on helvettiä, poistamisen jälkeen on kuin taivaaseen astuisi.
Ne voi poistaa itse kumilenkein samalla tavalla kuin varsiluomet. Kirurgien silvottavaksi en uskaltaisi.
Vierailija kirjoitti:
Olethan ottanut AP kunnon annoksen tehokkaita särkylääkkeitä? Tai pyysit lääkäriä määräämään niitä kipuihin?
Eikä mitään 400mg vaan ihan kunnon annokset. Kyllä niiden pitäisi viedä kivulta terää!
Itse olen kärsinyt myös samasta vaivasta viimeiset 10 vuotta. Valitettavasti tämä vaiva uusii ja usein uusiikin, kun se kerran on aloittanut. Trombosoituvat joko kokonaan tai sieltä alaosan juuresta ja on kivuliasta. Nykyisin olen ulostuslääke- ja pukamavoidekoukussa kun en pukamapelkoni vuoksi voi odottaa että uloste tulee joka toinen tai kolmas päivä tuskaisen ponnistuksen kera.
Ruokavaliossasi on jotakin pahasti vialla jos et ulosta päivittäin. Sairasta kitkutella 10 vuotta poistamatta pukamia ja korjaamatta ruokavaliota.
Valitettavasti enemmistö terveyskeskusksen lääkäreistä ei tajua pukaman ja haavauman eroa? Kivulias haavauma on sulkijassa ja lääkäri työntää putkea sinne. Miten voi havaita haavauman jos putki on rektumissa? Uusimman tiedon mukaan haavaumaa pitäisi hoitaa puuduttavilla geeleillä ja pukamarasvat vain ärsyttävät haavaumaa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Sain työterv ajan, oli yleisläåketieteen erikoislääkäri joka otti vastaan. Hän tutki ja lopputulema oli, että 2 ulkoista pukamaa joista toinen "trombosoitunut" ihan kovaksi. Oli pistämässä päivystykseen lähetteen, mutta huomattuaan reaktioni sinne ravaamisesta lähes valvotun ja tod kivuliaan yön jälkeen kävi tarkistamassa olisiko toimenpide huone+hoitajaa vapaana.
Homma hoidettiin sitten siellä, tämä operaation jälkeinen kipu ja varsinkin polttelun tunne on helvetillinen, itkin kotimatkan ja itkenyt tässä kotona nyt maatessani. Operaatio ei sattunut, siis se paukaman viiltäminen ja tyhjentäminen, paitsi siltä osin oli ikävää, kun hän joutui jotenkin "sisäpuolelta" myös puristamaan sitä trombosoitunutta pallukkaa saadakseen sitä tyhjennettyä.
Sai sen tyhjäksi, ymmärtääkseni. Laittoi vielä lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle..
Nyt vain mietin tätä todella kovaa kipua ja kärvennystä, onko ns asiaan kuuluvaa,
Jos pukama johtuu arkirutiineistasi eli esim. huonosta ruokavaliosta niin tuo vaiva ei poistu sillä, että sen tyhjentää. Pukama täyttyy uudestaan.
Pukama muuttuu (kivuttomaksi) ihoheltaksi kun laitat ruokavalion kuntoon ja annat sen palautua itsekseen noin viikossa-parissa.
Jos haluat eroon niistä kivuttomista heltoista TAI trombosoituneesta pukamasta, voit tehdä sen tällä tavalla: https://www.youtube.com/shorts/Z9gCiY5FqOE
Alue on muutaman tunnin kivulias, mutta hermot kuolevat nopeasti kun kuoleentuvan pukaman mukana. Lääkärit eivät poista näitä kumilenkeillä vaan kirurgisesti, joissa paranemistarinat ovat sitten kuukausia, verrattuna alle viikkoon, joka on tuo h irttäminen. Tietysti jos on työelämässä niin molemmat näistä ovat ongelma ja järkevämmälle kotioperaatiolle ei saa saikkua
Ruokavaliosta:
Lisätkää merkittävästi tuoreita kuituja eli vihanneksia. Esim. 2-4 porkkanaa päivässä pitäisi muuttaa ulosteen koostumus sopivaksi ja ulostustahti väh. 1x päivä. Vähentäkää nestettä imeviä ruoka-aineita, kuten esimekiksi pastaa, riisiä, ym.
Jos olisin työelämässä ja olisi tällainen ongelma, korjaisin ruokavalion ja antaisin pukaman "helttaantua". Seuraavan 1-2 viikon loman ensimmäisenä iltana h irttäisin heltan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti enemmistö terveyskeskusksen lääkäreistä ei tajua pukaman ja haavauman eroa? Kivulias haavauma on sulkijassa ja lääkäri työntää putkea sinne. Miten voi havaita haavauman jos putki on rektumissa? Uusimman tiedon mukaan haavaumaa pitäisi hoitaa puuduttavilla geeleillä ja pukamarasvat vain ärsyttävät haavaumaa entisestään.
Kuinka kauan olette parannelleet näitä haavaumia ihan vedellä tai esim. kosteilla hauteilla?
Haava paranee ihan itsestäänkin muutamassa päivässä ja jos olette heti tunkemassa sinne jotain myrkkyjä, ettekä huolehdi esimerkiksi siitä aukon riitävästä kosteudesta paranemisen aikana ja ulosteen koostumuksen PYSYVÄSTÄ muutoksesta, oma vika.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että täällä kysellään ja arvaillaan kaikenlaisten kipu- ja sairaus tilojen hoitoa ja diagnooseja. Kyselijät menkää lääkäriin sieltä saa heti oikeat lääkkeet ja ohjeet. Täällä lääkäri ei ole pitämässä vastauspalstaa.
Ulkoisen pukaman tunnistaa ihan kun ottaa peilin käteen ja katsoo miltä siellä näyttää. Ja ulkoisia ne kivuliaat useimmiten ovatkin, ei pikku haava tai sisäinen pukama edes kipuile.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista saa ensiavuksi voidetta.
Mä käytin viikon pukamavoidetta ja paheni vaan. Olikin paise. Eli ei kannata lääkitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Poistakaa ne ulkoiset pukamat. Elämä niiden kanssa on helvettiä, poistamisen jälkeen on kuin taivaaseen astuisi.
Ne voi poistaa itse kumilenkein samalla tavalla kuin varsiluomet. Kirurgien silvottavaksi en uskaltaisi.
Onko helppo laittaa ne kumilenkit itse?
Kyllä.
Ap